사회 제도는 끊임없이 발전하고 변모한다. 사회의 구성원들이 공유하는 공간의 개념은 그 사회의 구조를 반영하며, 변화된 사회 제도 하에 변화된 건축에 대해 분석하는 것은 단순히 건축에 대한 것이 아니라 시대적 삶의 구조를 사유하는 것이며, 미래의 사회적 공간에 관한 예측인 것이다. 현대의 건축물은 점차 규모 및 계획면에서 대형화, 복합화 되는 추세를 보이고 있다. 공공청사 또한 이러한 경향을 보이는데, 내부기능에 따른 각 건물군이 조합된 개념의 복합기능 및 형태를 지니게 된 것으로 추론해 볼 수 있다. 공공청사가 이러한 추세로 변화하게 된 원인 중 하나로 1990년대 들어 시행 된 지방자치제도를 들 수 있다. 시민과 문화의 역할이 재인식됨에 따라 청사의 역할 및 기능에 영향을 끼치게 된 것이다. 따라서 본 연구의 목적은 국내외 공공청사의 비교분석을 통하여 지방자치 이후 변화된 우리나라 공공청사의 현황과 문제점을 살핌과 동시에 공간계획의 특성을 도출하고 시민문화공간의 개선방안을 제시하여, 자치 재원으로서 공공청사의 활용도와 효용성을 높이고, 향후 공공청사 시민문화공간 조성 시 참고자료의 역할을 하기 위함에 있다. 연구의 결과, 문화행정 관점으로 본 공공청사 시민문화공간의 공간 계획 특성은 다음과 같다. 첫째, 문화행정요소의 공간계획 특성을 살펴보면, 국외 청사의 경우 공동체 의식 강화, 지역 정체성 확보, 편의 및 상업시설 제공, 예술 접근기회 확대, 시민교육 순으로 점유도를 보인 가운데, 국내 청사의 경우는 편의 및 상업시설 제공, 공동체 의식 강화, 지역 정체성 확보, 시민교육, 예술 접근기회 확대 순으로 점유도를 보였다. 국외 청사의 경우는 편의 및 상업시설 제공을 기준으로 공동체 의식 강화와 지역 정체성 확보가 상대적으로 우위를 점하고 있으나, 국내의 경우는 편의 및 상업시설 제공이 가장 우위를 차지하고 있다. 둘째, 시설 및 공간계획 특성으로 살펴보면, 일리노이 주청사의 몰을 제외하면 국외 청사의 경우 회의실, 정보제공실, 홀 순으로 조성되었으며, 국내 청사는 판매시설, 전시홍보관, 강의실 순으로 조성된 공간의 수가 많았다. 이상에서 살펴본 공공청사 시민문화공간의 공간계획 특성을 분석한 결과에 따른 개선방안을 제시하면, 첫째, 공동체 의식 강화에 해당하는 공간 중 회의실이 차지하는 비중이 상대적으로 낮아, 지역민들이 동등한 위치에서 서로 의견을 주고받을 수 있는 토론의 장을 형성하는 데 대한 고려가 필요하다. 둘째, 청사의 내외부에 조성할 수 있는 아트컬렉션이 부족하고, 공연에 적합한 공간인 공연장이 부족해, 이를 확충하여야 할 것이다. 셋째, 시민교육을 위한, 다수의 청중을 상대로 하는 강연에 알맞은 공간은 조성이 되어있지 않은 것으로 조사되어, 시민문화공간 조성 시 고려해야 할 항목이다. 넷째, 전시형식의 공간인 전시홍보관을 제외한 기념품 매점이나 전망대, 정보제공실이 부족한 것으로 파악되었으므로, 시민문화공간 조성 시 더욱 고려되어야 할 것이다. 다섯째, 대관은 체력단련실이나 구내식당, 판매는 매점이나 카페 등으로 매우 단조로우므로, 다양성을 갖춰야 할 것이다. 본 연구는 국외 공공청사의 사례가 국내의 실정과는 여러 가지 측면에서 조건이 상이하다는 점에서 계획특성을 국내 공공청사에 반영하는 데에는 한계가 있을 수 있다. 그러나 문화행정을 통해 기존의 시민문화공간과는 다른 관점에서 공간을 재분류 하였고, 이에 따른 국내외 공공청사 시민문화공간의 비교 및 분석을 통해 국내 공공청사 시민문화공간의 현황과 문제점을 밝혀낼 수 있었다. 이러한 측면에서 본 연구의 결과는 향후 문화행정 관점으로 공공청사 시민문화공간을 조성하는 데 있어 기초자료로서 가치를 가질 것이며, 앞으로의 연구방향은 분류된 각 공간의 심층적인 분석이 되어야 할 것이다.
