환대산업을 전공하는 학생들에게 있어 환대산업분야에서의 산학실습기회는 전문직 종사원으로서 정체성을 확립하고, 실무현장에서 필요한 자질과 실천 능력을 배울 수 있는 전문적인 훈련과정이라고 할 수 있다. 환대산업 전문직의 정체성은 학생들에게 올바른 가치관을 형성하게 하고, 업무수행능력을 향상시켜 궁극적으로는 고객들에게 효과적이고 효율적인 서비스 제공을 가능하게 하며, 전문적인 능력과 자질을 갖춘 환대산업 전문가로 성장해가도록 돕는다. 이에 본 연구는 환대산업을 전공하는 390명의 환대산업을 전공하는 대학생들을 대상으로 산학실습 요인들의 중요도와 만족도에 대해 파악해보고 IPA 분석법을 통해 이 둘 사이에 어떠한 갭(GAP)이 존재하는 지에 살펴보았다. 또한 중요도와 만족도가 학생들의 진로결정수준에 어떻게 영향을 미치는지 논의해 보는 것을 목적으로 설문조사를 실시하였다. 마지막으로 사회적지원이 이들 사이에 어떠한 조절효과를 내는지 살펴봄으로써 기존연구와 차별성을 도모하고자 하였다. 본 연구결과를 요약하고 각각에 대한 시사점을 중심으로 논의해 보면 다음과 같다. 첫째, IPA매트릭스 분석에서 지속유지에 해당하는 Ⅰ사분면은 ‘전공분야 이해 도움’ 등 12개 항목으로 분석되었으며, 시정노력의 Ⅱ분면인 노력집중화지향에 해당되는 항목은 ‘전공에 흥미/관심’ 등의 6개 항목으로 분석되었다. Ⅲ사분면인 낮은 우선순위에 해당되는 항목은 ‘교육과정에서 이론과 실습시간의 비율’로 효과적이고 효율적인 산학실습을 위해서 학교나 산업체가 우선적으로 고려해야 할 사항은 아니라고 할 수 있다. Ⅳ사분면은 현재의 노력을 다른 속성에 만족을 위하여 노력할 필요가 있는 항목은 ‘산학실습 업체 근무환경 이해’의 문항으로 분석되었다. 둘째, 학교 지원성, 학생 준비성, 업체 지원성에 대해 환대산업 전공 학생들이 산학실습의 중요도와 만족도는 차이를 보이고 있다. 셋째, 산학실습 속성의 중요도는 진로 확신성, 갈등, 미결정에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 산학실습 속성의 만족도는 진로 확신성, 갈등, 미결정에 영향을 부분적으로 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 산학실습 속성의 중요도와 만족도가 진로 확신성, 갈등, 미결정에 미치는 영향을 사회적 지원이 조절하는 것으로 나타났다. 사회적 지원 중 가족과 친구의 지원이 가장 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 성별에 따른 산학실습 속성 중요도 및 만족도는 차이가 없는 것으로 나타났으며, 연령, 학교위치, 학년, 전공에 따른 산학실습 속성 중요도 및 만족도는 차이가 있는 것으로 나타났다. 성별, 연령에 따른 진로결정수준은 차이가 없는 것으로 나타났으며, 학교 위치, 학년, 전공에 따른 진로결정수준은 차이가 있는 것으로 나타났다. 연구결과를 종합해 보면 환대산업을 전공하는 학생들이 전공에 대해 만족감을 느끼는 것에 대해 진로결정을 하는데 있어 진로미결정과 진로결정을 느끼는데 매우 많은 영향을 미치는 것으로 보이지만 전공에 대한 전망에 대해서는 학생들의 중요도나 만족도가 아직은 낮은 것으로 보이며, 환대산업에 대한 전망에 대한 교육이 이루어지지 않고 있음을 알 수 있다. 또한, 산업체가 요청하는 전문 인력을 양성하기 위해서는 산학실습 프로그램만의 제공으로는 한계가 있고, 선진국과 같이 학교에서 산학실습을 정규 교육과정에 포함하여 운영하고, 프로그램에 대한 학교, 업체, 학생들의 평가가 함께 이루어져야 산학실습에 대한 만족도가 높아지며 학생들의 진로결정에 기여할 것이다. 그러므로 학계와 업계는 산학협동 산학실습생들의 산학실습 중요도 요인과 만족도 저하의 원인을 정확히 파악하고 예상되는 문제점을 찾아 사전에 예방하여 산학실습교육 만족도의 향상을 통하여 환대산업에 유능한 인재를 배출해야 할 것이다. 그러기 위해서는 산학실습의 주체인 실습 학생에 대한 만족도와 중요도를 알아보고 산학실습이 보다 효율적으로 실행될 수 있도록 하기 위해 산학실습의 문제점을 중심으로 개선책을 제시하여야 할 것이다.
