본 연구의 목적은 호텔기업에서 조직과 구성원간의 핵심적인 고용관계 내용을 의미하는 고용관계특성과 직무만족과의 관계, 직무만족과 조직몰입과의 관계, 조직몰입과 조직시민행동 간의 관계를 경험적으로 검증하고자 한다. 아울러 개인의 특성인 자기 통제력과 성취욕구가 고용관계특성과 직무만족간의 관계를 조절하는지 추가적으로 확인하는 것이다. 본 연구를 위한 연구의 대상과 표본은 호텔기업 종사원을 대상으로 총 600부의 설문을 배포하였다. 유효한 523부를 사용하여 빈도분석, 요인분석 및 신뢰도 분석을 통하여 순화된 문항을 바탕으로 변수간의 인과관계와 조절효과를 검증하기 위하여 다중회귀분석과 위계적 회귀분석을 실시하였다. 분석결과 본 연구에서 제시한 6개 가설 중 4개의 가설이 채택되었고 2개의 가설은 부분채택이 되었으며, 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, 고용관계특성은 직무만족에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설을 검증한 결과에 의하면 고용보장성, 보상공정성, 참여기회, 동료관계는 직무만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 둘째, 직무만족은 조직몰입에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설을 검증한 결과에 의하면 직무만족의 변수는 조직몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 셋째, 직무만족은 조직시민행동에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설을 검증한 결과에 의하면 직무만족은 이타성, 양심성, 예의성, 시민행동, 스포츠맨십에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 넷째, 조직몰입은 조직시민행동에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설을 검증한 결과에 의하면 조직몰입은 이타성, 양심성, 예의성, 시민행동, 스포츠맨십에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 다섯째, 고용관계특성이 직무만족에 미치는 영향에 대하여 자기통제력과 고용관계특성변인이 상호작용하여 조절효과를 나타내는지를 검증한 내용은 다음과 같다. 먼저, 고용보장성과 자기통제력의 상호작용은 직무만족(β=.693)에 통계적으로 유의한 설명력을 지니는 것으로 밝혀졌다. 하지만, 다른 고용관계특성의 요인(보상공정성, 참여기회, 동료관계)은 자기통제력과 상호작용하여 직무만족에 유의한 설명력이 없는 것으로 나타났다. 여섯째, 고용관계특성이 직무만족에 미치는 영향에 대하여 성취욕구와 고용관계특성변인이 상호작용하여 조절효과를 나타내는지를 검증한 내용은 다음과 같다. 먼저, 고용보장성과 성취욕구의 상호작용은 직무만족(β=.552)에 통계적으로 유의한 설명력을 지니는 것으로 밝혀졌다. 하지만, 다른 고용관계특성의 요인(보상공정성, 참여기회, 동료관계)은 성취욕구와 상호작용하여 직무만족에 유의한 설명력이 없는 것으로 나타났다. 본 연구의 이론적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 고용관계특성의 개념이 국내외를 막론하고 다양한 학문분야에서 적용되고 있음에도 불구하고 특히, 감정노동을 수행하는 서비스산업분야를 연구하는 호텔경영학에서 그 이론에 대한 경험적 연구들이 부족한 상황에서 연구들이 이루어져왔다. 따라서 본 연구에서는 호텔종사원의 심리적 측정변인인 자기통제력과 성취욕구를 포함하여 하나의 분명한 연구 문제로 다루었다는 점에서 큰 의의가 있다. 둘째, 직무만족에 대한 예측변인으로서 고용관계특성에 대하여 탐색적인 수준에서 연구가 이루어지고 있지만, 이러한 관계를 조절하는 상황이나 변인에 대해서는 연구가 이루어지지 않은 상태이다. 따라서 본 연구에서 자기통제력과 성취욕구가 고용관계특성과 직무만족간의 관계를 조절한다는 것을 처음으로 발견하였다는 점에서 매우 중요한 의미를 지닌다. 셋째, 본 연구의 결과는 학문적이고 이론적으로 매우 중요한 의미를 지닌다. 사실 본 연구에서 제안한 자기통제력과 성취욕구의 개념과 척도는 호텔경영학계에만 적용되는 것은 아니다. 조직 및 산업을 다루는 다양한 학문영역, 경영학, 교육학, 산업심리학, 행정학 등에서 자기통제력과 성취욕구의 조절효과에 대한 연구결과는 유용하게 활용될 수 있다. 나아가 향후 연구영역의 확장 및 연구방향에 대한 제시를 해 줄 것으로 기대할 수 있다. 본 연구의 결과를 통하여 제시할 수 있는 실무적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 호텔기업 종사원의 고용보장성, 보상공정성, 참여기회, 동료관계를 포함하는 고용관계특성의 모든 하위요인이 직무만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 호텔기업이 장기적이고 체계적인 인적자원관리에 대한 명확하고 제도화된 고용정책을 지속적으로 수행함으로써 종사원들에게 고용에 대한 예측가능성을 보여주는 것이 중요하다. 따라서 호텔기업은 종사원들에게 고용에 대한 믿음을 보여주며 불확실한 대외변수에 대한 위험관리적 측면도 함께 이끌어 낼 수 있는 전략을 강구하여야 할 것이다. 둘째, 호텔기업 종사원의 고용관계특성의 하위요인 중 고용보장성과 직무만족간의 관계에서 자기통제력 그리고 성취욕구가 조절한다는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 호텔기업이 경영상의 문제로 인하여 불가피한 인원감축을
The purpose of this study is to find the relations among employment relationship characteristics, job satisfaction, organizational commitment, and organizational citizenship behavior in hotels by methods of empirical verification. Additionally, it is also to review how personal characteristics such as self-control and desire for accomplishment influence on employment relationship characteristics and job satisfaction. The survey was conducted for 600 employees, who are working for hotels and 523 responses were available. Multiple regression analysis and hierarchical regression analysis were performed in order to prove causality and mediating effect among variables on the basis of questions chosen by analysis of frequency, factor, and reliability. The results of this study show that four out of six hypotheses were accepted, while two out of them were partially accepted. The major findings were summarized as follows. First, according to the result of the hypothesis regarding a positive influence on employment relationship characteristics and job satisfaction, the finding confirms that employment security, rewards justice, participation opportunity, and co-workers’ relationship were positively associated with job satisfaction. Second, by the result of the hypothesis concerning a positive effect on job satisfaction and organizational commitment, the finding shows that job satisfaction was related to organizational commitment positively. Third, according to the finding of the hypothesis with regard to a positive relationship between job satisfaction and organizational citizenship behavior, the result says that job satisfaction influenced on altruism, conscientiousness, courtesy, citizenship behavior, and sportsmanship positively. Fourth, on the hypothesis of a positive influence on organizational commitment and organizational citizenship behavior, the study found that organizational commitment was positively associated with altruism, conscientiousness, courtesy, citizenship