대학생은 아동기와 성인기의 중간단계로 신체적, 심리적 그리고 사회적으로 모든 발달 측면이 급격하게 변화하는 과도기를 겪는다. 이들은 중·고등학교 시절의 통제된 구조에서 해방되어 이전보다 자신이 모든 것을 결정할 수 있고 선택할 수 있는 자유로운 구조에 놓이게 되지만, 입시 위주의 중·고등학교 때 경험하지 못한 자아탐색과 부족한 사회적응력은 그에 따른 책임감과 부담감을 가중시켜 또 다른 스트레스 상황을 직면하게 한다. 2012년 통계청자료에서도 2010년 청소년의 69.6%가 전반적인 생활에서 스트레스를 받고 있다고 보고하고 있다. 특히 대학생들이 이 시기에 경험하는 취업스트레스에 부적절하게 대처하게 되면 두통, 위장병, 심장질환, 고혈압과 같은 신체질환을 유발할 뿐만 아니라 우울이나 불안, 분노, 긴장 등의 부정적 정서도 갖게 하여 심리적 장애도 일으켜 학업 유지를 어렵게도 한다. 이들이 대학생활을 통해 겪게 되는 여러 부정적 정서 문제는 전반적인 대학생활의 불만족 혹은 부적응을 초래하여 장기결석과 중도탈락, 재수 또는 반수라는 시간 및 경제적 손실을 초래하는 부작용을 낳고 있음은 물론, 졸업 후 사회활동에도 부정적인 영향력을 초래하여 개인차원을 넘어 사회적 문제로 대두되기도 한다. 이러한 이유로 대학생들의 취업스트레스에 적절하게 대처할 수 있는 도구개발이 시급하지만 최근의 연구는 주로 개인적 특성 변인들과의 관계에 초점이 맞춰져 있다. 그리고 도구개발관련 연구들은 대부분 인지적 행동치료와 긍정심리학 관점에 기반을 두고 있고 효과는 충분히 검증되어 있으나, 많은 회기와 전문가의 도움 없이, 또 다양한 스트레스 상황에서 즉시 문제를 해결하기 위한 즉각적인 적용이 쉽지 않다는 현실적 문제를 안고 있다. 이에 대학생들의 취업스트레스 경감 및 해소를 위해 본 연구에서 그 효과를 살펴보고자 한 ‘감정자유기법(EFT)’은 최근 서양에서 주목 받고 있는 에너지심리학 요법 중 하나로, 동양의 경락이론에 근거를 두고 서양의 심리학이 접목된 심리요법이다. 그간 발표된 감정자유기법, 즉 EFT 효과에 대한 연구에 의하면 다양한 심리 및 육체적 문제에 단회기 적용에도 신속한 치료효과를 보이고 누구나 쉽게 배울 수 있으며 일상생활에서 스스로 손쉽게 문제해결을 위한 적용이 가능하다고 한다. 이에 EFT는 대학생들이 겪는 취업스트레스를 비롯하여 불안, 화와 같은 부정적 정서에 쉽게 대처할 수 있음은 물론, 손쉬운 적용에도 충분한 가치가 있다고 판단하여 연구주제로 삼게 되었다. 대학생들을 대상으로 한 EFT효과 연구는 일본에서만 확인되고 우리나라에서는 보고된 내용이 아직 없다. 일본에서 실시된 연구는 대학생들이 일상생활을 통해 겪게 되는 일반적 불안과 시험불안에 대한 EFT효과 연구로 대학생들의 취업스트레스와 그와 관련한 부정적 정서를 다룬 연구는 없다. 따라서 아직 정신적으로 온전한 성숙이 이루어져 있지 않았고 경제적으로도 완전한 독립을 못했을 뿐만 아니라 입시위주의 우리나라 교육환경에 의한 진로탐구능력이 매우 취약한 대학생의 취업스트레스와 부정적 정서에 대한 EFT의 효과성을 살펴보고자 하였다. 본 연구를 통한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 감정자유기법(EFT)이 대학생의 취업스트레스에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 감정자유기법(EFT)이 대학생의 부정적 정서에 미치는 효과는 어떠한가? 취업스트레스에 대한 사전ㆍ사후 취업스트레스 측정도구는 코넬대학의 ‘스트레스 측정법(CMI, Conell Medical Index)''(Shepherdet al, 1966)을 토대로 개발된 황성원(1998)의 ’취업스트레스 설문지‘를 참고하여 보완한 강유리(2006)의 취업스트레스 검사지를 사용하였다. 그리고 불안, 화와 같은 부정적 정서에 대한 측정도구는 EFT에서 사용하고 있는 주관적 고통지수(SUD) 체크 방법을 사용하여 평가하였다. 연구대상은 남양주시 소재 K대학교(2년제 전문대학) 항공서비스과 신입생 62명을 대상으로 실시하였고, 이 중 취업스트레스 검사를 실시한 결과 연구기준에 맞는 5명을 선정하여 EFT가 대학생의 취업스트레스와 부정적 정서에 미치는 효과에 대하여 알아보았다. 연구 결과, EFT 적용 후의 취업스트레스 지수, 그리고 불안, 화와 같은 부정적 정서의 SUD에 대한 사전ㆍ사후검사에서 긍정적인 변화 효과를 얻었다. 따라서 대학생들의 취업스트레스와 부정적 정서 해소를 위한 치료도구로서 기존 연구들에서 얻은 결과와 비교하였을 때, EFT도 그 적용의 충분한 가치와 효용성이 있다고 보았다.
