본 연구는 중소기업 예약 담당자를 대상으로 중저가호텔의 가격전략수립을 위한 고객의 가격민감도를 분석하고자 한다. 일반 여행객과는 다르게 중소기업을 대상으로 기업체 고객의 가격민감도를 알아보고, 이에 맞는 가격 책정과 효과적인 마케팅 방법을 제안하는데 목적을 두고 있다. 수집된 자료의 통계처리는 SPSS(Statistical Package for Social Science) 15.0 통계 패키지 프로그램을 사용하여 일반사항특성, 호텔이용실태에 대한 빈도분석을 실시하였다. 또한 Sigmaplot 10.0을 사용하여 객실가격에의 저가(Cheap), 고가(expensive)의 교차점, 최저가(too cheap)와 최고가(too expensive)의 교차점, 최저가(too cheap)와 싸지 않다(not cheap)의 교차점, 최고가(too expensive)와 비싸지 않다(not expensive)의 교차점을 구하였다. 연구 결과 첫째, 30인 이하 사업장의 비율이 가장 높게 나타났으며, 전자부품, 컴퓨터, 영상, 통신장비 순으로 조사되었다. 호텔을 이용하는 빈도는 년 10회 미만이 가장 높게 나타났다. 둘째, 국적별로는 일본이 가장 높은 빈도를 차지하였으며 중국, 미주, 동남아, 유럽 순으로 조사 되었다. 셋째, 주로 이용하는 지역으로는 안산지역, 서울시내, 경기도내, 인천지역 순으로 조사되었다. 넷째, 응답자들은 호텔을 고를 때 고려하는 사항 중 회사 접근성을 고려한다는 응답이 가장 많았으며 호텔시설은 보통이상, 호텔 주변 환경은 별로 고려하고 있지 않으며 공항 접근성은 호텔 선택 시 시설이나 환경보다 회사나 공항과의 접근성을 우선적으로 고려하는 것으로 조사되었다. 다섯째, 응답자들은 호텔선택 시 평균 9.103만원 이하면 싸다는 생각을 하며 5.210만원이면 너무 싸서 호텔의 품질이 의심스러워 이용하지 않을 것이라 나타났다. 15.353만원이면 비싸다는 생각을 하며 21.097만원이면 너무 비싸서 이용하지 않을 것이라 응답하였다. 여섯째, 호텔이 추가로 공급된다면 연간 15.9회 정도 이용한다고 응답했으며 이는 이용실태 평균과 크게 다르지 않아 호텔이 추가 공급된다고 하더라도 이용횟수가 증가하지 않을 것으로 조사되었다. 일곱째, 현재 바이어가 투숙하는 호텔의 1회 이용료는 평균 16.430만원이며 응답자의 표준편차는 4.6493만원으로 조사되었다. 여덟째, 호텔이 추가 공급될 경우 시설의 중요도는 4를 보통이라고 기준할 때 회의시설이 보통이상으로 가장 크며 연회시설, 식음시설, 휴게시설 순으로 조사되었다. 아홉째, 선호이미지는 심플하고 현대적인 이미지의 호텔을 선호하는 것으로 조사되었다. 열 번째, 예약방문 시 국내온라인을 사용하는 비중이 가장 높았으며 재방문 시 고려요소로는 가격과 호텔의 전반적인 시설이 비슷하게 조사되었다. 본 논문은 그동안 호텔 및 관광 분야에서 미진하였던 가격분야의 연구범위를 확대하였으며, 중소기업 예약 담당자를 대상으로 중저가 호텔에 대한 가격민감도를 분석 하였다는 데서 연구의 기여도를 찾아 볼 수 있다.
