베이비부머세대(1995년~1963년생)는 약 649.9만 명으로 우리나라 총 인구 대비 14.5%를 차지하는 거대집단이다. 2020년 베이비부머세대의 본격적인 노년기 진입을 시작으로 2030년 베이비부머세대가 모두 노인인구로 진입하게 될 것이다. 이러한 현상은 인구구조의 급격한 변동을 일으키며, 초고령화시대(super-aged society)가 도래하게 될 것이다. 2010년 기준 베이비부머 첫 세대의 본격적 은퇴를 시작으로 ‘썰물은퇴’에 대한 우려가 확산되고 있으며, 노인이 될 노화의 과정에 있는 존재로 사회적 관심이 높아지고 있는 추세이다. 이에 본 연구에서는 베이비부머세대를 정의 및 특성을 분석하고, 베이비부머세대와 베이비부머 이전세대(1946년~1954년생)의 세대별 통행행태 분석 및 차이를 검증하였다. 검증 결과를 기반으로 SPSS19를 이용하여 세대별 통행행태에 영향을 미치는 영향요인을 도출하고자 순서형프로빗모형을 추정하였다. 첫째, 베이비부머세대의 특성 분석 결과 베이비부머 이전세대와는 다른 인구학적, 사회, 문화적 특성 및 개인특성을 나타내고 있는 것으로 분석되었다. 분석결과를 통해 도출한 베이비부머세대의 특성은 베이비부머 이전세대이자 현재 노인세대와는 다른 통행 특성을 나타낼 것을 간접적으로 시사하고 있다. 둘째, 연도별-세대별 통행행태 비교분석 결과 베이비부머세대의 여성의 경우 2010년 비동력 교통수단의 이용률이 증가한 반면, 승용차 이용률은 감소한 것을 알 수 있다. 반면, 베이비부머 이전세대의 남성의 경우 2010년 대중교통 이용률이 증가한 반면, 승용차 이용률은 감소한 것으로 나타났다. 통행행태 분석 결과를 토대로 카이제곱 검정을 통해 세대별 통행행태 변화의 차이를 검증한 결과 유의수준 1%에서 세대 간 통행행태의 차이가 있는 것을 알 수 있었다. 이러한 결과는 베이비부머 세대의 은퇴 및 노인인구로의 진입에 따른 통행행태 변화를 간접적으로 시사하고 있다. 마지막으로, 순서형프로빗모형 구축 결과 전반적으로 2002년에 비해 2010년 변수의 유의빈도가 높은 것으로 나타났다. 세대별 통행에 영향을 미치는 요인들이 다소 차이가 있는 것으로 나타났으며, 이를 고려한 차별적인 정책이 필요할 것으로 판단된다. 본 연구는 국내에서 전무한 베이비부머세대의 통행행태에 초점을 맞춰 수행한 연구임에 의미하는 바가 크다고 볼 수 있다. 베이비부머세대의 은퇴 및 노인인구 진입에 따라 변화한 개인특성, 가구특성 요소들이 주로 통행에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그 중 고용형태에의 유의빈도가 가장 큰 것으로 나타났으며, 향후 고용형태 변화가 급격한 통행행태 변화를 가져올 것으로 추측되며 이에 대한 대응방안이 필요할 것으로 사료된다. 또한, 베이비부머세대의 인구밀도가 높은 강남지역이 통행에 미치는 유의빈도가 높게 나타났다. 따라서 향후 지역의 특성을 고려한 수단별 차별적인 정책 마련이 필요할 것으로 보여진다. 향후 연구과제로 베이비부머세대의 통행패턴을 다양한 분석 및 통행에 영향을 미치는 사회, 경제적 지표 및 사회기반시설 등 다양한 요인들에 대한 자료를 이용하여 향후 베이비부머세대의 특성을 반영한 현실적이고 효율적인 교통계획 수립의 기초자료로 제공할 수 있을 것으로 기대된다. 또한, 사회, 경제적 성장에 변화요인을 통제하여 베이비부머 세대의 통행특성에 대하 보다 정확한 분석이 필요할 것으로 사료된다.
