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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이정우 (고려대학교, 高麗大學校 大學院)

지도교수
柳志潤
발행연도
2014
저작권
고려대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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Recent industrial development, spread of automation and complex system in various industries made motor more important in terms of its roles and applications. In addition, as concerns about environmental problems and energy shortage are growing, inverter and motor are utilized in various fields such as electric vehicles, solar power, wind power or railway. Especially, PMSM(Permanent Magnet Synchronous Motor) has been being studied intensively with great interest due to its high efficiency, power density, output torque and ease of maintenance. Accordingly, academic interest and study about inverters as motor’s driving system is being accelerated as well.
This paper covers EPS system which is one of the automotive electrical systems. In EPS system, when there is a phase fault in an inverter used for driving PMSM, the system’s fault index detects fault and determines the fault phase. This paper also proved that torque control is possible with proper control algorithm, which is also expected to be cost saving since there is no hardware added.

목차

목 차
제 1 장 서 론 1
1.1 연구 배경 및 기술개발 동향 1
1.2 연구 목적 및 방법 3
1.3 논문의 구성 4
제 2 장 인버터 시스템 5
2.1 인버터 5
2.2 인버터 시스템의 구성 6
2.3 인버터의 동작 원리 7
2.4 3상 구형파 인버터 9
2.5 PWM 인버터 16
제 3 장 영구자석 동기전동기 19
3.1 PMSM 구조와 구동원리 19
3.2 표면 부착형 영구자석 동기전동기 모델링 20
제 4 장 인버터 고장 27
4.1 인버터의 다양한 고장 종류 27
4.2 인버터 한상 개방 고장 28
제 5 장 인버터 고장 감지 30
5.1 정상 동작 시 전류 30
5.2 고장 시 전류와 고장지표 33
5.3 고장 시 토크 제어 35
제 6 장 Simulation 41
6.1 Simulation 조건 41
6.2 정상 동작 시 파형 42
6.3 A상 고장 시 파형 44
6.4 B상 고장 시 파형 46
6.5 C상 고장 시 파형 48
6.6 토크 파형 49
제 7 장 실험세트 및 결과 고찰 52
7.1 실험세트 52
7.2 실험결과 및 고찰 53
7.2.1 정상 동작 시 파형 53
7.2.2 A상 고장 시 파형 56
7.2.3 B상 고장 시 파형 57
7.2.4 C상 고장 시 파형 58
제 8 장 결 론 60
참고문헌 62

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