본 연구는 전래영아놀이와 연계한 뇌 기반 영아프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 전래영아놀이와 연계한 뇌 기반 영아프로그램 구성은 어떠한가? [연구문제 2] 전래영아놀이와 연계한 뇌 기반 영아프로그램이 영아발달에 미치는 영향은 어떠한가?
위의 같은 연구문제에 따라 다음과 같은 절차로 연구가 진행되었다. [연구문제 1]에서는 전래영아놀이와 연계한 뇌 기반 영아프로그램 개발을 위한 기초연구를 토대로 프로그램 시안을 구성하였다. 구성된 프로그램 시안은 영아교육전문가 4인의 타당성을 거친 후 프로그램의 목적 및 목표, 내용, 교수-학습방법, 평가를 재구성하고, 예비연구를 통해 영아교육전문가 2인과 영아반 교사 3인의 현장 적합성을 검증 받아 최종 전래영아놀이와 연계한 뇌 기반 영아프로그램을 개발하였다. [연구문제 2]에서는 전래영아놀이와 연계한 뇌 기반 영아프로그램이 영아발달에 미치는 효과를 검증하였다. 연구대상은 서울·경인 지역에 위치한 공공직장어린이집 소속 7개 어린이집의 실험집단 3개원 만 1세반 영아 37명, 교사 8명과 비교집단 4개원 만 1세반 영아 42명과 교사 7명이었다. 연구도구는 영아발달 평가도구(이영자 외, 2002)를 사용하였다. 실험처치는 2013년 4월 1일부터 2013년 10월 4일까지 총 24주 동안 1주에 전래영아놀이와 연계된 활동 3개와 가정연계활동 1개를 실시하였다. 자료의 분석은 SPSS 19.0 프로그램을 이용하여 영아의 신체운동, 사회정서, 의사소통, 감각인지, 기본생활발달의 집단 간 사전, 사후 검사 점수에 대한 독립표본 t-검증을 실시하였다.
본 연구의 각 연구문제에 대한 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. [연구문제 1]에서 전래영아놀이와 연계한 뇌 기반 영아프로그램의 목적 및 목표, 내용, 교수-학습방법, 평가로 구성하였으며 내용은 다음과 같다. 첫째, 프로그램의 목적은 전래영아놀이와 연계한 뇌 기반 영아프로그램을 통해 영아의 두뇌를 자극하고 이완시키는 경험을 제공함으로써 만 1세 영아의 전인발달을 증진시키는 것으로 설정하였다. 이를 달성하기 위해 프로그램의 목표는 ‘두뇌의 운동피질을 활성화시키고 기본적인 신체운동능력증진’, ‘긍정적 자아를 형성하고 타인과 긍정적 관계형성능력 증진’, ‘개별적이고 반응적인 언어적, 비언어적 상호작용을 경험하고 기초적인 의사소통 능력증진’, ‘주도적인 탐색활동 경험을 통해 탐구능력을 향상시키고 기초적인 사고능력증진’, ‘긍정적 정서 교류를 기반으로 일상생활을 경험하며 그에 따른 기본생활능력 증진’의 5가지로 설정하였다. 둘째, 프로그램의 내용은 ‘신체움직임 적극적 활용’, ‘긍정적 정서의 중요성’, ‘타인과 상호작용을 통한 뇌 활성화’, ‘패턴화(유형화)를 통한 뇌의 의미탐색’, ‘영아의 생리상태 고려’의 5가지 뇌 기반 영아교육원리를 기초로 전래영아놀이와 연계된 신체운동, 사회·정서, 의사소통, 감각인지, 기본생활영역별 기관활동 72개 활동(1수준 24개 활동, 2수준 24개 활동, 3수준 24개 활동)과 가정연계활동 24개 활동으로 구성하였다. 셋째, 프로그램의 교수-학습방법은 교수-학습원리와 교수-학습과정, 교수-학습지원으로 선정하였다. ‘개별화의 원리’, ‘주도성의 원리’, ‘오감의 원리’, ‘거울뉴런의 원리’, ‘반복의 원리’, ‘통합의 원리’, ‘정서의 원리’, ‘움직임의 원리’의 여덟 가지 영아교육 교수-학습원리(정미라 외, 2012)와 전이-탐색-자율-모방-반복-확장의 6단계 교수-학습과정을 선정하였다. 프로그램의 실행력을 높이기 위해 연구자 활동계획-교사활동수정-전문가 컨설팅-교사 실행 및 평가의 4단계의 교수-학습지원단계를 선정하였다. 프로그램의 교사의 역할은 놀이 지원자로서 영아의 자발적 탐색을 지원하며 영아 스스로 도전하고 주도적으로 놀이를 경험하도록 지원하는 역할과 모델제시자로서 영아에게 감정이나 행동에 대한 모방을 가능하게 하여 유목적성이 있는 행동을 하도록 모델링하는 역할, 긍정적 상호작용자로서 영아의 요구에 민감하게 반응하고 반응적이고 친밀한 애착관계를 형성하는 역할을 선정하였다. 넷째, 프로그램의 평가는 영아평가와 프로그램 평가로 구성하였다. 영아평가는 프로그램 적용에 따른 영아발달을 평가하기 위한 관찰에 의한 검사도구로 평가하였다. 프로그램평가는 실행과정평가와 총괄평가의 방식으로, 프로그램 진행 중 교수-학습방법의 적절성을 평가하기 위해 교사 자기평가와 프로그램에 대한 총괄평가를 하였다. [연구문제 2]에서 전래영아놀이와 연계한 뇌 기반 영아프로그램 효과를 검증하기 위해 실험집단은 전래영아놀이와 연계한 뇌 기반 영아프로그램을, 비교집단은 일반영아프로그램을 24주간 실시한 후 영아발달 검사를 하였다. 사전검사에서는 영아의 신체운동, 의사소통, 사회정서, 감각인지, 기본생활발달에 있어 실험집단과 비교집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 그러나 사후 검사에서는 집단 간 총점에 있어 통
The purpose of this study is to develop the brain-based toddler program related with traditional infant paly, and shows how this influences toddler''s physical movement, social and emotional development, communication, sensory recognition, and basic daily life skill. This research was conducted through [research question 1] and [research question 2], on the questions listed below.
