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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

권오은 (성균관대학교, 성균관대학교 일반대학원)

지도교수
김현수
발행연도
2014
저작권
성균관대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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In this study, a feasibility of reducing the ISG(integrated starter generator) capacity is investigated for a TMED(transmission mounted electric device) type parallel CVT(continuously variable transmission) HEV(hybrid electric vehicle). Using the CVT function, clutch speed of the motor side is decreased which provides the decreased clutch speed of the engine side. This gives a reduced ISG capacity which is required to increase the engine speed to the synchronization point.
First, TMED type parallel CVT HEV simulator and TMED type parallel AT HEV simulator were developed based on MATLAB/Simulink and SimDriveline. In addition, mode change control strategy from EV mode to HEV mode and mode change CVT ratio control strategy were proposed. In order to evaluate the proposed mode change CVT ratio control strategy, the simulation was performed by DOE(design of experiment). From the simulation results, it was found that the reduction of ISG capacity through the mode change CVT ratio control strategy is possible. However, if the ISG capacity is reduced excessively, the mode change performance can not be satisfied. Therefore, it is necessary to design the appropriate ISG capacity considering the operation environment.
In order to verify the mode change CVT ratio control strategy, a CVT test bench is developed. Using the CVT test bench, HILS(hardware-in-the-loop simulation) was performed with hardware of CVT and TCU(transmission control unit). From the comparisons between the HILS and simulation results, the possibility of ISG capacity reduction through the mode change CVT ratio control strategy was verified.

목차

목 차
제 1 장 서 론
1.1 연구 배경 1
1.2 연구의 필요성 7
1.3 연구 목적 9
제 2 장 파워트레인 모델링 및 시뮬레이터 개발
2.1 파워트레인 모델링 10
2.1.1 엔진 모델 12
2.1.2 하이브리드 모터, ISG 모델 14
2.1.3 모드 클러치 모델 16
2.1.4 CVT 모델 18
2.1.5 AT 모델 19
2.1.6 차량 주행 저항 모델 21
2.2 병렬형 CVT 하이브리드 자동차의 성능 시뮬레이터 개발 22
2.3 병렬형 AT 하이브리드 자동차의 성능 시뮬레이터 개발 24
제 3 장 모드변환 제어전략과 ISG 성능 시뮬레이션
3.1 모드변환 제어전략 26
3.1.1 모드변환 step 26
3.1.2 모드변환 CVT 변속비 제어전략 30
3.1.3 값의 결정 35
3.2 ISG 성능 시뮬레이션 41
3.2.1 실험계획법 41
3.2.2 시뮬레이션 결과1, 2-(A,D,F조합) 45
3.2.3 시뮬레이션 결과3-(B,D,F조합) 49
3.2.4 시뮬레이션 결과4-(C,D,F조합) 51
3.2.5 시뮬레이션 결과5-(A,E,F조합) 53
3.2.6 시뮬레이션 결과6-(A,D,G조합) 55
3.2.7 시뮬레이션 결과7-(B,D,G조합) 57
3.2.8 시뮬레이션 결과8-(C,D,G조합) 59
제 4 장 모드변환 CVT 변속비 제어 성능시험
4.1 병렬형 CVT 하이브리드 자동차의 성능시험 장치 61
4.2 HILS의 구축과 성능 평가 70
4.2.1 HILS의 구성 70
4.2.2 HILS를 이용한 성능시험 74
제 5 장 결 론 83
참고문헌 86
ABSTRACT 90

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