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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김병년 (경북대학교, 경북대학교 대학원)

지도교수
김영석
발행연도
2014
저작권
경북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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Recently, automotive industry has being active research about forming process of the high strength steel for light weight against car safety and environmental regulations. Specially in case of the hot stamping process is solution of the quality problem that the crack and spring back by the high yield strength and phase transformation causes an increase of the tensile strength. Automotive body and chassis parts have been rapidly applying applications made by hot stamping process. In this study carried out about hot stamping process for the Front Cross Member of the vehicle parts. There are two method of the hot stamping process by Direct and Indirect hot stamping. First study is Finite Element Analysis for selection of the appropriate method. The next study is to compare Finite Element Analysis that the two method are considering cold forming history and without considering cold forming history and experimental result. Accordingly, propose how to apply for industrial for the finite element method by comparing experimental and simulation results.

목차

1.서론 1
1.1 개요 1
1.2 연구 목적 5
2. 이론적 배경 7
2.1 보론강 특성 7
2.2 열간성형공법 10
2.3 해석 시뮬레이션 14
3. 유한요소해석 16
3.1 Direct Hot Stamping 16
3.2 Indirect Hot Stamping 21
3.2.1 성형이력 고려 21
3.2.2 성형이력 미고려 28
3.2.3 결과 비교 32
4. 실험 및 결과 35
4.1 실험 방법 35
4.2 실험 결과 46
4.2.1 온도 분포 결과 비교 46
4.2.2 물성 분석 결과 비교 55
5. 추가 연구 61
5.1 숏피닝 방법에 대한 변형 61
6. 결론 65
참고문헌 68
Abstract 71

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