본 연구는 자동차산업의 부품 제조업체와 공급업체 간의 관계를 사회교환 이론을 바탕으로 호혜가 교체의도에 영향을 미칠 것이라는 개념적 틀 안에서 선의, 의사소통, 호혜, 계산적 몰입, 정서적 몰입, 그리고 교체의도의 관계에 대해 구매자의 관점에서 살펴보고자 하였다. 본 연구의 모형은 호혜를 선행교환과 손해에 대한 반응의 2차원으로 구성된 개념을 보고, 상호적 선의와 애타적 선의의 2가지 차원과 의사소통이 호혜에 영향을 미치는 선행요인, 그리고 계산적 몰입, 정서적 몰입, 그리고 교체의도를 호혜의 결과변수로 제시하여 이들 요인들 간의 구조적 관계를 실증적으로 분석하고, 연구의 시사점을 도출하기 위한 것으로 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 상호적 선의는 호혜에 직접적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 애타적 선의는 호혜에 직접적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 셋째, 의사소통이 호혜에 직접적으로 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 호혜는 계산적 몰입에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 호혜는 정서적 몰입에 직접적인 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 호혜는 교체의도에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 통계적으로 유의한 영향력은 나타나지 않았다. 일곱째, 계산적 몰입은 정서적 몰입에 직접적인 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여덟째, 계산적 몰입은 교체의도에 직접적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아홉째, 정서적 몰입은 교체의도에 통계적으로 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 추가분석을 통해 파트너와의 관계기간이 10년 미만일 경우, 상호적 선의와 애타적 선의가 호혜에 미치는 영향력과 파트너와의 관계기간이 10년 이상일 경우, 상호적 선의와 애타적 선의가 호혜에 미치는 영향력을 분석하였으나, 이들 간의 관계가 통계적으로 유의한 차이는 없는 것으로 나타났다.
A Study on Reciprocity between Automobile Parts Manufacturers and Suppliers : The Buyer’s Perspective
Kim, Hong-Keun Department of Business Administration Graduate School of Sejong University
This study is to examine the effect of mutualistic benevolence, altruistic benevolence, and communication on reciprocity, affective commitment, calculative commitment, and switching intention. And it also investigates how reciprocity and two commitment dimensions play mediating roles between two benevolence constructs and communication, and switching intention. For these purposes, the author developed a structural model which consists of several constructs. In this model, benevolence factor that consists of mutualistic benevolence and altruistic benevolence, and communication were proposed to affect reciprocity and result in, increase switching intention. Thus, reciprocity and two commitment constructs (e.g., affective commitment and calculative commitment) were proposed as core mediating variables between mutualistic benevolence, altruistic benevolence, and communication, and switching intention. The data were collected from 210 automobile parts buyers and were analyzed using frequence, reliability, factor analysis, confirmatory factor analysis and SEM (structural equation model) with SPSS/WIN 20.0 and AMOS 20.0. In order to test unidimensionality and nomological validity of the measures of each construct, we employed a scale refinement procedure. The results of factor analyses with exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis method, and reliability test with Cronbach''s α’s warranted unidimensionality of the measures for each construct. In addition, nomological validity of the measures was warranted from the result of correlation analysis. The data were analyzed with structural equation modeling with AMOS 20.0 and SPSS Win/PC 20.0. The result of the overall model analysis appeared as follows: χ2=313.908(df=159),p=.000,GFI=.871,AGFI=.829,CFI=.956,RMSEA=.068,NFI=.915,IFI=.956.Sincetheresultoftheoverallmodelanalysisdemonstratedagoodfit,wecouldfurtheranalyzeourdata. The findings can be summarized as follows: Firstly, mutualistic benevolence has a direct effect on reciprocity. Secondly, altruistic benevolence has a positively direct effect on reciprocity. Thirdly, communication has a statistically direct effect on reciprocity. Fourthly, reciprocity has direct effects on calculative commitment and affective commitment. Fifthly, calculative commitment has a direct effect on switching intention. Lastly, affective commitment has a direct effect on switching intention. According to analysis result of indirect effects, mutualistic benevolence has indirect effects on calculative commitment, affective commitment, and switching intention. In addition, altruistic benevolence has statistically indirect effects on calculative commitment, affective commitment, and switching intention. Communication has indirect effects on calculative commitment, affective commitment, and switching intention. Also, reciprocity has a negatively indirect effect on switching intention. Keywords: Automobile parts buyer, Supplier, Benevolence, Reciprocity, Switching intention.
목차
제1장 서 론 1제1절 연구의 배경 1제2절 연구의 목적 4제3절 연구의 방법 및 범위 5제2장 이론적 고찰 7제1절 관계마케팅과 사회교환이론 71. 관계마케팅의 중요성 72. 사회교환이론 10제2절 호혜 31. 호혜의 정의 132. 호혜의 유형 15제3절 호혜의 선행 요인 161. 선의 162. 의사소통 19제4절 호혜의 결과 : 몰입과 교체의도 211. 몰입의 개념 212. 교체의도 26제3장 연구 설계 29제1절 연구모형 29제2절 연구가설 301. 선의와 의사소통이 호혜에 미치는 영향 302. 호혜가 몰입과 교체의도에 미치는 영향 313. 몰입 간의 관계와 몰입이 교체의도에 미는 영향 33제3절 조사 설계 351. 자동차산업 및 부품산업의 현황 352. 표본설계 423. 변수의 조작적 정의 및 측정 424. 설문지 구성 455. 통계분석방법 46제 4 장 실증분석 48제1절 표본의 일반적 특성 48제2절 단일차원성과 상관관계 분석 501. 탐색적 요인분석 502. 신뢰도 분석 563. 확인적 요인분석 594. 상관관계분석 66제3절 연구가설의 검증 671. 연구모형의 분석 672. 연구가설의 검증과 논의 683. 추가분석 72제4절 연구의 토의 및 시사점 73제 5 장 결 론 80제1절 연구결과의 요약 80제2절 연구의 한계점 및 향후 연구과제 81참고문헌 83설문서 103ABSTRACT 109