[Research question 1] How does the brain-based toddler program related with traditional infant play consists of?
[Research question 2] What are the effects of the brain-based toddler program related with traditional infant play?
Research was conducted as follows: An toddler program was proposed based on normal, the brain-based toddler program related with traditional infant paly [Research question 1]. The final version the brain-based toddler program related with traditional infant paly through these steps. After validation by four Toddler education professionals, the program revised its purpose, contents, methods, and assessments. By this pre-research, two professionals and three toddler class teachers approved the program. [Research question 2] evaluates the effects of the brain-based toddler program related with traditional infant play. Seven public daycare centers located in Seoul and Kyung-In took part. Participants were an experimental group of 37 one-year-old and 8 teachers, and a control group of 42 one-year-old and 7 teachers. The experimental tool was used by Toddler Development Evaluation Tool by YoungJa Lee etc, (2002). The experimental treatment was from April 1st to October 4th 2013, a total of 24 weeks. There was one session of traditional playing, three domain done family-related activity per week. The SPSS 19.0 program was used to evaluate toddler''s physical movement, social-emotion, communications, sensory recognition, basic daily life skil, and pre and post t-test scores. Summarizing results: In research question 1, the goals and objectives, content, teaching-learning methods, and evaluation of the toddler’s brain development were as follows. First, the program promotes integrated neurological development in toddlers 1 year old. Specific goals include ''activating the brain’s motor cortex'', ''positive ego formation and good relationships'', and ''encouraging basic individual and responsive verbal and non-verbal communications'' , ''through proactive searching experiences to develop basic thinking competency and positive emotions'', ''fostering basic exercise ability''. Second, the program’s contents consisted of 72 activities(physical activities, social emotions, sensory recognition, communications, basic living domain, 24 each in the 1st, 2nd and 3rd levels) and 24 family-related activities. To relate traditional infant play, 24 activities involved transitional-stage play were included. Third, to promote the teaching-learning method, 5 teaching-learning steps were selected based on 8 toddler education teaching-learning principles; ‘individualization’, ‘autonomy’, ‘the five senses’, ‘neuron mirroring’, ‘repetition’, ‘integration’, ‘emotion’, and ‘motion’ (Mira Jung, et al. 2012). Teaching-learning had these steps: research, teaching plans, modification, consulting, execution and evaluation. Teachers support toddlers’ voluntary searching by providing challenging experiences and ‘modeling’ to toddlers who meaningfully imitate feelings and actions, and last, build toddlers ‘optimistic mutual interaction’, and reactive and attached relationships that are sensitive to toddlers’ requests. Fourth, toddler and program evaluation determined the overall evaluation of this research. Toddler development following the program was estimated by observation. Two different methods evaluated appropriate teaching-learning during the program by the teachers’ self- and descriptive evaluations, and the teachers’ joint evaluation. [Research question 2] To verify the effectiveness of the brain-based toddler program related with traditional infant paly, an experimental group conducted the brain-based toddler program related with traditional infant paly, while a control group followed a standardized toddler care curriculum. Afterwards, the brain-based toddler program was evaluated. The pre-test showed no statistically meaningful differences in physical activity and communications between the experimental and control groups. This shows that the brain-based toddler program related with traditional infant paly is effective in both body movement and communications development. In conclusion, the brain-based toddler program related with traditional infant paly proved effective for toddler development, because they derive from and promote toddler development goals and objectives, content, teaching and learning methods, as well as assessment. Therefore, this research is crucial to practical applications based on neurology, and may become a basic source for scientific brain research.
목차
I. 서 론1. 연구의 필요성 및 목적2. 연구문제3. 용어의 정의II. 이론적 배경1. 뇌 기반 이론과 교육1) 뇌 발달 이론의 배경2) 뇌 발달 이론의 교육학적 가치2. 뇌 기반 영아교육1) 뇌 기반 영아교육의 원리2) 뇌 기반 영아교육의 내용 및 방법3) 뇌 기반 영아교육을 위한 교사의 역할3. 전래영아놀이와 뇌 기반 교육1) 전래영아놀이의 특징2) 전래영아놀이의 뇌 발달적 의미III. 전래놀이와 연계한 뇌 기반 영아프로그램 개발1. 전래놀이와 연계한 뇌 기반 영아프로그램 개발절차1) 프로그램 개발을 위한 기초연구2) 전문가 협의3) 예비연구2. 전래영아놀이와 연계한 뇌 기반 영아프로그램 구성체계1) 프로그램의 목적 및 목표2) 프로그램의 내용3) 프로그램의 교수-학습방법4) 프로그램의 평가IV. 전래놀이와 연계한 뇌 기반 영아프로그램 효과1. 연구방법1) 연구대상2) 연구설계3) 연구도구4) 연구절차5) 자료처리 및 분석2. 연구결과 및 해석1) 영아발달검사의 집단별 검증결과2) 영아발달검사의 집단 간 하위영역별 검증결과V. 논의 및 결론1. 논의1) 전래영아놀이와 연계한 뇌 기반 영아프로그램 개발2) 전래영아놀이와 연계한 뇌 기반 영아프로그램 효과2. 결론 및 제언