본 연구는 영아-어머니, 영아-교사 관계가 어떠한 상호관련성이 있으며, 특히 영아-어머니, 영아?교사 관계가 영아의 어린이집 적응에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 이를 위하여 대전광역시 어린이집에 다니고 있는 12개월에서 36개월 사이의 영아와 그들의 어머니, 교사 143쌍(triad)을 대상으로 하였다. 영아-어머니, 영아-교사 관계를 측정하기 위하여 정미조(2008)가 한국 영아용으로 번안한 Pianta(2001)의 STRS를 사용하였고, 어린이집 적응 측정을 위하여 오종은(2001)이 만1,2세용으로 번안한 Jewsuwan, Luster, Kostelink(1993)의 PAQ를 사용하였다. 자료 분석을 위해 대응표본 T검정, 독립표본 T검정, 분산분석 및 사후검정, 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 영아-어머니관계와 영아-교사관계는 친밀감에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 영아연령, 형제유무에 따른 영아-어머니관계는 친밀감에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 영아 성별에 따른 영아-교사관계는 갈등에서, 영아연령에 따른 영아-교사관계는 의존성에서, 영아 형제유무에 따른 영아-교사관계는 친밀감에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 넷째, 영아-어머니, 영아-교사의 친밀감 점수에 따른 영아의 어린이집 적응은 모두 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 사후검증 결과 영아-어머니, 영아-교사의 친밀감 점수가 모두 높은 집단과, 영아-어머니 친밀감 점수가 높고 낮음에 상관없이 영아-교사 친밀감 점수가 높은 집단이 어린이집 적응을 잘하는 것으로 나타났다. 갈등 또한 영아-어머니, 영아-교사 모두 갈등점수가 낮은 집단과, 영아-어머니 갈등점수에 상관없이 영아-교사 갈등점수가 낮은 집단이 적응의 하위 영역 중 자아강도를 제외하고는 적응을 모두 잘 하는 것으로 나타났다. 다섯째, 영아의 어린이집 적응에 영향을 미치는 요인으로 영아의 성별, 연령, 영아-어머니관계 중 친밀감, 갈등, 영아-교사관계인 것으로 나타났다. 결론적으로, 영아의 성별, 연령, 영아-어머니, 영아-교사 관계는 영아의 어린이집 적응에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그 중에서 가장 큰 영향을 미치는 변인은 영아-교사관계, 특히 그 중 친밀감과 갈등인 것으로 나타났다. 따라서 영아의 어린이집 적응을 위해서는 영아와 교사가 친밀하고 갈등상황이 적은 관계를 갖도록 노력해야 하며, 이를 위해 교사는 영아와 관계를 맺을 때 영아의 성별, 연령, 형제유무를 고려한 접근이 요구된다.
This study is aimed at exploring the correlation between toddler-mother and toddler-teacher relationship, and especially their impact on the adjustment of toddlers in day care center. To accomplish the objective, 143 triads of 12-36 month-old toddlers attending day care center in Daejeon Metropolitan City, their mothers, and teachers participated in the research. To measure the toddler-mother and toddler-teacher relationship, the STRS of Pianta(2001) adapted by Chung Mi-Jo(2008) for Korean toddlers was utilized. Also, the PAQ of Jewsuwan, Luster, Kostelink(1993) adapted by Oh Jong-Eun (2001) for 1-2 year-olds to measure their adjustment in day care center was used. The collected data was analyzed through the following methods: paired sample t-test, independent-samples t-test, variance analysis, post-hoc analysis, and hierarchical multiple regression analysis. The research findings are as follows. First, there were statistically significant differences in the toddler-mother and toddler-teacher relationship in terms of familiarity. Second, there were statistically significant differences in the toddler-mother relationship in terms of familiarity depending on the age of toddlers and whether or not they have siblings. Third, there were statistically significant differences in the toddler-teacher relationship in terms of conflicts, depending on the gender of toddlers. There were also statistically significant differences in the toddler-teacher relationship in terms of reliance, depending on the age of toddlers. Meanwhile, there were statistically significant differences in the toddler-teacher relationship in terms of familiarity depending on whether or not they have siblings. Fourth, there were statistically significant differences in all toddler-mother and toddler-teacher relationships in terms of adjustment of toddlers in line with the familiarity score. A post-hoc analysis has revealed the following results: toddler-mother and toddler-teacher groups with high familiarity scores, and toddler-teacher groups with high familiarity scores regardless of the scores of toddler-mother groups adapted better to the day care center. In terms of conflicts, the toddler-mother and toddler-teacher groups with low conflict scores, and toddler-teacher groups with low conflict scores regardless of the scores of toddler-mother groups adapted better to the day care center, except for ego strength, a sub-category of adjustment. Fifth, the factors that influenced the adjustment of toddlers in day care center are the following: gender and age of toddlers; familiarity in the toddler-mother relationship; toddler-teacher relationship. In conclusion, the gender and age of toddlers and toddler-mother and toddler-teacher toddler-mother had an effect on the adjustment of toddlers in day care center. The most influential variable was toddler-teacher relationship, especially familiarity and conflicts. Therefore, better adjustment of toddlers in day care center requires close relationship between toddlers and teachers with little conflicts. When teachers strive toward such relationship, the gender and age of toddlers, and whether or not they have siblings should be considered for their educational approach.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 53. 용어의 정의 6Ⅱ. 이론적 배경 81. 영아의 어린이집 적응 82. 영아의 사회 인구학적 변인과 어린이집 적응 103. 영아-어머니관계와 어린이집 적응 124. 영아-교사 관계와 어린이집 적응 14Ⅲ. 연구방법 201. 연구대상 202. 연구도구 231) 영아-어머니, 영아-교사 관계 232) 어린이집 적응 263. 연구절차 294. 자료분석 30Ⅳ. 연구결과 및 해석 311. 영아변인에 따른 영아-어머니, 영아-교사 관계 311) 영아-어머니, 영아-교사 관계 비교 312) 영아변인에 따른 영아-어머니관계 323) 영아변인에 따른 영아-교사 관계 342. 영아-어머니, 영아-교사 관계에 따른 영아의 어린이집 적응 비교 371) 영아-어머니, 영아-교사의 친밀감 점수에 따른 영아의 어린이집 적응 382) 영아-어머니, 영아-교사의 갈등 점수에 따른 영아의 어린이집 적응 403) 영아-어머니, 영아-교사의 의존성 점수에 따른 영아의 어린이집 적응 423. 영아변인, 영아-어머니, 영아-교사 관계가 영아의 어린이집 적응에 미치는 영향 441) 영아변인, 영아-어머니, 영아-교사 관계와 영아의 어린이집 적응간의 상관 442) 영아변인, 영아-어머니, 영아-교사 관계가 영아의 어린이집 적응에 미치는 영향 47Ⅴ. 논의 및 결론 541. 연구결과 요약 및 논의 541) 영아변인에 따른 영아-어머니, 영아-교사 관계 542) 영아-어머니, 영아-교사 관계에 따른 영아의 어린이집 적응 비교 573) 영아변인, 영아-어머니, 영아-교사 관계가 영아의 어린이집 적응에 미치는 영향 582. 결론 및 제언 62참고문헌 65ABSTRACT 74부록 77