본 연구에서는 영상의 활용이 건축물의 외벽으로까지 확장된 형태인 미디어 파사드의 영상 콘텐츠 특성에 대해 분석하였다. 영상시대를 맞이하여 이전의 어느 때보다도 영상 이미지의 역할이 우리의 생활양식과 의식 속에서 큰 비중을 차지하게 되었다. 그러나 그에 비해 영상 이미지가 현대사회에서 갖는 중요성에도 불구하고, 영상 이미지를 깊이 있게 읽기 위한 연구는 아직 활발하지 않은 편이다. 이러한 배경 속에서 미디어 파사드의 영상 콘텐츠의 경우, 그 영상이 건축물의 외벽을 통해 공공공간에 노출된다는 점에서 영상에 대한 구체적인 연구가 필요하다고 본 연구는 판단하였다. 한편 본 연구는 미디어 파사드 콘텐츠의 이미지 구성에서 나타나는 영상 특성을 도출하기위해 기존 영상 콘텐츠들과 비교하여 구분되는 특성들을 분석하였다. 미지의 개념에 대한 이론적인 고찰을 바탕으로 미디어에 따른 이미지 수용 방식의 변화를 기술하고, 영상의 이미지 구성 요소를 분류하였다. 또한 분류된 구성 요소를 바탕으로 기존 동영상 콘텐츠의 이미지 구성을 분석하였다. 사례 조사 대상으로는 서울 스퀘어의 정규 콘텐츠 7개를 선정하여 연구를 진행하였다. 앞에서 분류한 영상의 이미지 구성 요소에 따라, 서울 스퀘어의 정규 콘텐츠와 기존 동영상 콘텐츠 간의 비교를 통해 유사정도를 표기하였다. 비교 결과를 통해 미디어 파사드 콘텐츠만의 이미지 구성 특성을 도출하였으며, 이를 통해 미디어 파사드 콘텐츠의 영상 특성 또한 도출할 수 있었다. 연구 결과, 미디어 파사드 콘텐츠는‘등장 요소’와 ‘배경 요소’, ‘프레임 요소’를 통한 간결한 묘사와 ‘연결 요소’에 의한 단편적인 서사구조, 그리고 기존 동영상 콘텐츠에 비해 다소 느린 ‘속도 요소’ 를 통해, 그 이미지가 공공에게 쉽게 읽혀지며 변수가 많은 주변 경관과 잘 어우러지는 영상 특성을 지닌 것으로 분석하였다. 마지막으로 연구를 통해 도출된 미디어 파사드 콘텐츠의 이미지 구성 특성을 반영한 연구자의 작품 결과를 통해, 본 연구의 결론 및 타당성을 입증하고자 했다. 본 연구는 미디어 파사드 콘텐츠에 대한 구체적인 방향 제시뿐만 아니라, 컴퓨터 기반의 업무 체계 및 스마트 폰의 활용 등으로 영상의 영향력이 광범위해진 영상시대에서 적절한 영상 읽기 및 활용을 위한 연구에 대해 방향을 제시할 수 있을 것으로도 기대한다.
This study examined the characteristic of image contents of media facade, a form of image expansion to the outer wall of buildings. In the current age of images, the role of visual images has become more important than ever in our everyday lifestyles and consciousness. Although its significance increased all the more in modern society, studies to understand the visual images deeply have not been actively carried out yet. On this account, the author thought an in-depth study of images is necessary from the aspect of its exposure to the outer wall of buildings and in relation to the image contents of media facade. In this vein, the characteristic of images which was different from the existing image contents was comparatively examined, in order to work out the characteristic of images presented in the composition of images of media facade contents. For this, the change of methods of media-oriented image acceptance was described on the basis of the theoretical examination of media concept and then the components of visual images were classified. In addition, based on the classified components, the image composition of the existing video contents was analyzed. As study subjects, seven regular contents of Seoul Square were sampled and examined. According to the components of visual images, classified in the above, the regular contents of Seoul Square were compared to the existing video contents, thus indicating the degree of similarity. And based on the results of comparison, the unique characteristic of image composition of media facade contents was drawn and then based on this unique characteristic, the image characteristic of media facade contents was worked out as well. Study findings are as follows; Media facade contents had such image characteristics as being easily read by the public and well harmonizing with landscapes around, which had many variables, via its simple description on the basis of ''staging elements'', ''setting elements'' and ''frame elements'', linking element-oriented fragmental structure of description, and a little slower ''speed elements'' comparing to the existing video contents. Finally, via the outcome of the author''s work that was reflected on the characteristic of image composition of media facade contents, drawn in this study, the conclusion and validity of this study were examined.
Study findings seem to provide a classified direction to media facade contents as well as to the study on the proper reading and utilizing of images in the age of images, in which the influence of images is broadened due to computer-based business systems and the use of smart phone.
목차
1. 서론 11.1 연구의 배경 및 목적 11.2 연구의 내용 및 방법 32. 미디어 파사드와 미디어 파사드 콘텐츠 42.1 미디어 파사드의 구성 42.2 미디어 파사드의 특성과 미디어 파사드 콘텐츠 52.3 이미지의 개념 72.3.1 이미지의 정의 72.3.2 이미지의 구성과 해석 82.3.3 미디어와 이미지 인식의 변화 82.4 영상의 이미지 구성 112.4.1 영상의 이미지 구성 요소 112.4.2 동영상 콘텐츠의 이미지 구성 133. 미디어 파사드 콘텐츠의 이미지 구성에서 나타나는 영상 특성 사례 분석 153.1 서울 스퀘어의 미디어 파사드 콘텐츠 153.2 줄리안 오피의 Crowd 183.3 양만기의 미메시스 스케이프 203.4 문경원의 숭례문 223.5 김신일의 The Museum 243.6 뮌의 Magic city 273.7 이배경의 나의 아름다운 하루를 위하여 303.8 류호열의 Zero 323.9 서울 스퀘어의 정규 콘텐츠 사례분석 결과 344. 미디어 파사드 콘텐츠의 이미지 구성에서 나타나는 영상 특성을 반영한 작품 구현 384.1 작품 Not-Other 384.1.1 작품 개념 384.1.2 작품 제작 과정 394.1.3 작품 결과 및 고찰 445. 결론 및 향후 연구 47참고문헌 49국문초록 5254