University students suffer from the transition period when all development aspects are changed rapidly in physical, psychological, and social sides as intermediate step; between childhood and adulthood. They coulld decided all things in person more than previous days by being liberated from controlled structures in secondary school seasons, and lay in free structures that can select matters, but become to confront other stresses because of self-search having not been experienced in secondary schools that oriented to college entrance and insufficient social adjustment together with subsequent sense of responsibility and increased burdens. In 2012 National Statistical Office date, it was reported that 69.6% youth have gotten stresses from overall life. Specially, if college student did not cope with employment stresses having been experienced in that period improperly, it caused physical illness such as headache, gastrointestinal trouble, heart disease, high pressure, and made academic maintenance difficult by giving negative emotions like depression, unrest, anger, and tension, and thus evoked psychological disorders. Various negative emotions having been undergone through college life made side effects that caused dissatisfaction and maladjustment to overall college life such as long-term absence, dropout or repeating and half-repeating college entrances which led time and economic losses, and also it came to the front to social issues exceeding personal dimensions. So, development of tools which can cope with employment stresses of college students properly is urgent, but recent researches are focusing on relations with personal character variables mainly. And most researches related to reducing employment stresses were based on cognitive behavioral therapy and positive psychological perspectives, and its effects are being verified sufficiently, but they have real problems such like prompt adaption for solving issues quickly is not easy under various stresses without getting helps of specialists together with a lot of sessions. Thus, ‘Emotional Freedom Techniques (EFT)’ to which this study intends to look into its effects in order to reduce and resolve employment stresses of college students belongs to one of energy psychological therapy having gotten attentions recently in the West, and psychology of the West is grafted based on meridian pathways theory of the East. According to researches on EFT effects having been announced for the time being, it is said that quick therapy effects are displayed from short-term adaptation on various psychological and physical problems, and anyone could learn it easily, and also applications for problem-solving are available readily in daily life. For this reason, EFT could cope with psychological, physical problems such as employment stresses suffered by college students, unrest, and anger, and further the study became to regard EFT as research object by feeling sufficient value and necessity such like its effectiveness and easy applications. In relation with researches on EFT effects objecting to college students, reported contents are not existed yet in our country. Researches executed in Japan belong to EFT effects on general unrest and test anxiety, and there are not studies of dealing with employment stresses and subsequent unrest, anger. Consequently, this study tried to closely examine EFT effects on employment stresses, unrest, and anger of college students who were very vulnerable to career exploration skills by our country’s educational environment centered on college entrance together with their immature mental state and insufficient economic independence. Research issues are same as follows.
First, what are the effects of EFT on employment stresses of college students? Second, how about affected influences to subjective misery index (SUD) on unrest, anger of college students?
In order to check above issues, the study used employment test sheet of Kang, Yu Ri (2006) who supplemented after referring ‘Employment stress questionnaire’ of Hwang, Sung Won (1998) developed based on ‘Stress measuring method (CMI, Cornell Medical Index)’ (Shepherdet al, 1966) as measuring tools on pre-post employment stresses. And regarding to measuring tools on unrest and anger, this study evaluated by using SUD check method as subjective misery index having been used in EFT. In relation with research objects, this research selected 62 freshmen of Department of Air Services, K University (2-year college) located in Namyangju City, Gyeonggi Province, and looked into affected effects to employment stresses, unrest, and anger of freshmen after choosing 5 persons who were fit to research standards as the result of carrying out employment stress tests among them. As research results, the study got significant effects of positive changes on employment stress tests and SUD about unrest and anger from the pre and post test. Therefore, this study could recognize sufficient value and effectiveness of applying EFT too as therapy tools for relieving employment stresses, unrest, and anger of college students.
목 차Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구문제 43. 용어의 정의 54. 연구의 제한점 7Ⅱ. 이론적 배경 91. 취업스트레스 92. 감정자유기법(EFT)의 이론 102. 감정자유기법(EFT)의 선행연구 개관 15Ⅲ. 연구방법 221. 연구 설계 222. 연구 대상 223. 측정도구 244. 연구절차 255. 자료처리 33Ⅳ. 연구결과 341. 감정자유기법(EFT)이 대학생의 취업스트레스에 미치는 효과 342. 감정자유기법(EFT)이 대학생의 부정적 정서에 미치는 효과 353. 각 사례별 EFT 세부 절차적용 및 총평 36Ⅴ. 논의 571. 방법에 대한 논의 572. 결과에 대한 논의 58Ⅵ결론 및 제언 601. 결론 602. 제언 61참고문헌 62부록1. 취업스트레스 검사 질문지 69부록2. EFT의 기본매뉴얼 기준 각 과정별 태핑 포인트명과 위치 71부록3. EFT 기본메뉴얼 기준 그림으로 보는 태핑포인트와 순서 73부록4. 초보자를 위한 EFT 문제확인 및 확언 만들기 참고 시트 74Abstract 76