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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

조영욱 (충남대학교, 忠南大學校 大學院)

지도교수
張燦東
발행연도
2014
저작권
충남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수4

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

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The First issue: We conducted hollow cylinder tensile strength tests and Brazilian tests in Seokmo granite to measure tensile strength necesarry for estimating the magnitude of the maximum horizontal principal stress in hydraulic fracturing stress measurements. Two different pressurization rates were used in hollow cylinder tests. Tensile strengths were determined to be higher at higher pressurization rate, which suggests that tensile strength should be measurement at the same rate used in actual in situ hydraulic fracturing tests. Considering the effect of pressurization rate and specimen size on tensile strength, the hollow cylinder tests and Brazilian tests yield similar results each other. This demonstrates that Brazilian tests can be utilized to produce representative tensile strengths for interpretation of hydraulic fracturing test results.
And Secondary issue: One of the necessary information on the mechanism analysis smiling earthquake fault effect that can lead to an increase of the gap pressure due to carbon dioxide underground injection generated with it, is the friction coefficient of the discontinuity surface of my reservoir sandstone. In this study, can be directly measured in the field was tested whether it is possible to infer from the physical properties can be measured relatively easily the friction coefficient of the discontinuity surface of my difficult reservoir sandstones. Measuring the friction coefficient and physical properties of the drill core sandstone Samcheock area was analyzed whether there is any correlation. Sandstone that was used for the test is a total of 38 samples of various physical properties of 0.3-15% porosity. and is tended to samples collected by the nature that showed the distribution decreased of about 2402-5038 m/s, 1039-3043 m/s, is increased following the depth. Has measured coefficient of friction by direct shear test for discontinuities to measure various physical properties, formed artificially at rock cutter specimen respectively. Results of direct shear test, the friction coefficient tended to be greater coefficient of friction the more rocks recovered from deep showing the distribution of 0.35-0.59. Result of the comparative analysis of the friction coefficient and physical properties, as the acoustic wave velocity is increased, the coefficient of friction tended to increase certain degree linearly as the and porosity is reduced. This result suggests that we can estimate the friction coefficient of the discontinuity from the borehole geophysical data. The Critical injection pressure of carbon dioxide was calculated 2.2-10.5 MPa about virtual reservior depth condition. Injection pressure setting in excess of that can cause a faults/fractures reactivate and micro-earthquake. Many data and more results are secured of this study will be determined that it can be used as an indicator of safety analysis provides basic injection demonstration of carbon dioxide.

목차

목차 i
List of Figures iv
List of Tables viii
1. 논문 개요 및 연구배경 1
1.1 2장-수압파쇄시험 해석을 위한 중공원통 인장시험과 압열인장 시험 인장강도 비교 2
1.2 3장-현장 시추공 조건에서의 암반 인장강도 유추 3
1.3 4장-퇴적암 균열의 마찰계수에 영향을 미치는 요소 4
1.4 5장-이산화탄소 적정 주입압 산정 기술 5
2. 수압파쇄시험 해석을 위한 중공원통 인장시험과 압열인장시험 인장강도 비교 6
2.1 서론 6
2.2 수압파쇄시험을 이용한 최대수평주응력 크기 규명 10
2.3 화강암시료 16
2.4 중공원통 인장시험을 이용한 인장강도 측정 18
2.4.1 시편 성형 18
2.4.2 시험장비 및 시험방법 18
2.4.3 중공원통 인장시험 결과 23
2.5 압열인장시험을 이용한 인장강도 측정 27
2.5.1 시편 준비 및 시험방법 27
2.5.2 압열인장시험 결과 29
2.6 토의 32
2.7 결론 34
3. 실내시험을 통한 현장시추공 조건에서의 암반 인장강도 유추 35
3.1 연구배경 35
3.2 강도에 영향을 미치는 크기 효과(scale effect) 36
3.2.1 중공원통 인장시험에서 수압증가율에 따른 크기효과 37
3.2.2 중공원통 인장시험에서 시추공 사이즈에 따른 크기효과 43
3.2.3 압열인장시험에서 압력증가율에 따른 크기효과 46
3.3 토의 52
3.4 결론 53
참고문헌 55
4. 퇴적암 균열의 마찰계수에 영향을 미치는 요소 63
4.1 서론 63
4.2 퇴적암시료 64
4.3 제반물성 측정 65
4.3.1 공극률 측정 65
4.3.2 탄성파 속도 및 속도비 71
4.4 직접전단시험 73
4.4.1 시편제작 73
4.4.2 시험장비 및 시험방법 75
4.4.3 시험 결과 79
4.5 XRD시험 83
4.6 제반물성 및 점토함량과 마찰계수 간의 상관관계 87
4.6.1 공극률과 마찰계수 87
4.6.2 탄성파속도와 마찰계수 88
4.6.3 점토함량과 마찰계수 89
4.7 토의 및 결론 92
5. 이산화탄소 적정 주입압 산정 기술 94
5.1 연구배경 94
5.2 모델변수(modeling parameter) 95
5.2.1 저류암반 응력 95
5.2.2 최대수평주응력의 크기 96
5.2.3 균열에 작용하는 응력상태 99
5.2.4 균열 마찰계수 및 방향 104
5.2.5 응력-주입압 커플링 104
5.3 지질역학적 위험성분석(Geomechanical risking analysis) 107
5.4 결론 111
참고문헌 113
ABSTRACT 119

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