‘그린(Green)’은 이제 우리 사회뿐만 아니라 전 세계적인 이슈로 등장하였다. 그린은 기후변화에 효과적으로 대응하기 위하여 에너지와 자원이용의 효율을 높이고 탄소를 적게 배출하여 환경을 보전하는 것을 말한다. 이에 우리 정부는 환경과 경제를 연계시켜 ‘저탄소 녹색성장’을 추진하였다. 2002년부터 녹색건축물 보급 및 확산을 위한 친환경건축물 인증 제도를 실시하였다. 그러나 건축업계, 부동산투자자, 건축주, 부동산 전문가, 일반 국민 등에게 인증제도 및 인증효과가 잘 알려져 있지 않아 녹색건축물시장이 확대되지 못하고 있다. 녹색건축물의 효과를 분석하는 방법으로 전과정평가 (Life Cycle Assessment:LCA)가 주로 이용되고 있으며, 원료 및 에너지의 소비, 오염물질과 폐기물의 발생 등 생산·유통·폐기의 전 과정에 걸쳐 환경에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 하지만, LCA분석은 녹색건축물의 정량적 가치만을 평가하고 있으며, 사용자 입장에서의 가치 즉, 사회적 가치는 고려되지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구에서는 국내·외 녹색건축물 현황분석과 녹색건축물 보급에 따른 소비자 및 전문가 인식 분석, AHP기법을 이용한 국내 녹색건축물 인증 항목 중 사회적 가치를 평가 가능한 항목을 선정하고 그에 따른 중요도를 도출하고자 한다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. (1) 국내 녹색건축물 시장은 2015년 연간 24조 원 규모의 시장 확대될 것이며, 미국 또한 2015년에는 건설 관련 시장의 60% 이상이 녹색 건물이 될 것으로 예측되고 있다. 하지만, 국내 녹색건축물 활성화의 주요 문제점은 녹색 건물의 에너지 사용과 지속 가능성, 경제성에 대한 검증이 부족한 실정이다. 미국에서는 녹색건축물 확산을 인센티브나 세제혜택을 통하여 유도하였으나, 현재는 건물 성능의 향상이 생산성 증가나 이미지 상승과 같은 효과로 소비자들이 자발적으로 녹색 건물을 요구하는 상황으로 변화되어 가고 있는 실정이다. (2) 녹색건축물 보급에 따른 소비자 및 전문가 인식 설문조사 결과 소비자들은 환경에 대한 관심은 큰 반면 녹색건축물 관련 정보의 인지는 현저하게 낮았으며, 전문가들이 건물의 가치를 바라보는 시간은 비용 및 편익 부분에서 접근되기 때문에 녹색 건물에서 얻어 질 수 있는 잠재적인 가치로부터의 편익에 대해 인지하고 있지 못하고 있는 실정이다. (3) AHP (Analytic Hierarchy Process)기법을 이용하여 녹색건축물 사회적 가치를 규명하고자 하였으며, 그 결과 ‘업무의 효율성’이 47%로 가장 높게 평가되었으며, 그 세부 적인 요인으로 ‘쾌적한 실내 환경 조성’, ‘외기 급, 배기구의 설계’등 얼마만큼 실내 환경 조절을 통해 만족스러운 환경을 제공하느냐에 따라 건물의 가치가 결정 될 것으로 예상된다. 본 연구는 녹색건축물 보급에 따른 설문조사 및 가치분석을 통해 녹색건축물 활성화 방안을 모색하고자 실시하였다. 재실자(사용자) 입장에서의 잠재적 가치 즉, 업무효율 향상을 위한 쾌적한 실내 환경을 제공 할 수 있는지 인증 과정에서 거주적 평가를 통해 녹색건물이 얼마만큼 쾌적함을 제공하고 있는가에 대해 재평가되어야 할 것으로 판단된다.