Social policy develops and changes endlessly. The concept of space that is shared by the components of the society reflects the structure of the society and analyzing the architecture that has changed under the changing social policies is not only about architecture but is also having thoughts over the structures of life of the era and estimating the social space of the future. Modern architectural buildings is showing trends of getting bigger and complex in terms of volume and plan. Government office buildings also show such trend and it can be inferred from the fact that each building group according to the inner function has the complex function and type of a combination of concepts. One of the reason why government office buildings has changed to such trend is the implementation of local self-government policy in the 1990s. As the role of citizen and culture was re-acknowledged, it has affected the role and function of the government office buildings. Therefore, the purpose of the study for this thesis is to look into the status and issues of government office buildings since the self-government policy through comparing and analyzing government office buildings, overseas and domestically and to provide improvement plans of the citizen culture space and with the self-government budget, enhance the utility and efficiency of the government office buildings and to take a role of a reference in the future when citizen cultural space is formed in the government office buildings. In chapter 1, it sets the background, purpose, scope and methodology of the study and to differentiate it with previous studies through previously implemented study''s trend analysis. In chapter 2 and 3, it is the part for theoretical thinking and it looked into the cultural administration and government office buildings through previously implemented study and documents. In chapter 4, according to the previous contents of thoughts, it defines the category and definition of each character of the citizen culture space and through previously implemented study of cultural administration, it extracts the planning factors and sets it as the tool for analysis. In chapter 5, it sets the case studies of government office buildings overseas and domestically and analyzed it based on related books or organization''s homepage, site visits etc. As the conclusion of chapter 6, it summarizes the space planning characteristics of government office building''s citizen culture space in terms of cultural administration and presented the issues and improvement plans accordingly. As a result of the study, the space planning characteristics of government office building''s citizen culture space in terms of cultural administration is as follows. First, as a result of the analysis on strengthening community spirit, as a space for get-together for local citizens, the square and hall, lounge were used and for a space for meetings, multi-purpose rooms and meeting rooms were used. The square can be found in every government buildings and domestic government office buildings has also gave up their authoritative attitude and has formed a open space where local citizens can harmonize. Second, as a result of the analysis on the expansion of the art access opportunity, it can be divided into exhibition and concert types and in terms of space, exhibition can be divided into gallery and art collection and concert can be divided into auditoriums that can have lots of capacity and small concert space. Third, as a result of the analysis on citizen education, it can be divided into three spaces of lecturing space such as special education room and general lecture room, lecture space for a mass and reading space such as library or book cafe and exhibition education rooms that provides information to local citizens in type of an exhibition. Especially, lecture rooms that are fit for culture lectures etc has been planned in most of the domestic government buildings. Fourth, as a result of the analysis on securing regional identity, it can be divided into four characteristics of souvenir sales and exhibition promotion, view and information providing and in case of the domestic government buildings, the forming of the exhibition promotion space is noteworthy. Fifth, offering amenities can divide space into inner cafeteria and rented facilities such as physical training room, restaurants and stores and cafe etc. This study can have limitations in reflecting the overseas planning characteristics to local government office buildings as overseas government office building cases has different terms in various levels with the local situation. However, through cultural administration, it re-categorized the space from a different standpoint apart from the previous citizen culture spaces and accordingly through the comparison and analysis of local and overseas government office building''s citizen culture spaces, it was able to find the status and issues of the local government office building''s citizen culture space. In such standpoint, the result of this study will have a value as of a basic data that can be used in forming a government office building''s citizen culture spaces in terms of cultural administration in the future and the follow-up in terms of the direction of further research should be a thorough analysis of each space that were categorized above.
목차
제 1 장 서론 11.1 연구의 배경 및 목적 11.2 연구의 범위 및 방법 21.3 선행연구 고찰 3제 2 장 문화행정의 이론적 고찰 72.1 지방자치의 이해 72.1.1 지방자치의 정의 및 개념 72.1.2 지방자치와 문화 102.2 문화행정의 이해 142.2.1 문화와 문화행정의 개념 142.2.2 문화의 인식 변화 162.2.3 문화행정의 목표와 문화의 효용성 222.3 지방자치시대의 문화행정 경향 242.3.1 생활의 문화화 242.3.2 시민교육(지식습득과 교양함양) 242.3.3 이미지 구축 252.3.4 공동체 의식 고취 272.3.5 경제적 효용성 추구 28제 3 장 공공청사 시민문화공간의 이론적 고찰 293.1 공공건축의 이해 293.1.1 공공건축의 정의 293.1.2 공공건축의 분류 303.2 공공청사의 이해 323.2.1 공공청사의 정의 323.2.2 공공청사의 변천 333.2.3 공공청사의 일반적 특성 353.2.4 지방자치의 문화행정에 따른 공공청사 393.3 시민문화공간의 이해 413.3.1 시민문화공간의 정의 및 개념 413.3.2 시민문화공간의 변천 423.3.3 사회적 요구와 시민문화공간 473.3.4 시민문화공간의 일반적 특성 51제 4 장 문화행정 관점의 시민문화공간 분석의 틀 564.1 시민문화공간 선행연구의 계획요소 고찰 564.1.1 시민문화공간 공간계획요소의 도출 564.1.2 시민문화공간 공간계획요소의 고찰 584.2 분석의 틀 61제 5 장 사례분석을 통한 계획특성 및 개선방안 625.1 대상 사례의 선정 625.2 대상 사례의 분석방법 635.3 국외 사례의 분석 645.3.1 일리노이 주청사 645.3.2 토론토 시청사 685.3.3 도쿄 도청사 725.3.4 헤이그 시청사 755.3.5 런던 시청사 785.3.6 산 호세 시청사 815.4 국내 사례의 분석 845.4.1 전북 도청사 845.4.2 광주 시청사 875.4.3 천안 시청사 915.4.4 용인 시청사 945.4.5 성남 시청사 975.4.6 서울 시청사 1005.5 분석의 종합 1035.5.1 국외 시민문화공간 공간계획 특성 1035.5.2 국내 시민문화공간 공간계획 특성 1055.5.3 국내외 시민문화공간 공간계획 비교분석 1075.6 개선방안 109제 6 장 결론 111참고문헌 114국문초록 118Abstract 121