behavior, and sportsmanship. Fifth, the result of the influence of employment relationship characteristics on job satisfaction in terms of the interaction between self-control and employment relationship characteristics variables is as follows. The interaction between employment security and self-control did have a significant effect on job satisfaction(β=.693) statistically. However, other factors of employment relationship characteristics(rewards justice, participation opportunity, co-workers’ relationship) did not have a significant impact on the interaction between self-control and job satisfaction. On the hypothesis of the influence between employment relationship characteristics and job satisfaction, the finding of the interaction of desire for accomplishment and employment relationship characteristics is as follows. It was found that the interaction of employment security and desire for accomplishment did have a significant influence on job satisfaction(β=.552) statistically. However, other factors of employment relationship characteristics (rewards justice, participation opportunity, co-workers’ relationship) did not have a significant effect on the interaction of desire for accomplishment and job satisfaction. This finding contributes to theoretical perspectives, despite the previous studies were limited in several ways. Firstly, in general, the concept of employment relationship characteristics is widely applied to various academic fields across the borders. However, lack of empirical research has been conducted in the service industry such as hotel management, despite it is closely linked to emotional labor. Therefore, these findings make several noteworthy contributions to the research of psychological measurement variables such as self-control and desire for accomplishment. Secondly, researches have been explored the possibility of employment relationship characteristics as prediction variables of job satisfaction. Regardless of this, the previous studies were not specifically designed to evaluate factors related to situations to mediate these relationships and variables. Hence, it was very important to find that self-control and desire for accomplishment did have significant influence on employment relationship characteristics and job satisfaction for the first time. Lastly, current study is of great significance in terms of academic and theoretical points of view. The applications of concepts and measurements of self-control and desire for accomplishment are not limited in the field of hotel management. Consequently, these findings can be widely applied to many and various academic fields, business administration, education, industrial psychology, and public administration. For this reason, the findings of this study have important implications for extending scope of study as well as suggesting directions in further research. These findings also suggest practical perspectives as follows. First, all the factors(employment security, rewards justice, participation opportunity, co-workers’ relationship) under employment relationship characteristics did have a positive influence on job satisfaction for employees working in the hotel industry. As a result of this, an implication of these findings can be said that hotel enterprises continue to perform a systematic employment policy in terms of long-term and sustainable human resource administration in order to ensure their employees’ security. Therefore, companies should be able to ensure workers’ job security, whilst seeking the solution of risk management against uncertain variables. Second, it is proved that sub factors of employment relationship characteristics such as the relationship of employment security and job satisfaction may effect on self-control as well as desire for accomplishment. These findings indicate that the most important thing is to enhance human resource management in terms of guarantee of employment when inevita
목차
제 Ⅰ 장 서론 1제 1 절 연구의 배경 및 연구의 목적 11. 연구의 배경 12. 연구의 목적 3제 2 절 연구의 방법 및 범위 41. 연구의 범위 42. 연구의 방법 5제 3 절 연구의 구성 및 흐름도 7제 Ⅱ 장 이론적 배경 8제 1 절 고용관계특성 81. 고용관계의 개념 82. 고용관계의 구성요소 9제 2 절 직무만족 131. 직무만족의 개념 132. 직무만족의 구성요소 16제 3 절 조직몰입 171. 조직몰입에 관한 이론 172. 조직몰입의 개념 203. 조직몰입의 구성요소 22제 4 절 조직시민행동 251. 조직시민행동의 개념 252. 조직시민행동의 구성요소 28제 5 절 개인특성 301. 자기통제력 302. 성취욕구 33제 Ⅲ 장 연구모형의 설계 및 조사설계 36제 1 절 연구모형 및 가설설정 361. 연구모형의 설정 362. 가설의 설정 37제 2 절 변수의 조작적 정의와 설문지 구성 451. 변수의 조작적 정의 452. 설문지 구성 48제 3 절 조사 설계 501. 조사의 개요 502. 분석방법 50제 Ⅳ 장 실증분석 52제 1 절 조사대상자의 인구통계적 특성 52제 2 절 측정척도의 평가 551. 고용관계특성 562. 직무만족과 조직몰입 603. 조직시민행동 624. 자기통제력과 성취욕구 665. 상관관계분석 67제 3 절 연구가설의 검증 691. 연구가설의 검증 692. 연구가설 검증결과의 요약 85제 Ⅴ 장 결론 및 시사점 88제 1 절 연구의 요약과 논의 88제 2 절 연구의 시사점 93제 3 절 연구의 한계 및 향후과제 95참고문헌 98Abstract 117부록 Ⅰ (설문지) 122