메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

정은유 (세종대학교, 세종대학교 대학원)

발행연도
2014
저작권
세종대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수1

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
As unsatisfaction has occurred more frequently than service satisfaction in actual fields of the service industry, it is estimated that researches on service recovery strategies having been carried out by the service companies will become important research subjects in practical dimension. Thus, this study tried to grasp the outcomes of company''s service recovery efforts having been executed by airlines really. Specially, the study intends to clarify effects of service recovery efforts of airlines on customer''s forgiveness because feelings of forgiveness belongs to key emotion in composing long-term relationships with customers after service failures. In addition, as attributes of service failure or customer''s anger is understood like important influencing factors in the process of service recovery, this study tried to seize subsequent influencing relations.
For this research, the study executed an on-line survey objecting to customers who had unsatisfactory experiences after using airlines. Through an empirical research objecting to customers having unsatisfactory experiences instead of existing scenario techniques, this study could propose a more practical suggestion. In research results, a fact is grasped that timely response and empathy become important factors for making customer''s forgiveness. That is, psychological rewards shows more important than tangible rewards in order to do emotional recovery of customers by airlines. Particularly, characteristics of preceeding service failures and customer''s anger are caught hold of having moderating effects in influencing relations to forgiveness from service recovery efforts. In other words, in case service failures are continued, it is hard to occur feelings of forgiveness regardless of company''s recovery efforts, and also timely responses are seized essential as much as controlling possibilities on service failures are high and customer''s anger is strong.
Therefore, it is judged that grasping attributes of preceeding service failures and customer''s extrinsic responses at service contacts is important so as to perform effective service recovery strategies.

목차

1.서론 1
1.1 연구의 배경 및 목적 1
1.2 연구의 방법 및 범위 4
1.3 연구의 의의 및 필요성 6
2.이론적 배경 7
2.1서비스 회복 노력(Service Recovery) 7
2.1.1서비스 회복 노력의 정의 및 유형 7
2.1.2서비스 회복 노력의 영향관계 14
2.2용서(Forgiveness) 18
2.2.1서비스 회복 과정에서의 긍정적 감정 18
2.2.2용서에 대한 영향관계 21
2.3서비스 실패(Service Failure) 23
2.3.1서비스 실패의 정의 및 유형 23
2.3.2서비스 실패와의 영향관계 29
2.4외재적 차원의 분노(Anger) 32
2.4.1서비스 실패에서의 부정적 감정 32
2.4.2 외재적 분노의 영향관계 35
3.연구 조사 설계 38
3.1연구 모형 및 가설 설정 38
3.1.1연구 모형 38
3.1.2연구가설 40
3.2 변수의 조작화 45
3.2.1항공사의 서비스 회복 노력에 대한 조작적 정의 46
3.2.2용서에 대한 조작적 정의 50
3.2.3 항공사 서비스 실패에 대한 조작적 정의 51
3.2.4 외재적 분노에 대한 조작적 정의 53
3.3조사 설계 및 자료조사방법 54
3.3.1조사 설계 54
3.3.2분석방법 56
4.실증 분석 58
4.1인구통계적 및 항공 여행 특성 58
4.1.1표본의 특성 58
4.2가설검증을 위한 예비분석 60
4.2.1탐색적 요인 분석 및 신뢰도 분석 61
4.3연구 가설에 대한 검증 66
4.3.1가설 1의 검증 66
4.3.2가설 2-1의 검증 68
4.3.3가설 2-2의 검증 70
4.3.4가설 2-3의 검증 72
4.3.5가설 2-4의 검증 73
4.3.6가설 2-5의 검증 75
4.3.7가설 2-6의 검증 77
4.3.8가설 3의 검증 78
4.4추가분석 80
5.결 론 82
5.1연구결과의 요약 82
5.2시사점 86
5.2.1이론적 시사점 86
5.2.2실무적 시사점 87
5.3향후 연구 방향 및 한계점 90
5.3.1향후 연구 방향 90
5.3.2한계점 91
참고문헌 93
1국내문헌 93
2국외문헌 95
설 문 지 106
Abstract 110

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0