메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

서미나 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
이득우
발행연도
2014
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수1

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

오류제보하기
Recently, international environmental agreements have been emerged in order to deal with the environmental problems efficiently and they act as a new trade barrier. Therefore, many researchers are interested in increasing the machinery efficiency and reducing pollutions by using surface texturing technology.
In this research, the lubrication characteristics of a journal bearing and a crank shaft pin turner bearing with dimples have been studied. When the depth and the number of dimples were increased, load carrying capacities and friction coefficient were decreased. But the distribution of dimples can help to minimize the decreased load carrying capacities.
In case of a crank shaft pin turner bearing with dimple, the pressure of a bearing has been increased about 1.5 times than a bearing with no dimple. It might be the sealing effect and the effect is more serious when the dimple depth is increased. And dimples can make the run-out of a journal reduced, so it can be possible that the bearing operates accurately. Therefore, it is important to consider depth, number and distribution of dimples when designing a journal bearing.

목차

List of Figures C
List of Tables F
Nomenclature G
제 1장 서론 1
1.1 연구 배경 1
1.2 연구 동향 3
1.3 연구 목적 및 내용 5
제 2장 이론적 배경 8
2.1 지배방정식 8
2.1.1 가정 8
2.1.2 레이놀즈 방정식 9
2.1.3 유막두께 방정식 11
2.1.4 무차원 지배방정식 11
2.1.5 유정압 베어링의 압력 계산식 12
2.2 해석 모델 15
2.3 해석 조건 16
2.3.1 저널베어링 16
2.3.2 크랭크 샤프트 핀 터너 유정압 베어링 16
2.4 해석 방법 18
제 3장 결과 및 고찰 32
3.1 저널베어링 32
3.1.1 딤플 깊이의 영향 32
3.1.2 딤플 수의 영향 33
3.2 크랭크 샤프트 핀 터너 유정압 베어링 37
3.2.1 딤플 깊이의 영향 37
3.2.2 딤플 분포의 영향 37
제 4장 결론 70
References 72
Abstract 76

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0