본 연구는 패션 편집매장 A-Land를 중심으로 소비자의 라이프스타일, 점포속성이 점포충성도와 상표전환행동에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 더불어, 패션 편집매장 유통채널 유형에 따른 점포충성도 및 상표전환행동에 따른 차이를 밝힘으로써 편집매장 유통채널 유형에 따른 마케팅 전략 수립에 도움이 되는 자료를 제공하고자 하였다. 예비조사와 본조사는 설문지법을 통하여 자료를 수집하였고, 유통채널 유형에 따라 명동 가두점, 신촌 백화점, 홍대 아울렛점 A-Land에서 구매한 경험이 있는 소비자를 대상으로 온라인과 오프라인에서 총 295부가 본 연구의 자료 분석에 사용되었으며 SPSS 19.0 프로그램을 이용하여 자료를 분석하였다. 본 연구의 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, A-Land 소비자의 라이프스타일 중 브랜드충성지향, 충동적 쇼핑지향, 합리적 소비지향 요인이 점포충성도에 영향을 미쳤으며 브랜드충성지향, 합리적 소비지향이 상표전환행동의 외재적 동기 요인에 유의한 영향 요인이었다. 둘째, A-Land 점포속성이 점포충성도 및 상표전환행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 편의성을 제외한 요인(제품구색, 서비스, 분위기 요인)이 점포충성도에 유의한 영향을 보였고, 상표전환행동의 경우 제품구색 요인이 외재적 동기 요인과 서비스요인이 내재적 동기 요인에 영향관계가 있는 것으로 밝혀졌다. 셋째, A-Land 유통채널 유형에 따른 라이프스타일, 점포속성, 점포충성도 및 상표전환행동의 차이를 분석한 결과, 라이프스타일 중 충동적 쇼핑지향, 유명브랜드지향, 트렌드지향, 여가활동지향이 신촌점이 가장 높은 평균값을 보였고 점포속성 또한 모든 요인(제품구색, 서비스, 분위기, 편의성 요인)이 높게 나타났다. 반면, 홍대점은 제품구색, 서비스 및 편의성 요인이 낮게 나타났으며 명동점의 경우 분위기 요인에서 부정적인 결과를 보였다. 점포충성도의 차이는 나타나지 않았으며 상표전환행동에서는 명동점, 홍대점, 신촌점의 순으로 차이가 있었다. 넷째, 인구통계적 특성에 따른 라이프스타일에서는 모든 요인(연령대, 성별, 직업, 월 평균 소득, 월 평균 패션제품 소비지출)에서 유의한 차이를 보였으며 점포속성의 차이에서는 직업과 월 평균 소득에 따른 차이만 유의하게 나타났다. 점포충성도에서는 직업에 따라, 상표전환행동의 차이에 대한 결과로는 성별, 직업, 월 평균 소득에 따른 차이가 있었다. 결론적으로 본 연구에서는 A-Land 소비자의 라이프스타일과 점포속성이 점포충성도 및 상표전환행동에 미치는 영향력을 확인하였고 편집매장의 유통채널 유형에 따라 점포충성도와 상표전환행동가 일부에서 차이가 나타남을 밝혔다. 이러한 결과는 A-Land의 편집매장 유통채널 유형에 따라 라이프스타일 및 점포속성을 고려하여 점포충성도와 상표전환행동을 높일 수 있는 전략을 수립하는데 도움이 될 것이다.
The purpose of this study was to investigate how a customer''s lifestyle and store attributes influence the store loyalty and brand switching behaviors, especially in A-Land multi shop. In addition, we wanted to give useful information in marketing strategy related to the type of distribution channels, by proving the differences induced by the store loyalty and brand switching behaviors in different distribution channels. Data was collected through surveys, given through online and paper formats, from customers who have had purchase experiences in A-Land multi shops located in Myeongdong road shop, Sinchon department store, or Hongik University outlet. A total of two-hundred-ninety-five surveys were filled out and analyzed using SPSS 19.0. To sum up the results of this study. First, three factors of an A-Land customer''s lifestyle which were brand loyalty, impulsive spending, and rational consumption factors have an effect on the store loyalty. More so, the brand loyalty and rational consumption factors had the most influence connected with external motivation factor of brand switching behaviors. Second, in the case of A-Land store attributes, the store loyalty was influenced by product assortment, service, and atmosphere factors not including convenience. In the case of brand switching behaviors, product assortment factors were related to external motivation factors while service factors were related to intrinsic motivation factors. Third, in the results analyzed by the difference according to the lifestyle, store attributes, store loyalty, and brand switching behaviors associated with the type of A-Land distribution channels, Sinchon branch had the highest average values in the results of impulsive spending orientations, brand orientations, trend orientations, and leisure life orientations. In addition, Sinchon branch had high score in all store attributes factors(product assortment, service, atmosphere, convenience factors). On the other hand, Hongik University branch had low score in product assortment, service, and convenience factors. the atmosphere factors of the branch showed negative result. There was no difference in store loyalty. However, in the difference of brand switching behaviors, Myeongdong, Sinchon, and Hongik University branch were in sequence. Finally, in the case of lifestyle by demographic characteristic, all factors (age group, gender, occupation, monthly average income, monthly average consumer''s expenditure in fashion product) showed significant differences. In store attribution, occupation and monthly average income were the only factors that showed differences. There was also a difference in store loyalty by occupation and brand switching behaviors by gender, occupation, and monthly average income. In conclusion, the study showed that an influence of lifestyle and store attributes effect store loyalty and brand switching behaviors. Additionally, there were some differences in the store loyalty and brand switching behaviors related to the type of distribution channels. Thus, the results of this study is expected to give useful information to establish a strategy in which the store loyalty and brand switching behaviors will be improved depending on lifestyle and store attributes of each A-Land multi shop distribution channels.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 33. 연구의 구성 4Ⅱ. 이론적 배경 61. 패션 편집매장 61) 패션 편집매장의 정의 및 특성 62) 패션 편집매장의 출현 배경 73) 패션 편집매장 현황 74) 패션 편집매장 A-Land 92. 패션 상품의 유통채널 141) 유통 채널 142) 유통 채널의 다각화 143) 오프라인 유통채널 153. 소비자 라이프스타일 171) 라이프스타일의 정의 172) 라이프스타일의 분석방법 183) 라이프스타일의 선행연구 194. 점포속성 205. 구매행동 231) 점포충성도 232) 상표전환행동 24Ⅲ. 연구방법 및 절차 271. 연구문제 및 연구모형 272. 연구대상 및 자료수집 283. 측정도구 294. 자료 분석 30Ⅳ. 연구결과 및 논의 321. 연구대상의 특성 322. 요인분석 및 신뢰성분석 383. 라이프스타일이 점포충성도와 상표전환행동에 미치는 영향 474. 점포속성이 점포충성도와 상표전환행동에 미치는 영향 495. 유통채널 유형에 따른 라이프스타일, 점포속성, 점포충성도 및 상표전환행동의 차이분석 526. 인구통계적 특성에 따른 라이프스타일, 점포속성, 점포충성도 및 상표전환행동의 차이 557. 유통채널 유형에 따른 구매특성 차이 65Ⅴ. 결론 및 제언 671. 연구의 요약 및 결론 672. 연구의 시사점 및 제언 70참고문헌 71부록(설문지) 79국문초록 86ABSTRACT 88