메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김견미 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
임부연
발행연도
2014
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수5

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This research aims to develop the character education program on the basis of empathy ability and also examine it with young children. Empathy, the ability to sense, feel and understand the emotions, thoughts and experience of others, plays an important role in the character development during early childhood. Therefore, the program developed in this study is particularly focusing on empathy ability while excluding the cognitive, instrumental and technical approach. Pre/post-test design was used in order to track the changes in empathy ability of young children.
The results of this study can be summarized as follows:
First, the program was created to be composed of the empathy factors together with six characteristic virtues which are closely relevant to the daily life of four-year-old children.
Secondly, significant differences were observed in three subfactors of early childhood empathy, namely sadness, joy as well as anxiety, but there was no significant difference in mental burden.
Thirdly, regarding the change of empathy ability after applying the program, it was demonstrated that young children who were not interested in the empathic story at early stage are getting immersed in the story at middle stage and express their feelings on the main character. In addition, at conclusive stage young children became even more immersed and participated in activities, thereby not only expressing their emotions in a variety of ways but also recognizing others’ feelings from their perspectives.
Fourthly, regarding the change of the character of young children, it can be concluded that the character is intensified, and this leads to the better understanding of other people’s situations and the empathic stories, finally improving children’s attitudes for helping others.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 6
3. 용어의 정의 7
Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 공감과 공감 능력 8
2. 유아 인성교육 19
3. 공감 능력에 기초한 유아 인성교육 28
Ⅲ. 연구방법 30
1. 연구자 30
2. 연구 참여자 31
3. 연구 도구 35
4. 연구 기간 36
5. 연구 절차 37
6. 자료 수집 41
7. 자료처리 및 분석 42
Ⅳ. 공감 능력에 기초한 유아 인성교육 프로그램 개발 43
1. 공감 능력에 기초한 유아 인성교육 프로그램 구성 43
2. 공감 능력에 기초한 유아 인성교육 프로그램 시안 개발 내용 49
Ⅴ. 연구 결과 및 프로그램 적용 62
1. 공감 능력의 측정 62
2. 유아들의 공감 능력 변화 64
3. 유아들의 풍부해지는 인성 75
Ⅵ. 요약 및 논의 89
1. 요약 90
2. 논의 및 제언 93
참고문헌 97
부록 101

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0