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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

박현준 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
김경천
발행연도
2014
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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Organic Rankine cycle (ORC) system is a promising technology for waste heat recovery from low-temperature heat sources. However, in some applications especially marine engine or ship cooling system, the heat fluctuation from heat source is very large. Because of the large fluctuation, the efficiency of system could be reduced and the system might stop working. In order to resolve the problem, this study proposed an ORC system using dual expanders in parallel which can respond to the large heat fluctuation. Both simulation and experiment were conducted and evaluated the performance of an ORC power system. As the experimental results, the maximum isentropic efficiency of each expander was measured about 62%, and the each shaft power was reached to about 2kW at the expander inlet temperature of 130 °C. Moreover, the performance characteristics of the dual parallel expanders ORC system with regards to various heat source conditions will be addressed.

목차

1. 서론 1
1.1. 연구의 배경 1
1.2. 이론적 배경 4
1.3. 연구의 목적 9
2. 선박용 유기 랭킨 사이클 발전 시스템 모델링 15
2.1. 선박의 폐열원 분석 15
2.2. 선박용 ORC 발전 시스템 구성 20
2.3. 실제 선박 폐열 모델 22
3. 이중 팽창기를 적용한 ORC 시스템 25
3.1. 팽창기 성능곡선 분석 25
3.2. 열역학적 해석 27
4. 실험적 연구 29
4.1. ORC system 설계 및 제작 29
4.2. ORC system 구성요소 37
4.3. 실험조건 및 실험방법 52
4.4. 실험결과 및 고찰 55
5. 결 론 69
참고문헌 71
Abstract 74

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