메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

양석환 (부경대학교, 부경대학교 대학원)

지도교수
정목동
발행연도
2014
저작권
부경대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수0

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The pattern information detected via data mining is used for predicting in many fields such as pattern recognition, decision making, weather, and transportation. The information and patterns hidden within data have important meaning because they may have a function that has not yet been identified by the existing methods of analysis. However, because most prediction models are still using the algorithm based on supervised learning, they are flawed by various weaknesses such as the issue of preprocessing the training data, difficulties in applying them to new patterns other than the trained data, and difficulties involved in gradual learning of the real time input data. On the other hand, the prediction model that uses only unsupervised learning is flawed by its difficulty in analyzing the result of prediction because no information about the data is given as to when learning is conducted. In order to resolve the weaknesses of both supervised learning and unsupervised learning, this dissertation proposes a hybrid prediction model which integrates the FCM clustering algorithm that belongs to unsupervised learning with the features of supervised learning that lead to collection of target values. The proposed hybrid prediction model conducts automatic classification without external interference, detects target values inside the data alone, and applies them to deriving numerical prediction results. Thus the proposed model possesses the strong features of both supervised learning and unsupervised learning. In this dissertation, We present the experimental prediction results of traffic hours in an intelligent transportation system. We has been confirmed the performance of the proposed Hybrid FCM clustering algorithm through an experiment of travel time prediction for an intelligent transportation system. First, the information required for learning and prediction is extracted from the data sets which are continuously input at t-1 and t points without the user''s data control and preprocess such as class labeling. Secondly, the proposed model has a data-oriented process that performs error correction and prediction through regression analysis at the classified result data sets. We expect that the proposed hybrid prediction model may contribute to enhancement of automation standards in various intelligent systems.

목차

Abstract ⅴ
Ⅰ. 서론 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 3
1.2 연구의 방법 및 범위 7
1.3 연구의 공헌도 및 적용 가능 분야 8
Ⅱ. 관련 연구 9
2.1 회귀 분석 (Regression Analysis) 9
2.2 가우시안 혼합 모델(Gaussian Mixture Model, GMM) 11
2.3 오류 역전파(Error Back-Propagation) 알고리즘 14
2.4 FCM (Fuzzy C-Means) 클러스터링 알고리즘 16
2.5 결정 트리 알고리즘 19
2.6 지능형 교통 시스템 (Intelligent Transportation System, ITS) 21
2.7 통행 시간 예측 연구 23
2.7.1 인공 신경망을 이용한 통행 시간 예측 연구 23
2.7.2 의사 결정 트리를 이용한 통행 시간 예측 연구 26
2.7.3 FCM 클러스터링을 이용한 통행 시간 예측 연구 26
2.8 기존 예측 시스템의 문제점 및 개선 방안 27
Ⅲ. 하이브리드 FCM 클러스터링 알고리즘을 적용한 예측 모델 설계 33
3.1. 제안하는 수치 예측 모델 구성도 33
3.2. 제안된 모델의 검증 40
Ⅳ. 실험 및 평가 42
4.1. 실험 내용 42
4.2. 평가 43
4.2.1 실험 데이터 수집 43
4.2.2 이력 자료 기반 예측 51
4.2.3 오류 역전파 알고리즘을 이용한 예측 53
4.2.4 결정 트리를 이용한 예측 55
4.2.5 하이브리드 FCM 클러스터링을 이용한 예측 62
Ⅴ. 결론 72
참고문헌 75
부록 80

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0