메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이윤정 (경북대학교, 경북대학교 대학원)

지도교수
임지영
발행연도
2014
저작권
경북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수3

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study examined that preschooler''s effortful control moderated the effect of maternal emotion-related socialization behavior on preschooler''s prosocial and problem behavior.
In this study, subjects were 153 preschoolers and their mothers. Maternal Emotion-Related Socialization Behavior was assessed by a Short Form of the Self-Expressiveness in the Family Questionnaire-Short Form, Parental Attitude toward Child Expressiveness Scale, and Maternal Emotional Styles Questionnaire. Preschooler''s prosocial behaviors were measured by Prosocial Behavior Scale for Young Children, and problem behaviors were assessed by K-CBCL 1.5-5. Preschooler''s effortful controls were measured by Children''s Behavior Questionnaire.
Data were analyzed using descriptive statistics, ANOVA, correlation analysis, and hierarchical linear regression analyses with SPSS 19.0 program.
The major results of this study were as follows;
First, there were significant differences in the preschooler''s internalizing problem behavior by gender but there were no significant differences in maternal emotion-related socialization behavior, preschooler''s prosocial behaviors and externalizing problem behaviors, and preschooler''s effortful control by gender and sex.
Second, there was a moderating effect of preschooler''s effortful control on maternal emotion-related socialization behavior and preschooler''s prosocial behavior, specifically maternal negative emotion expression and response to the preschooler''s positive emotion.
Third, there was no moderating effect of preschooler''s effortful control on maternal emotion-related socialization behavior and preschooler''s externalizing problem behavior.
Fourth, there was no moderating effect of preschooler''s effortful control on maternal emotion-related socialization behavior and preschooler''s internalizing problem behaviors.
In conclusion, the impact of effortful control on preschooler''s prosocial and problem behavior were significant. Also, maternal emotion-related socialization behaviors affected on preschooler''s prosocial and problem behaviors. The findings of the study will contribute to help maternal emotional interaction with their preschool aged children.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 용어의 정의 9
3. 연구의 제한점 11
4. 연구의 가정 11
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 고찰 12
1. 어머니의 정서사회화 행동 12
2. 유아의 친사회적 행동 15
3. 유아의 문제행동 19
4. 유아의 의도적 통제 24
5. 어머니의 정서사회화 행동과 유아의 친사회적 행동 및 문제행동 28
6. 어머니의 정서사회화 행동과 유아의 친사회적 행동 및 문제행동 간의
관계에서 유아 의도적 통제의 조절효과 32
Ⅲ. 연구방법 41
1. 연구 대상 41
2. 측정 도구 43
3. 연구 절차 49
4. 분석 방법 50
Ⅳ. 연구결과 51
1. 유아의 연령과 성별에 따른 어머니의 정서사회화 행동, 유아의 의도적 통제, 친사회적 행동 및 문제행동의 차이 51
2. 어머니의 정서사회화 행동과 유아의 친사회적 행동 간의 관계에서
유아 의도적 통제의 조절효과 64
3. 어머니의 정서사회화 행동과 유아의 외현화 문제행동 간의 관계에서 유아 의도적 통제의 조절효과 73
4. 어머니의 정서사회화 행동과 유아의 내재화 문제행동 간의 관계에서 유아 의도적 통제의 조절효과 80
Ⅴ. 논의 87
1. 유아의 연령과 성별에 따른 어머니의 정서사회화 행동, 유아의 의도적 통제, 친사회적 행동 및 문제행동의 차이 87
2. 어머니의 정서사회화 행동과 유아의 친사회적 행동 간의 관계에서
유아 의도적 통제의 조절효과 94
3. 어머니의 정서사회화 행동과 유아의 외현화 문제행동 간의 관계에서 유아 의도적 통제의 조절효과 98
4. 어머니의 정서사회화 행동과 유아의 내재화 문제행동 간의 관계에서 유아 의도적 통제의 조절효과 100
Ⅵ. 결론 및 제언 103
참고문헌 106
영문초록 127
부록 129

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0