The Korean baby boomer generation (1963-1995), with about 6.5 million people, is the biggest group in the country, representing 14.5% of the population. They will start entering old age in 2020 and all will be elderly by 2030. This situation is creating rapid changes in population structure and will become the advent of a super-aged society. Concerns are increasing about the "tide of retirement" beginning with the first baby boomer retirement in 2010, and interest in the aging process is increasing within society. Accordingly, this study analyzed the characteristics and definition of the baby boomer generation and the travel behavior of the Korean baby boomer and pre-boomer (1946-1954) generations, and investigated their differences. An ordered probit model was estimated in order to deduce elements influencing generational travel behavior using SPSS 19 based on the results of this analysis. Firstly, analysis of the baby boomer generation''s characteristics showed different demographic and sociocultural characteristics than previous generations along with individual characteristics. Baby boomer characteristics deduced through these results indirectly suggested different travel characteristics from the previous (currently elderly) generation. Secondly, comparative analysis of travel behavior by year - generation showed that female baby boomers'' use of non-powered methods of transportation is increasing as of 2010, but on the other hand, use of cars is decreasing. However, males in the pre-boomer generation are using public transportation at a higher rate, though their use of cars is also decreasing. Based on the results of this analysis of differences in generational travel behavior changes through chi-square testing, a level of significance of 1% was found in travel behavior between generations. This indirectly suggests changes in travel behavior as the baby boomer generation enters retirement and old age. Finally, ordered probit model construction results showed that overall 2010 had a higher meaningful frequency of variables than 2002. Elements affecting generational travel were somewhat different, and it is considered that a differentiated plan taking this into account is needed. This study has great meaning as the first study in Korea carried out focusing on baby boomers'' travel behavior. Changing individuality and household characteristics according to their entrance into retirement and the elderly population were the main elements influencing travel. Among these, type of employment had the most meaningful frequency, and it can be estimated that in the future changes in form of employment will also bring changes in travel behavior and that there will be a need for plans to respond to this. As well, the Gangnam region with the highest population density of baby boomers had a high meaningful frequency of affecting travel. Therefore, it can be seen that in the future there will be a need to prepare a differentiated policy by means of transportation taking into account the region''s characteristics. This study is expected to be able to offer basic materials for establishment of realistic and efficient traffic planning reflecting the characteristics of the baby boomer generation in the future using materials concerning various factors, such as socioeconomic indexes and infrastructure, which influence travel, as well as various analyses of baby boomers'' travel patterns. As well, precise analysis to respond to baby boomers'' travel characteristics through controlling changing elements in socioeconomic growth will be needed.
목차
제 1 장 서론 11.1 연구배경 및 목적 11.2 연구범위 및 방법 31.2.1 연구의 범위 31.2.2 연구의 방법 4제 2 장 선행연구 고찰 62.1 베이비부머세대에 관한 연구 62.2 통행행태 및 수단선택에 관한 연구 112.3 기존연구와의 차별성 16제 3 장 베이비부머세대의 정의 및 특성분석 183.1 베이비부머세대의 정의 183.2 베이비부머세대의 특성 193.2.1 베이비부머세대의 인구 규모 193.2.2 베이비부머세대의 인구 분포 213.2.3 베이비부머세대의 사회문화적 특성 233.2.4 베이비부머세대의 개인특성 243.3 소결 30제 4 장 자료의 구축 및 분석 324.1 연구대상 정의 324.2 자료의 구축 324.3 자료의 분석 354.3.1 개인특성자료 분석 결과 354.3.2 가구특성자료 분석 결과 374.3.4 소결 40제 5 장 베이비부머세대의 통행행태 분석 415.1 분석방법 고찰 415.1.1 카이제곱검증(Chi-square test) 415.1.2 순서형프로빗모형(Ordered Probit Model) 425.2 세대별 통행행태 분석 및 차이검증 445.2.1 2002년 세대별 통행행태 분석 결과 445.2.2 2010년 세대별 통행행태 분석 결과 465.2.3 세대별 통행행태 종합 분석 결과 485.2.4 세대별 통행행태 차이 검증 495.2.5 소결 515.3 세대별 통행행태에 미치는 영향요인 분석 525.3.1 2002년 모형의 추정 결과 525.3.2 2010년 모형의 추정 결과 605.3.3 소결 69제 6 장 결론 및 향후 연구과제 776.1 결론 및 시사점 776.2 향후 연구과제 79참 고 문 헌 80영문요약 83