본 연구의 목적은 초등학생의 과학체험 활동이 과학적 탐구 능력과 태도에 미치는 효과를 알아보고자 한다. 더불어 경남과학교육원에서 운영하고 있는 과학체험학습의 학생 만족도를 분석해보고자 한다. 본 연구의 연구 문제는 첫째, 과학체험학습이 초등학교 학생들에게 과학적 태도에 미치는 영향은 어떠한가 둘째, 과학체험학습이 초등학교 학생들에게 과학적 탐구능력에 미치는 영향은 어떠한가 셋째, 경남과학교육원에서 운영하는 과학체험학습 프로그램에 대한 만족도는 어떠한가이다. 이를 위해 경남과학교육원의 일일과학체험학습에 참가하는 108명의 학생을 대상으로 연구를 실시하였다. 일일과학체험학습 이전 사전검사와 사후검사를 실시했으며 이를 통해 분석한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 일일과학 체험학습을 경험한 학생들이 과학탐구능력이 향상되었는가를 알아본 결과 사전에 비해 사후 과학탐구능력이 점수가 긍정적인 방향으로 변화되어 일일과학 체험학습이과학탐구능력을 향상시키는 효과가 있다고 볼 수 있었으며 과학탐구능력의 하위요인중 기초탐구능력 점수와 통합적 탐구능력을 긍정적으로 변화시키는 효과가 있다고 볼 수 있었으나 기초탐구능력보다는 통합적 탐구능력에 더 큰 변화를 주는 볼 수 있었다. 이는 단기적인 활동으로 기초탐구 능력을 향상 시키는 효과 보다는 과학체험 학습을 통해 여러 가지 과학적 현상을 살펴 볼 수 있는 기회 제공으로 학생들의 통합적 탐구 능력에 영향을 주었다고 해석할 수 있다. 일일과학체험학습을 경험한 학생들이 과학관련 태도에 어떠한 영향을 미쳤는지 알아본 결과 사전에 비해 사후에 과학태도 점수가 긍정적인 방향으로 변화되었고 과학태도의 하위요인인 과학에 대한 인식, 흥미, 과학적 태도에서도 긍정적인 변화를 보였다. 이는 학생들이 평소 학교에서 과학시간에 체험해보지 못한 과학적 현상을 체험해 봄으로써 과학적 태도에 변화를 가져왔다고 해석할 수 있다. 일일과학체험학습을 통한 초등학생들의 과학적 탐구능력과 태도를 살펴보고 학생들이 일일과학체험학습 프로그램중 어떤 프로그램에 더욱 만족도를 분석해보았다. 교사와 학생의 만족도를 살펴보면 전체 프로그램에 대한 만족도는 학생은 92.7% 교사는 100%의 만족도를 보였으며 과학시연의 경우 학생은 92.5%, 교사는 100%의 높은 만족도를 보였다. 천체투영관의 경우 학생은 90.7%, 교사는 100%의 만족도로 학생보다 교사의 만족도가 상대적으로 높았다. 전시관의 경우 학생은 88.1%, 교사는 97.5%였으며 과학 실험 공작도의 경우 학생은 93.3%, 교사는 100%로 높은 만족도를 보였다. 전시관 체험의 경우 교사 만족도는 높았으나 학생의 만족도가 낮게 나타났다. 학생들에게 과학적인 현상을 눈으로 보여주는 것도 중요하지만 과학적 원리를 설명하여 이해시키는 것도 중요하므로 과학적 원리를 설명할 때 용어 선택과 내용에 신중을 기해야함으로 전시관 해설 방법에 대한 검토가 필요하다. 일일과학체험학습에 대해 교사와 학생 모두 만족도가 높게 나타났으며 학생보다는 교사의 만족도가 크게 높았다. 이는 평소 학교의 과학실에서 접하기 힘든 과학시연이나 과학실험들을 다양한 접근방식으로 학생들에게 적용했기 때문이라고 해석할 수 있다. 그러나 학생들과 교사의 요구사항을 분석해 보면 시설과 관련된 내용과 프로그램 운영에 관련된 내용을 통해 일일과학체험학습이 보완해야할 부분도 엿볼 수 있었다. 특히 체험시간 부족에 관한 의견은 공통적으로 지적되었는데 현재 운영하고 있는 5시간이 부족하다는 의견이 많이 있었다. 이러한 부분은 현재 10시부터 시작하는 프로그램의 시작 시간을 조정하거나 3시에 마치는 시간에 대한 조정, 점심시간의 효과적 활용 등의 노력이 더해져야 한다는 시사점을 주었다.