This study is aimed for those people in charge of small and medium-sized businesses’ reservations, and has the objective of analyzing the price sensitivity of customers in order to establish the pricing strategy for middle-low priced hotels. It has the aim of investigating the price sensitivity of enterprise customers for small and medium-sized businesses, not like general travelers, and to propose the according pricing and effective marketing methods. The statistical processing of the collected data has been done by using the program SPSS 15.0 (Statistical Package for Social Science), and the frequency analysis has been carried out about the characteristics of general details and the actual conditions of hotel utilization. In addition, by using Sigmaplot10.0, it has been obtained the intersection point of ““cheap””and ““expensive”” for room prices, the intersection point of ““too cheap”” and ““too expensive””, the intersection point of ““too cheap”” and ““not cheap””, and the intersection of ““too expensive”” and ““not expensive””. Firstly, the results of this study show that the proportion of businesses with fewer than 30 people is the highest, from which they were in this order: electronic components, computers, videos, communications equipment. For the frequency of hotel utilization, less than 10 times per year showed to be the highest. Second, in terms of nationality, Japan occupied the highest frequency, followed by China, the Americas, South-East Asia and Europe. Third, the regions which are mostly used are the region of An-san, Seoul, Gyeonggi-do and In-cheon, in this order. Fourth, when choosing the hotel, among the different aspects to consider, the accessibility to the company was the most common response from the respondents. The hotel facilities should be above average, the hotel surroundings are not considered much, and it was found out that the accessibility of the airport or the company is more important than the facilities or its surroundings. Fifth, the respondents believe that it is cheap if the hotel price is lower than 91,030 won, on average, and if it is lower than 52,100 won, it is so cheap that they would be suspicious about the hotel quality and would finally, not use the hotel. If the price is 153,530 won, the respondents believe that it is expensive, and if it goes to 210,970 won, the respondents would not use the hotel as they think the price is too high. Sixth, in the case that another hotel is additionally supplied, the respondents answered that they would use the hotel 15.9 times per year, which is similar to the average actual condition of hotel utilization, showing that even though another hotel is additionally supplied, the number of use will not increase. Seventh, the average cost for one day, when buyers stay at a hotel, is 164,300 won and the standard deviation is 4.6493 won. Eighth, in the case of additional hotels being supplied, considering the importance of the facilities as normal/average, the meeting facilities showed the highest importance rate, followed by the banquet, food & beverage and resting facilities, in this order. Ninth, the preference image of the hotel is a simple and modern image. Tenth, when visiting the reserved hotel, the majority has used the national online reservation system, and the aspects to consider when re-visiting the hotelare the price and the general facilities. This paper has extended the range of study about the price aspect, which has been unsatisfactory for the Hotel and Tourism sector during this time, and it is possible to find the level of contribution of this study with the analysis of the price sensitivity for middle-low priced hotels, which was aimed for those people in charge of small and medium-sized businesses’ reservations.
제 1 장 서 론 1제 1 절 연구 배경 및 연구목적 11. 연구배경 12. 연구목적 2제 2 절 연구방법 및 연구범위 3제 3 절 연구 구성 3제 2 장 이론적 배경 6제 1 절 중저가호텔 61. 중저가 관광호텔의 정의 62. 중저가호텔의 특징 123. 중저가호텔의 특성 134. 중저가호텔의 현황 16제 2 절 호텔의 선택속성 211. 호텔 선택속성의 개념 212. 호텔 선택속성의 분류 23제 3 절 가격민감도 271. 가격의 정의 272. 가격민감도 283. 객실가격 33제 3 장 연구 설계 38제 1 절 연구과제 35제 2 절 연구대상 35제 3 절 자료 수집 및 분석 기법 35제 4 장 분석결과제 1 절 조사대상자의 일반사항 특성 36제 2 절 조사대상자의 호텔이용 실태 37제 3 절 가격민감도 분석 40제 5 장 결론 45제 1 절 연구결과 요약 및 시사점 451. 연구의 요약 452. 시사점 46제 2 절 연구의 한계점 및 향후 과제 48<참고문헌> 49<설 문 지> 54 58