본 연구는 저소득 가정 청소년의 스트레스와 정신건강과의 관계에서 스트레스 대처 적응 모델을 적용하여 사회적 지지와 스트레스대처 의 효과를 검증하고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 저소득 가정 청소년의 스트레스, 사회적 지지, 스트레스대처는 정신건강에 직접적인 영향을 미치는가? 둘째, 저소득 가정 청소년의 사회적 지지는 스트레스대처에 직접적인 영향을 미치는가? 셋째, 저소득 가정 청소년의 사회적 지지와 스트레스대처는 스트레스와 정신건강과의 관계에서 간접적인 영향을 미치는가? 이러한 연구목적을 달성하기 위해 구조화된 설문지를 이용하여 대구광역시의 교육복지우선지원사업 참여 중학생 484명의 자료를 SPSS 21.0 version와 AMOS 21.0 version을 사용하여 분석한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상자들의 스트레스는 중학교 3학년과 여학생이 높게 나타났고, 사회적 지지는 중학교 1학년과 남학생이 높았으며, 스트레스대처는 학년별 유의미한 차이가 있었으며, 정신건강은 중학교 1학년과 남학생이 좋은 것으로 나타났으며, 정신질환 발병 고위험집단의 비율이 11.3%로 높게 나타났으며, 성별로는 여학생이, 학년별로는 중학교 3학년이 정신질환 발병 고위험집단이 가장 많은 것으로 나타났다. 둘째, 조사대상자들의 스트레스, 사회적지지, 스트레스대처는 정신건강에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 조사대상자들의 사회적 지지는 스트레스와 정신건강과의 관계에서 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 넷째, 조사대상자들의 스트레스 대처는 스트레스와 정신건강과의 관계에서 간접적인 효과를 나타내지 않았다. 다섯째, 조사대상자들의 사회적 지지와 스트레스대처는 스트레스와 정신건강과의 관계에서 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 이 연구는 스트레스 대처 적응 모델을 적용하여 저소득 가정 청소년들의 스트레스와 정신건강과의 관계에서 사회적 지지와 스트레스대처의 효과에 대한 가설을 검증하였다는데 이론적 함의를 가지며, 이를 통해 전국적으로 실시되고 있는 교육복지우선지원사업의 보다 효과적인 사회복지적인 실천방향을 제시하고자 하였다. 본 연구를 통해 도출한 이론적 함의로는 교육복지우선지원사업 참여 중학생의 스트레스가 정신건강에 미치는 영향을 연구하면서 사회적지지, 스트레스대처와의 관계를 스트레스 대처 적응모델에 적용하여 검증하였고, 사회적 지지와 스트레스대처가 스트레스와 정신건강과의 사이에서 정신건강에 긍정적인 영향을 주는 매개효과를 가지는 요인으로 확인한 것에 의의가 있다. 이에 따른 실천적 함의로는 교육복지우선지원사업에 있어서 저소득 가정 청소년의 정신건강 증진을 도모할 수 있도록 정신건강에 대한 전문적인 서비스를 포함한 통합적인 서비스 지원을 제안하면서 여기에 사회적 지지의 확대와 질적인 측면의 향상을 제안하였다. 특히, 이들에게 중요한 사회적 지지체계로 확인된 부모와 친구 등을 통합적인 서비스 지원에 참여할 수 있도록 제안하였고, 학생들과 가장 근접한 학교환경에서 저소득 가정 청소년의 정신건강 문제에 전문적인 지원을 제공할 수 있도록 학교정신보건 서비스 체계를 마련할 것을 제안하였다는데 그 의의가 있다.
This study aims to verify the effect of social support and stress coping by applying Stress-Coping-Adaptation Model to the relation between the stress and mental health of low-income adolescent. To acquire the purpose of this study, I surveyed 484 middle school students who participated in Education Welfare Priority Zone on the School Adjustment of Daegu Metropolitan City with structured questionnaires and the analysis results of the 484 data sets by using SPSS 21.0 version and AMOS 21.0 version are as below. Firstly, the stress of research targets was high in the Middle School third graders and girl students; social support was high in the Middle School first graders and boy students; stress coping showed significant difference per the distinction of grade; mental health was revealed to be good in the Middle School first graders and boy students; high-risk group of mental illness occurrence was as high as 11.3%; high-risk group of mental illness occurrence was the highest in girl students group per the distinction of sex and high in Middle School third graders per the distinction of grade. Secondly, the stress, social support, and stress coping of research targets turned out to have direct influence on the mental health. Thirdly, research targets'' social support turned out to have mediated effect on the relation between stress and mental health. Fourthly, research targets'' stress coping did not show any indirect influence on the relation between stress and mental health. Fifthly, research targets'' social support and stress coping turned out to have medicated effect on the relation between stress and mental health. As for theoretical implication drawn from this study, I verified the relation between social support and stress coping by applying them to the Stress-Coping-Adaptation Model while I was studying the effect of the middle school students''s stress who participated in the Education Welfare Priority Zone on the School Adjustment on the mental health, and it is significant that I could identify that social support and stress coping are mediated factors that have positive effect on the mental health between the stress and mental health. As for practical implication, I suggested integrated service support including professional service for mental health to increase mental health of low-income adolescents in the Education Welfare Priority Zone on the School Adjustment based on the results of this study and also suggested to expand social support and qualitative increase. Particularly, it is significant that I suggested to enable parents and friends identified to be important social support system of the low-income adolescents to participate in the integrated service support, and also suggested to prepare School Mental Health Service so as to provide professional service to mental health problems of low-income adolescents in the nearest school environment to the students.
목차
Ⅰ. 서론 11. 문제제기 12. 연구의 의의 및 목적 43. 연구문제 6Ⅱ. 이론적 배경 71. 선행연구동향 72. 저소득 가정 청소년의 특성 113. 스트레스 대처 적응 모델 244. 스트레스와 사회적지지, 스트레스 대처, 정신건강과의 관계 29Ⅲ. 연구방법 431. 연구설계 432. 연구가설 443. 조사대상 및 자료수집 454. 조사도구 455. 자료분석 50Ⅳ. 연구결과 521. 조사대상자의 일반적 특성 522. 주요변수의 특성 613. 연구모형의 분석 674. 결과 요약 76Ⅴ. 결론 791. 고찰 792. 연구의 함의 873. 요약 및 후속 연구를 위한 제언 93참고문헌 96영문초록 103