The purpose of this study is the saddle elementary enemy of science process skills activities and evaluate the effect on the attitude . In addition to operating in Gyeongnam Science in Science Education student satisfaction with the learning experience want to analyze . The first research question of this study , elementary science students experience learning What is the scientific attitude in the second , science experiential learning scientific inquiry skills to elementary school students what about the impact of the third , Gyeongnam Science Education Center operated by the Science and experiential learning What about the satisfaction of the program . To this end, Gyeongnam Science Education Science Daily 108 people participating in the learning experience for students who conducted the study . One day prior experiential learning science pre-test and post- test was analyzed through which the results of this study are as follows: Learning experience for students to experience one day science inquiry skills in science to determine whether this result is improved compared to pre- post scores of scientific inquiry ability to change the direction of a positive learning experience to one day science is science that explores the effect of improving the ability to see number of sub-factors were based on the science process skills and integrated process skills to explore the ability to score the effect of positive change , but you can see that there is an integrated exploration , rather than based on the ability to explore the ability to give greater changes were seen . It is based on short-term activities , rather than the effect of improving the scientific inquiry skills through experiential learning to be able to see a variety of scientific phenomena provides an opportunity to explore the ability to influence students gave an integral can be interpreted . Learning experience for students to experience one day science -related attitudes in science you know , this has had any impact on the results than the pre- post scores on the science attitude change in the direction of a positive attitude toward science and scientific awareness of the sub-factors , interests and scientific showed a positive change in attitude . The usual school students to experience science in a scientific phenomenon that experience did to him in the spring brought as a scientific attitude can be interpreted as a change . Eleven elementary science through experiential learning of scientific inquiry skills and attitudes to take a look at two hundred and eleven students in any program on science learning experience more satisfaction with the program analyzed. Looking at the entire satisfaction of the teacher and student satisfaction with the program, 92.7% of the teachers are 100% student satisfaction demonstrated in the case of science students showed 92.5% , 100% of teachers showed a high level of satisfaction . Planetarium 90.7% in the case of students , teachers, student satisfaction is 100% satisfaction is relatively higher than the teacher . 88.1% of the exhibition , the student , the teacher was a science experiment and 97.5% in the case of Duke students are 93.3% , 100%, teacher showed a high level of satisfaction . Exhibition of experience the teacher ''s satisfaction, student satisfaction is high, but low. Eyes of students showing scientific phenomenon to explain scientific principles is important, but it is also important to understand the scientific term to describe the principles and contents of the selection to be cautious about how hameuro Exhibition Review commentary is needed. One day learning experience for science teachers and students alike were higher student satisfaction, satisfaction is significantly higher than the teacher . It is difficult to fold the usual school science science lab science demonstrations and experiments , students apply different approaches because it can be interpreted . However, analysis of the needs of students and teachers look at facilities and programs related to information related to the content and the need to complement one day science is part of the learning experience was a glimpse . In particular, the common experience of comments about the lack of time was the current operating point is the lack of a five hours were a lot of comments . This part of the program now starts at 10:00 or 3:00 to adjust the start time for the finish time setting, including effective use of lunch time must be added that the effort and gave suggestions.
목차
국문요약Ⅰ. 서 론 = 11. 연구의 필요성 및 목적 = 12. 연구 문제 = 3Ⅱ. 이론적 배경 = 41. 과학체험학습의 의미 = 42. 과학적 탐구능력 = 73. 과학적 태도 = 114. 초등학생의 일일 과학 체험활동 = 17Ⅲ. 연구방법 = 211. 연구대상 = 212. 측정도구 = 223. 연구절차 = 254. 자료처리 및 분석 = 26Ⅳ. 연구 결과 = 271. 과학탐구 능력 = 272. 과학관련 태도 = 303. 경상남도과학교육원 일일과학체험 프로그램 만족도 = 34Ⅴ. 논의 및 결론 = 41참고문헌 = 44부록[1] 과학에 대한 인식 검사지(사전) = 46부록[2] 과학에 대한 인식 검사지(사후) = 50부록[3] 과학 탐구 능력 검사(사전) = 54부록[4] 과학 탐구 능력 검사(사후) = 58부록[5] 일일과학체험교실 설문지(교사용) = 62부록[6] 일일과학체험교실 설문지(학생용) = 64ABSTRACT = 66