이 연구의 목적은 교장의 지도성이 교사공동체와 교사효능감을 매개로 교사수업 활동에 미치는 영향을 분석하여 교사의 수업활동의 질을 개선하는 방안을 제시하고자 하는데 있다. 본 연구의 분석을 위한 데이터는 한국교육종단연구 3차년도(2007)의 교사 설문지를 활용하였으며, 표집방법으로 층화군집무선추출법(stratified cluster random sampling)을 사용하여 전국에서 추출된 중학교 3학년 담임 또는 교과를 담당하는 교사 총 2655명 중 불성실 응답을 한 교사를 제외하고 2639명을 연구대상으로 하였다. 교사의 배경변인(성별, 교직경력, 최종학력, 교직이수, 직위)에 따라 각 변인에 대한 인식차이의 분석을 위해 t-test와 ANOVA분석을 하였다. 또한 교사공동체와 교장의 인화, 과업형 지도성, 교사효능감과 교사수업활동 간의 관련성 분석을 위해 구조 방정식 모형을 활용한 인과분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에서는 남교사가 인화지도성과 혁신적 교수방법을 높게 인식하였고, 여교사는 교사 공동체, 수업도입, 정리, 상호작용활동을 더 높게 인식하였다. 둘째, 학력이 높은 교사일수록 인화지도성과 교사효능감, 교사의 수업활동에 대해 높게 인식하는 것으로 나타났다. 셋째, 교직이수과정에서는 ‘교육대학원 교직과정 이수’ 교사집단이 과업지도성을 높게 인식하는 것으로 나타났으며 ‘일반대학 사범계학과’ 의 교사집단이 수업도입활동을 낮게 인식하는 것으로 나타났다. 넷째, 교직경력에서는 5년이하 저경력의 교사에 비해, 26년 이상의 고경력의 교사가 인화지도성을 더 높게 인식하였으며, 16~25년 경력의 교사가 다른 경력의 교사집단에 비해 교사효능감을 더 높게 인식하였다. 다섯째, 직위에서는 평교사가 인화, 과업형 지도성을 가장 낮게 인식하였으며, 기간제교사가 교사공동체를 가장 높게 인식하였다. 수업활동영역은 부장교사가 혁신적 교수방법을 가장 높게 인식하였다. 다음은 구조방정식 모형을 활용한 연구변인 간 인과관계 분석결과이다. 첫째, 학교장의 인화지도성이 교사의 수업활동에 미치는 직접효과는 유의하지 않았으며, 과업지도성이 교사의 수업활동에 미치는 직접효과는 .086(.p<.01)으로, 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 과업형 지도성은 교사효능감에 대해 .150(p<.01)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 교사공동체에 대해서는 .228(p<.05)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 인화형 지도성은 교사효능감에 대해 .060(p<.05)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 교사공동체에 대해서는 .185(p<.05)의 영향을 미치는 것으로 나타나, 과업지도성이 인화지도성에 비해 교사공동체와 교사효능감에 대해 더 큰 영향을 미쳤다. 셋째, 교사 공동체는 교사의 수업활동에 .111(p<.05)의 영향을 미쳤고, 교사효능감에는 .242(p<.05)로 더 큰 영향을 미쳤다. 다섯째, 매개변인으로서 교사 공동체와 교사효능감의 간접효과는 교장의 인화지도성과 교사의 수업활동의 관계에서 .083(p<.05)의 영향을 미쳤고, 교장의 과업지도성과 교사의 수업활동의 관계에서 .147(p<.05)의 영향을 미쳤다. 마지막으로 학교장의 과업지도성과 인화지도성 간의 상관관계는 r=.518(p<.01)로 통계적으로 유의한 정적상관관계를 나타내었다. 본 연구의 시사점으로 교장은 교사 수업활동의 개선을 위해서 과업형 지도성을 발휘할 필요가 있다. 또한 매개변인인 교사공동체와 교사효능감을 통해 수업활동에 미치는 간접효과가 큰 만큼, 정부와 학교장은 교사공동체의 활성화 및 교사효능감 제고를 위해 정책적 지원을 해야 한다.