The word ‘Green’ has emerged as an issue not only in our (Korean) society but also in global society. With reference to the effective response to climate change, the word ‘Green’ refers to preserving the environment through raising the efficiencies of energy and resources uses and reducing carbon emissions. With this regard, our government is promoting ‘Low Carbon Green Growth’ while aligning it with environment and economy. Starting 2002, a certification system for environmentally-friendly buildings has been implemented to promote the prevalence and proliferation of green buildings. However, as the construction industry, real estate investors, building owners, real estate professionals, and general public are not well versed in the certification system and its effects, the green building market has not expanded. The Life Cycle Assessment (LCA) is a method predominantly used to analyze the effects of green buildings, and analyzes the impacts of manufacturing-distribution-disposal, such as the consumption of raw materials and energy, production of pollutants and waste, etc., on the environment. However, CLA analysis is limited in that it only assesses the quantitative values of green buildings and not able to take the values from users’ perspectives, in other words social values, into consideration. In this study, the present state of domestic- and global-green buildings and the perceptions of users and professionals on the prevalence of green buildings are analyzed. And the items that can be used to assess the social values from among the green-buildings, in Korea, validation items used in the AHP methodology are selected, and then an attempt to derive its importance is made. The results of this study are summarized as below: (1) It is expected that the green buildings market in Korea will grow to \24 billion per annum in 2015, and in the USA more than 60% of the total construction-related market will be green buildings in 2015. However, the main problem of invigorating green buildings market in Korea is lack of verifications of the energy use, sustainability, and economic feasibility of green buildings. In the USA, proliferation of green buildings was induced through incentives and tax breaks, but the current trend is, with such effects as productivity increases and image enhancements through building performance improvements, end users are voluntarily demanding green buildings. (2) The results of survey on the perception of end users and professionals on the prevalence of green buildings show the following: although the end users’ interests on green buildings were high, their recognitions on the information relevant to green buildings were markedly low, and as the professionals’ perceptions on building values are the results of costs- and convenience-aspects approaches, they cannot recognize the conveniences relevant to the latent values that can be gained from green buildings. (3) The social values of green buildings were examined closely using the Analytic Hierarchy Process (AHP) methodology, and the results show the ‘Job Efficiency’ was the highest at 47%, and it is expected the value of a building will be determined by how satisfactory the office environments provided, by varying the specific inside conditions such as ‘creation of a comfortable interior environment’, ‘design of outdoor air supply and exhaust ducts’, are. This study was conducted to seek ways to invigorate green building market through a survey and value analysis on the prevalence of green buildings. Although the importance of economic and environmental values of green buildings should not be overlooked, the latent values of green buildings from users’ perspectives, in other words determining the level of comfort provided by a green building through a verification process of whether a green building provides interior environments that can improve work efficiency and are comfortable, should be re-evaluated.
목차
제 1 장 서 론 11.1 연구의 배경 및 목적 11.2 연구의 범위 및 방법 3제 2 장 국내·외 녹색건축물 관련 이론고찰 52.1 녹색건축물 개요 52.2 국내 녹색건축물 관련 현황 52.2.1 에너지 소비 총량제 52.2.2 에너지 절약계획서 제출제 72.2.3 녹색 건축 인증제(G-SEED) 82.2.4 에너지효율등급인증제 92.2.5 에너지 소비증명제 92.2.6 국내 녹색 건축 시장 동향 102.3 미국 녹색건축물 관련 현황 132.3.1 Architecture 2030 Challenge (2030건축도전) 132.3.2 미국녹색건물협회의 건물환경평가제 152.3.3 EPA Energy Star 172.3.4 미 에너지성 Building America Program 182.3.5 미국 녹색건축물 시장 동향 182.4 유럽 녹색건축물 관련 현황 232.4.1 건물 에너지 성능 계산 방법에 대한 공통적인 체계 수립 232.4.2 건물 최소 에너지 성능 기준 252.4.2 건물 에너지 성능 기준 262.4.3 건물 에너지 인증서 (Building Energy Certificates) 262.4.4 냉난방 시설의 정기 검사 272.4.5 벌칙 규정 292.4.6 입법 및 행정 규정 수립 기간 292.5 소결 30제 3 장 녹색건축물 보급에 따른 소비자 및 전문가 인식 설문조사 313.1 녹색건축물 보급에 따른 설문조사 개요 313.1.1 설문 배경 및 목적 313.1.2 설문 방법 323.1.3 설문조사 개요 및 대상 323.2 설문조사 333.2.1 환경문제, 녹색건축물 인증제도 관심도 설문 333.2.2 국·내외 녹색건축물 가치 인식조사 363.2.3 국내 녹색건축물 인증제도 활성화 및 운영에 대한 설문조사 (전문가) 383.3 소결 41제 4 장 계층화 과정(AHP, Analytic Hierarchy Process)을 이용한 녹색건축물 가치 분석 434.1 계층화 과정(AHP, Analytic Hierarchy Process)기법 434.1.1 계층화 과정(AHP, Analytic Hierarchy Process)정의 434.1.2 계층화 과정(AHP, Analytic Hierarchy Process)의 특징과 장점 454.1.3 선행 연구 464.1.4 계층화 과정(AHP, Analytic Hierarchy Process) 수행절차 464.2 계층화 과정(AHP, Analytic Hierarchy Process) 분석 494.2.1 설문구성 494.2.2 설문대상 494.2.3 국내 녹색건축물 인증제도 분석(업무용건축물) 504.2.4 계층화 과정(AHP, Analytic Hierarchy Process) 평가기준 설정 534.2.5 계층화 과정(AHP, Analytic Hierarchy Process) 분석 결과 554.3 소결 60제 5 장 결 론 62참 고 문 헌 66부 록 68국 문 초 록 80ABSTRACT 82