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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

조재훈 (충남대학교, 忠南大學校 大學院)

지도교수
李永臣
발행연도
2014
저작권
충남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수11

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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The purpose of this paper is to study about effects of natural frequency for a variation of design variables each other within restrictive range of helical tube design in terms of decreasing fluidelastic instability. In order to study for natural frequency, parameters are selected from design variables such as a coil diameter of helical tube, thickness of helical tube and number of turns.
To investigate effects of a variation of design variables each other, other design variable are changed within value of analysis range when one design variable is constant. also a number of tube supports are changed to investigate effects of a number of tube supports in same design variables.
Calculating a natural frequency in helical tube is preformed by finite element analysis method. To calculate a critical velocity for instability ratio, tightly supported condition in damping ratio, triangular patten condition in tube array patten is used.
This study results shows belows.
1) When coil diameter of tube is constant, a variation of thickness (15.5 %) more effective than a variation of number of turns (5.4 %) in terms of decreasing instability ratio. When thickness is more thick, a effect of decreasing instability ratio more decrease.
2) When thickness of tube is constant, a variation of coil diameter (13.5 %) more effective than a variation of number of turns (0.01 %) in terms of decreasing instability ratio. When coil diameter is more increase, a effect of decreasing instability ratio more decrease.
3) When number of turns is constant, a variation of coil diameter (44.0 %) more effective than a variation of thickness (8 %) in terms of decreasing instability ratio. When coil diameter is more increase, effects of a variation of thickness is more increase.
4) Effects of a variation of a number of tube supports in terms of decreasing natural frequency is most effective with coil diameter (654.0 Hz) more than thickness (20.8 Hz) and number of turns (0.3 Hz).
As a result, it is most sensitive to a variation of coil diameter of tube rather thickness and number of turns in terms of decreasing fluidelastic instability.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1.1 연구의 배경 및 필요성 1
1.2 연구 동향 2
1.3 유체탄성 불안정성의 평가 기준 4
1.3.1 유체탄성 불안정성의 정의 4
1.3.2 배관의 유효질량 및 감쇠계수 적용 6
1.3.3 임계 속도 및 불안정비 계산 8
1.4 선행 연구 10
1.5 연구 내용 및 범위 13
Ⅱ. 해석 대상 및 조건 14
2.1 해석 대상 14
2.2 해석 조건 16
Ⅲ. 유한요소 해석모델 17
3.1 해석 모델 및 구속 조건 17
3.2 해석 범위 20
Ⅳ. 해석 결과 및 고찰 21
4.1 동일 코일 직경에서 두께 및 감김 수 변화의 영향 21
4.1.1 고유진동수 분석 21
4.1.2 임계 속도 분석 25
4.1.3 불안정비 분석 29
4.2 동일 두께에서 코일 직경 및 감김 수 변화의 영향 33
4.2.1 고유진동수 분석 33
4.2.2 임계 속도 분석 37
4.2.3 불안정비 분석 41
4.3 동일 감김 수에서 코일 직경 및 두께 변화의 영향 44
4.3.1 고유진동수 분석 44
4.3.2 임계 속도 분석 48
4.3.3 불안정비 분석 52
4.4 동일 스프링지수일 때 D, d 변화의 영향 55
4.5 설계 인자 변화에 따른 배관지지대 개수의 영향 57
4.6 해석 결과 고찰 61
Ⅴ. 결 론 65
참고 문헌 67
ABSTRACT 70

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