본 연구는 2009 개정 음악과 교육과정에 따른 3,4학년 음악 검정 교과서들이 음악과 교육과정에서 강조하고 있는 국악 영역의 내용체계를 잘 반영하고 있는지 2007 국정 교과서와 비교·분석한 것으로, 교사들이 6종의 검정 교과서를 선정하고 지도하는데 도움을 주고, 2009 개정 교육과정에서 강조하는 국악 내용을 증대하고 체계화하여 국악 교육의 질을 제고하는데 목적이 있다.
2009 개정 교육과정을 적용한 초등 3∼4학년 6종 음악 교과서 ‘두산’, ‘미래’, ‘비상’, ‘생활’, ‘지학’, ‘천재’의 국악 관련 내용을 비교한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 2007 개정 교과서는 국악 영역의 지도 차시가 27.9%인 것에 비해 ‘지학’은 39.7%, ‘천재’는 38.2%, ‘두산’은 32.4%로 늘어났고, ‘비상’과 ‘생활’은 27.2%로 비슷했으나, ‘미래’는 15.4%로 국악 비중이 매우 줄어들었다. 둘째, 표현 영역 중 노래 부르기 제재는 2007 개정 교과서가 37.3%인데 비해 ‘두산’은 38.0%, ‘지학’은 35.8%와 ‘천재’는 36.8%로 비슷했으나, ‘비상’은 28.3%, ‘생활’은 31.3%로 줄어들었고, 특히 ‘미래’는 17.5%로 매우 줄어들었다. 표현 영역 중 악기 연주하기 활동은 2007 개정 교과서의 15개 제재에 비해 ‘두산’은 13개, ‘미래’는 5개, ‘비상’은 9개, ‘생활’과 ‘지학’은 11개, ‘천재’는 8개로 6종 모두 제재 수가 감소했다. 특히 2007 교육과정에서 노래 부르기 제재곡에서 거의 대부분 장단 반주를 했던 것에 비해 새 교과서들은 특정 차시에만 제시하여 악기 연주하기의 비중이 줄었다. 노래 부르기 제재곡과 분리되어 악기의 주법과 자세를 익히는 기악 중심 제재는 ‘두산’에 2개, 다른 교과서에는 1개씩 제시하였다. 표현 영역 중 음악 만들기 활동은 교과서별로 매우 큰 편차를 보였다. 음악 만들기 활동이 가장 많은 ‘지학’과 가장 적은 ‘미래’의 제재 수 차이가 14개나 된다. 2009 개정 교육과정에 제시된 ‘소리로 표현하기’, ‘노랫말 바꾸기’, ‘말 붙임새 만들기’, ‘장단꼴 바꾸기’의 4개 활동이 모두 있는 교과서는 ‘두산’, ‘비상’, ‘천재’이고 나머지 교과서는 누락된 항목이 2개씩 있었다. 셋째, 각 교과서의 감상 영역은 교육과정에 제시한 학습 활동 예시를 비교적 충실히 반영하여 풍물, 강강술래, 대취타, 노동요, 놀이요, 춤곡 등을 골고루 수록하였다. 2007 개정 교과서에 감상 제재는 9개인 것에 비해 ‘두산’은 9개, ‘미래’와 ‘생활’은 5개, ‘비상’은 6개, ‘지학’은 10개, ‘천재’는 8개로 나타났다. 넷째, 생활화 제재는 ‘생활’이 2개로 가장 적고, ‘두산’이 7개로 가장 많다. ‘미래’, ‘비상’, ‘생활’ 교과서에는 생활화 제재가 2∼3개가 나오는데 음악을 즐기는 태도와 관련된 제재이거나 우리 지역에 전승되는 음악에 관한 내용이 제시되었다.
본 연구는 각 음악 검정 교과서의 음악과 교육과정 내용 체계 반영 정도를 비교·분석하고 재구성 방안을 제시하였다. 학교 현장에서 국악 교육을 할 때는 음악과 교육과정을 기준으로 각 교과서의 내용을 재구성하여 국악 교육의 질을 높일 수 있도록 해야 할 것이다.