For students majoring in hospitality industry, the opportunity of practical training in the field can be described as a professional training course to establish an identity as a professional employee and learn practical skills and qualifications required in the field. The identity of the hospitality industry profession lets students form the correct values, improve their business performance capabilities to ultimately enable them to provide effective and efficient services to customers, and helps them grow to hospitality industry professionals with professional skills and capabilities. Therefore, this study grasped the importance and satisfaction of practical training factors targeting 390 university students majoring in the hospitality industry and examined via IPA analysis method if any gap between these two exists. In addition, a survey was conducted with a purpose of discussing how the importance and satisfaction affects students'' career decision making-level. Finally, by looking at how a social support produces a moderating effect between these, a discrimination from existing researches and studies was intended to be promoted. Summarizing the results of this study and discussing mainly the implications for each are as follows. First, the quadrant I corresponding to the continued maintenance in IPA matrix analysis was analyzed to 12 items including ''major field understanding help'', and items corresponding to concentration of effort-oriented which is a quadrant Ⅱ of correction efforts are analyzed to 6 items including ''interest in major/concern''. Quadrant Ⅲ corresponding to the low-priority item is ''the ratio of theory and practice hours in education process'', and this is not the item that school and industry should consider with priority for the effective and efficient practical training. In quadrant Ⅳ, the item that current efforts are required for a satisfaction of other properties was analyzed to ''understanding of practical training working environment'' entry. Secondly, the students majoring in hospitality industry show a difference in importance and satisfaction of a practical training on school''s supportability, student''s readiness and company''s supportability. Thirdly, the importance of practical training properties was shown to partially influence a certainty, conflict, and pendency of career. The satisfaction of practical training properties was shown to partially influence a certainty, conflict, and pendency of career. For the fourth, a social support was shown to moderate the effect of the importance and satisfaction of practical training properties on a certainty, conflict, and pendency of career. Of social supports, one from family and friends was shown to be the highest. Finally, there showed no difference in the importance and satisfaction of practical training properties on gender differences while showing a difference on an age, school location, grade year, and major field respectively. The career decision making-level was shown to have no difference on a gender and age while showing a difference on a school location, grade year and major field. To summarize the study results, that the students majoring in the hospitality industry feel satisfied with their major is shown to significantly affect their feelings of decision making and pendency in their career decision making, however, the students'' importance and satisfaction in the prospect of major looks still low, and we can realize that an education on the prospect of hospitality industry is not being done yet. In addition, in order to train professional manpower the industry requests, providing only a practical training program has a limitation. Practical training should be included and operated in the regular curriculum of a school like in developed countries, and the evaluation of program should be made by school, company and students together so that the satisfaction on the practical training become high and contribute to student''s career decision making. Therefore, the academic community and industry cooperatively apprehend the reasons of low satisfaction and students'' practical training importance factors correctly, find and prevent predicted problems beforehand, and produce qualified talents of hospitality industry through improvement of practical training education satisfaction. To do this, the satisfaction and importance about training students, the subject of practical training are realized, and improvement strategy focused on the problems of practical training should be presented to perform the program more efficiently
목차
제 1 장 서 론 1제 1 절 연구의 배경 및 연구의 목적 11. 연구의 배경 12. 연구의 목적 3제 2 절 연구의 방법 및 범위 6제 2 장 이론적 배경 8제 1 절 산학실습에 대한 연구 81. 산학실습의 개념 82. 산학실습의 구성요소 103. 선행연구 14제 2 절 진로결정수준에 대한 연구 161. 진로결정수준의 개념 162. 진로결정수준의 구성요소 173. 선행연구 20제 3 절 사회적지원에 대한 연구 211. 사회적지원의 개념 212. 사회적 지원의 구성요소 243. 선행연구 30제 3 장 연구모형의 설계 및 연구가설 32제 1 절 연구모형 및 가설의 설정 321. 연구모형 설정 322. 가설설정 33제 2 절 변수의 조작적 정의 411. 산학실습 속성 412. 진로결정수준 433. 사회적지원 44제 3 절 조사설계 및 분석 451. 조사설계 452. 설문지 구성 463. 분석방법 47제 4 장 실증분석 48제 1 절 표본의 일반적인 특성 481. 인구통계학적 특성 482. 조사대상자의 산학실습 특성 50제 2 절 설문지 문항의 신뢰도 및 타당도 분석 531. 신뢰도분석 532. 타당성분석 58제 3 절 중요도- 만족도분석(IPA) 691. IPA의 개념 및 분석절차 692. 산학실습 속성의 IPA분석 723. 산학실습 속성의 IPA검증 74제 4 절 가설검증 771. 산학실습 속성에 대한 중요와 만족의 차이(가설 1) 772. 산학실습 속성에 대한 진로결정 변수의 회귀분석(가설 2) 783. 산학실습 속성과 진로결정 관계에 대한 사회적지원변수의 회귀분석 (가설 3) 854. 개인적 특성에 따른 산학실습 속성의 차이(가설 4) 1025. 개인적 특성에 따른 진로결정수준의 차이(가설 5) 108제 5 절 분석결과 및 요약 111제 5 장 결론 113제 1 절 연구의 요약 및 결론 113제 2 절 연구의 시사점 118제 3 절 연구의 한계점 및 제언 120참고문헌 122<설문지> 135ABSTRACT 143