연구의 필요성 및 목적 본 연구는 다학제간 캠프에 참여한 1형 당뇨병 아동 및 청소년을 대상으로 자가간호 교육을 제공 하고, 이 교육이 아동의 당뇨관리 행위, 지식 그리고 자아효능감과 임상변수에 미치는 영향을 파악하기 위함이다.
연구방법 본 연구는 단편적 서술연구로 인천지역1개 대학병원에서 시행되었고, 대상자는 다학제간 당뇨캠프에 참여한 1형 당뇨병을 가진 만 8세-19세의 어린이 및 청소년으로 편의추출하였다. 본 대상자들의 자료수집기간은 2013년도 1월 22일부터 23일까지였으며, 인구사회학적 변수와 임상적 변수를 포함하여 당뇨관리행동, 지식과 당뇨자가관리 자아효능감을 자가보고 또는 면담을 통해 수집 하였다.
연구결과 연구에 참가한 대상자들은 15명으로 평균 만 12 (±2.3)세였고 여자가 53.3%로 약간 많았으며, 평균 HbA1c는 8.8 (±2.0)%였다. 자가간호 교육 후, 당뇨관리 행위(.56±.13 vs .60±.17, p=.101)와 지식(70.2±15.7 vs 71.6±14.7, p=.606)은 점수가 향상하였고, 자아효능감(6.18±2.1 vs 6.13±2.6, p=.883)은 감소하였으나 모두 통계적으로 유의하지는 못하였다. 하지만 자가간호 교육 후 향상된 당뇨관련 행위점수와 인구사회학적, 임상적, 사회 심리적 변수와의 상관관계를 탐색해 본 결과 총점과 통계적으로 유의한 상관관계를 보인 변수는 합병증 유무였다(r=.555, p=.032).
결론 다학제간 당뇨캠프 안에서 자가간호 교육 제공은 1형 당뇨병 아동 및 청소년에게 효과적인 당뇨관리 행위 향상을 기대할 수 있다. 또한 이를 효과적으로 평가하기 위해 사회심리적 요인과 당뇨관리지표들이 통합된 모델 개발이 필요하다.
Purpose Study purposes were to exam effects of the self-care education a interdisciplinary diabetes camp on diabetes management behavior of children with type 1 diabetes and explore associations among their diabetes management behavior, knowledge, self-efficacy for diabetes self-management and clinical variables.
Methods This study was a one group quasi-experimental study. The data were collected from January 22, 2013 to January 23, 2013. Study participants were children with type 1 diabetes and attended a four-day interdisciplinary diabetes camp. The researchers collected the data using structured questionnaires including Diabetes Management Behavior Scale, Michigan Diabetes Research and Training Center’s Brief Diabetes Knowledge Test, Self-Efficacy for Diabetes Self-Managemen, and clinical variables.
Results: The study participants were 15 children and adolescents with mean age of 12 (±2.3) years and slightly more than half of participants were girls (53.3%). Mean HbA1C was 8.8(±2.0)% and mean amount of injected insulin per day was 0.7(±0.3) units/kg/day. At baseline, their diabetes management behavior, knowledge and self-efficacy scores were .56 (±.13), 70.2 (±15.7) and 6.18 (±2.1). After the camp, their diabetes management score improved to .60 (±.17), but it was not statistically significant. However, two sub-domains of diabetes management behavior presented statistically significant improvement after the camp. The sub-domains were modifications of diabetes care plan (t=2.548, p=.023) and intervention behaviors (t=3.007, p=.009). The mean improvement of total score after camp was associated positively with having complication (r=.555, p=.032), and daily prevention behavior after the camp was associated positively with duration of diagnosis(r=.653, p=.008), HbA1c (r=.563, p=.036) and having complication (r=.612, p=.015). Modifications diabetes of diabetes care plan after the camp was associated negatively with age at diagnosis (r=-.552, p=.033).
Conclusion: Children and adolescents with type 1 diabetes could improve some part of their diabetes management behavior improved even after the short diabetes camp.
Key words : interdisciplinary diabetes camp, type 1 diabetes, diabetes management behavior, knowledge, self-efficacy.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 3Ⅱ. 문헌고찰 41. 당뇨캠프 현황 42. 당뇨관리를 위한 자가간호 교육 53. 자가간호 교육의 효과 관련 요인 5Ⅲ. 연구방법 91. 연구설계 92. 연구대상 93. 연구중재 94. 연구도구 125. 자료수집 방법 146. 자료분석 방법 14Ⅳ. 연구결과 151. 대상자의 일반적 특성 152. 자가간호 교육 전후 당뇨관리 행위의 변화 173. 자가간호 교육 전후 당뇨지식의 변화 194. 자가간호 교육 전후 당뇨행위 자아효능감의 변화 245. 상관관계 분석을 통한 당뇨관리 행위관련 요인 탐색 27Ⅴ. 논의 29Ⅵ. 결론 및 제언 37참고문헌 38ABSTRACT 45부록 48