주제어 : 과업형 지도성, 인화형 지도성, 교사공동체 , 교사효능감 , 교사 수업활동
ABSTRACT
A Study on the Effect of Principal’s Leadership on Teacher’s Class Activity through the Medium of Teacher Community and Teacher Efficacy
Lee, Dong Bae Major in Educational Administration Department of Education Graduate School Sungkyunkwan University
The purpose of this study is to analyze the effect of principal’s leadership on the teacher’s class activity through the medium of teacher community and teacher efficacy and to suggest plans for improving the quality of teacher’s class activity. I used teachers’ questionnaires of Korean Educational Longitudinal Study(KELS) 2007 (the 3rd year) as the data for analysis of this study, and the sampling method was stratified cluster random sampling. I was targeted at 2639 teachers as research subject, after excluding teachers who answered unfaithfully from a total 2655 teachers who were homeroom teachers of middle school seniors or in charge of a subject, extracted as samples in the nation. For analyzing perception gap of each variable according to teacher’s background variables (personality, teaching experience, the highest level of education s(he) has completed, completion of educational courses, and position), I conducted t-test and ANOVA. Also, I carried out a causality analysis used structural equation model to analyze relationship among teacher community, principal’s concord/task-type leadership, teacher efficacy and teacher’s class activity. The major results of this study are as follows: First, by sex, male teachers recognized highly concord-type leadership and innovative teaching method, and female teachers highly recognized teacher community, introduction of class, arrangement and interaction activity. Second, it was found that teachers with higher level of education more highly recognized concord-type leadership, teacher efficacy and teacher’s class activity. Third, in the completion of educational courses, a teacher group of ‘completion of courses in the graduate school of education’ was found to highly regard task-type leadership, and a teacher group of ‘departments affiliated with education of general university’ was found to low regard class introduction activity. Fourth, in the teaching experience, teachers with higher experience of more than 26 years more highly thought concord-type leadership than teachers with lower experience of less than 5 years, and teachers with 16 to 25 years experience thoght more highly teacher efficacy than teachers with other teaching experience. Fifth, in position, common teachers recognized most low the concord/task-type leadership, and temporary teachers most highly recognized teacher community. In class activity region, chief teachers most highly perceived innovative teaching method. The following are causality analysis outcomes between research variables used structural equation model. First, it was found that direct effect of school principal’s concord-type leadership on the teacher’s class activity was not significant, and direct effect of task-type leadership on the teacher’s class activity was .086(.p<.01), which have an importantly positive(+) influence. Second, task-type leadership was found to have .150(p<.01) influence on the teacher efficacy and .228(p<.05) influence on the teacher community. Concord-type leadership was found to have .060(p<.05) influence on the teacher efficacy and .185(p<.05) influence on the teacher community, which shows that task-type leadership has a greater influence on the teacher community and teacher efficacy than concord-type leadership. Third, teacher community had .111(p<.05) influence on the teacher’s class activity and .242(p<.05) on the teacher efficacy, which had a larger effect. Fifth, as the mediator variables, indirect effect of teacher community and teacher efficacy had .083(p<.05) influence on the relationship between principal’s concord-type leadership and teacher’s class activity and .147(p<.05) influence on the relationship between principal’s task-type leadership and teacher’s class activity. Lastly, correlation between principal’s task-type leadership and concord-type leadership was r=.518(p<.01), which indicated statistically significant positive correlation. As for the suggestions of this study, principals need to display task-type leadership to improve teacher’s class activity. Also, as indirect effect on the class activity through mediator variables, teacher community and teacher efficacy, is great, government and school principals should support policies for vitalization of teacher community and enhancement of teacher efficacy.
목 차Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성과 목적 12. 연구 문제 4Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 고찰 71. 연구 변인들 간의 구조적 관계 탐색 7A. 교장의 지도성과 교사효능감 및 수업활동과의 관계 8B. 교사 공동체와 교사효능감과의 관계 12C. 교사 공동체와 교사 수업활동과의 관계 14D. 교사효능감과 교사 수업활동과의 관계 162. 교사 수업활동에 영향을 미치는 요인 18A. 교사 공동체 18B. 학교장 지도성 26C. 교사효능감 403. 교사 전문성 기준으로서의 수업활동 46A. 수업활동의 이론적 접근 46B. 수업활동의 구성요소 및 평가요소 48Ⅲ. 연구방법 511. 연구자료 512. 측정도구 및 연구모형 54A. 측정도구 54B. 연구모형 70C. 분석방법 73Ⅳ. 연구 결과 해석 및 논의 741. 배경변인별 연구변인의 차이 검증 74A. 성별에 따른 연구변인의 차이 74B. 최종학력에 따른 연구변인의 차이 76C. 교직이수에 따른 연구변인의 차이 78D. 교직경력에 따른 연구변인의 차이 80E. 직위에 따른 연구변인의 차이 832. 연구변인 간의 관련성 분석 86A. 연구변인 간의 상관관계 86B. 확인적 요인분석 88C. 연구변인 간의 인과관계 90Ⅴ. 결론 및 제언 1011. 요약 1012. 결론 1043. 연구의 한계점 및 제언 108참고문헌 112부 록 127ABSTRACT 137