This paper presents comparison and analysis results as to whether the third and fourth grade authorized music textbooks well reflected the content system of the Gukak domain emphasized by the Revised Music Curriculum of 2009, which will be applied starting in March, 2014. The purpose of the study was to provide assistance for selecting and guiding six authorized textbooks to elementary school teachers. The study also aimed to help to increase the Gukak content targeted by the Revised Curriculum of 2009 by proposing a reorganization plan for the Gukak domain and raise the quality level of Gukak education through the systemization of Gukak learning content.
The research findings were as follows: First, the instructional hours for the Gukak domain were compared. As a result, the "Jihak," "Chunjae" and "Doosan" textbook increased them compared with the textbooks based on the Revised Curriculum of 2007. The "Visang" and "Living" textbook were similar between the Revised Curriculum of 2009 and the Revised Curriculum of 2007. The "Mirae" textbook reduced the percentage of Gukak in the Revised Curriculum of 2009. Second, as for singing activities in the expression area, the "Doosan" textbook made a huge increase in the activities from the Revised Curriculum of 2007; the "Jihak" and "Chunjae" textbook were similar between the two curriculums; and the "Mirae," "Visang" and "Living" textbook reduced the activities with the "Mirae" textbook cutting down the number of those activities by more than ten. The percentage of traditional children''s songs was higher than that of folk songs in five textbooks with the "Doosan" textbook as an exception. As for instrument playing activities in the expression area, all of the six textbooks based on the Revised Curriculum of 2009 reduced the materials related to instrument playing from the Revised Curriculum of 2007. Students take much interest in instrument playing activities and take them a lot of hours to master the right playing techniques, which raises a need to increase such materials so that students will be more exposed to the percussion instruments of Gukak not covered in the first and second grade. As for music making activities in the expression area, there were wide variations among the textbooks. The difference in the number of materials between the "Jihak" textbook with the most music making activities and the "Mirae" textbooks with the fewest music making activities was 14. All the four activities proposed in the Revised Curriculum of 2009, namely "expressing with sounds," "changing lyrics," "making word ties," and "changing the beat styles," were presented in the "Doosan," "Visang" and "Chunjae" textbook. The remaining two textbooks omitted two of the activities, which should be considered during actual instruction. Third, as for the appreciation area, each of the textbooks evenly presented Pungmul, Korean circle dance, Daechuita, labor songs, play songs, and dance songs by reflecting the examples of learning activities proposed by the curriculum relatively fully. The number of appreciation pieces decreased a little bit in all the authorized textbooks from the Revised Curriculum of 2007. If a textbook is reorganized to present appreciation pieces other than Gukak ones that are hard to come by in daily life, the students will benefit from more chances to accept diversity. Finally, as for materials to make Gukak as part of life, the "Living" textbook had the fewest materials at two, and the "Doosan" textbooks had the most materials at seven. There were two or three materials on the area in the "Mirae," "Visang" and "Living" textbook. They were about an attitude to enjoy music or music transmitted in each region under the influence of the textbooks based on the Revised Curriculum of 2007. Authorized music textbooks should offer learning content about making Gukak part of life by incorporating the learning content into expression or appreciation activities if they do not present them independently. They also need to provide activities related to the actual student life. The diversity of materials about making Gukak part of life should be achieved to fulfill the objective of the concerned area in elementary school in the Revised Curriculum of 2009. The study compared and analyzed the authorized music textbooks for the degree of reflecting the content system of the Revised Curriculum of 2009 and proposed a reorganization plan for each textbook. Teachers should reorganize the content of each textbook based on the music curriculum for Gukak education to increase the quality of Gukak education.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 내용 및 방법 33. 연구의 제한점 5Ⅱ. 본론 61. 2007, 2009 개정 교육과정의 국악 내용 비교 61) 표현 62) 감상 93) 생활화 104) 음악 요소 및 개념 체계 112. 3∼4학년 음악 교과서 국악 내용 분석 131) 음악 교과서의 국악 영역의 비중 132) 표현 153) 감상 594) 생활화 745) 각 교과서별 내용체계 반영 분석 79Ⅲ. 결론 81참고문헌 84표 목차 85그림 목차 87ABSTRACT 88