최근 유방암 환자의 발생률이 빠르게 증가하고 있으며 수술과 치료로 인해 유방의 일부 또는 전체를 상실함으로써 신체이미지 변화를 초래하게 된다. 이런 신체이미지의 변화는 자아존중감에 영향을 미치며, 의복을 선택하고 착용하는 기준과 기대하는 혜택에도 영향을 미치게 된다. 본 연구는 특정 소비자 집단으로서 유방암생존자의 특성을 분석하기 위하여 유방암생존자의 다차원적 신체이미지, 자아존중감과 의복추구혜택을 일반여성과 비교하여 파악하고, 유방암생존자 집단 내 수술방법에 따른 다차원적 신체이미지, 자아존중감, 의복추구혜택 및 유방암수술후 신체이미지를 분석하며, 다차원적 신체이미지, 자아존중감과 의복추구혜택의 인과관계를 규명하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 이론적 고찰과 탐색조사, 예비조사, 그리고 본조사의 세 단계로 나누어져 진행되었다. 본조사는 30-50대의 성인여성 540명으로 유방암생존자 207명, 일반여성 333명을 대상으로 온라인 설문조사를 통해 자료가 수집되었다. 설문문항은 다차원적 신체이미지(MBSRQ), 자아존중감, 의복추구혜택과 인구통계적 변수로 구성되었으며, 5점 척도로 측정하였다. 다차원적 신체이미지는 감정적 차원인 ‘평가(evaluation)’ 척도의 외모평가(AE), 체력평가(FE), 건강평가(HE), 신체부위별 만족도(BS) 및 몸무게평가(WT)와 인지·행동적 차원인 ‘관심(orientation)’ 척도의 외모관심(AO), 체력관심(FO), 건강관심(HO), 질병관심(IO)과 체중관심(OP)을 포함한 10개의 차원을 사용하여 분석하였다. 유방암 수술을 받은 소비자들을 대상으로는 유방암수술후 신체이미지(BIABC)와 유방암 수술과 치료에 관한 문항들을 포함하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0을 사용하여 빈도분석, 요인분석, t-검증, 일원변량분석, Duncan의 다중범위검증, Pearson의 적률상관관계, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 의복추구혜택과 유방암수술후 신체이미지의 차원을 분석한 결과 의복추구혜택은 자기표현·사회성, 기능건강성, 보상심리, 여성성, 유행성, 체형보완 추구의 6개의 차원으로 나타났으며, 유방암생존자의 유방암수술후 신체이미지(BIABC)는 신체불완전성, 신체과민성, 신체제약성, 질병염려성 등의 4가지 요인으로 추출되었다. 둘째, 유방암 생존자와 일반 여성의 다차원적 신체이미지의 감정적 차원인 외모평가(AE), 건강평가(HE)와 총 평가(evaluation)는 유방암생존자가 일반여성보다 낮았으며, 인지·행동적 차원인 체력관심(FO), 건강관심(HO), 질병관심(IO)과 총 관심(orientation)은 유방암생존자가 일반여성보다 높게 나타났다. 또한 유방암생존자가 일반여성보다 자아존중감 점수가 낮았으며, 의복추구혜택은 유방암생존자가 일반여성보다 기능건강성을 더욱 중요시하며, 전체의복추구혜택도 높게 나타났다. 셋째, 유방암생존자의 수술방법에 따른 다차원적 신체이미지와 자아존중감은 통계적으로 유의한 차이는 없었으나 전절제 수술을 한 집단이 신체이미지와 자아존중감이 약간 낮게 나타났다. 수술방법에 따른 의복추구혜택을 분석한 결과 자기표현·사회성, 보상심리, 여성성, 그리고 전체 의복추구혜택에서 전절제·복원집단이 가장 높게 나타났으며, 부분절제 집단, 전절제 집단 순으로 나타났다. 수술방법에 따른 유방암수술후 신체이미지(BIABC)는 부분절제 집단이 전절제 수술 집단보다 전체 유방암수술후 신체이미지가 긍정적이었으며, 특히 신체불완전성은 전절제 집단이 가장 낮으며, 전절제·복원, 부분절제 집단 순으로 부정적으로 나타나 수술방법에 따라 수술흉터나 신체적 매력에 대한 평가, 여성성 상실에 대하여 뚜렷하게 차이가 나는 것을 확인하였다. 넷째, 다차원적 신체이미지, 자아존중감, 의복추구혜택은 정적인 상관관계가 있으며 다차원적 신체이미지는 자아존중감에, 자아존중감은 의복추구혜택에, 또한 다차원적 신체이미지는 의복추구혜택에 영향을 미치는 변수임을 확인하였다. 의복추구혜택에 가장 영향력이 큰 변수는 외모관심(AO)이었으며, 건강관심(HO)은 기능건강성에, 질병관심(IO)은 기능건강성과 보상심리성에 영향을 미치는 변수로 밝혀졌다. 본 연구의 결과를 바탕으로 한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 유방암생존자의 다차원적 신체이미지와 자아존중감이 일반여성보다 낮음을 확인하였다. 이는 신체이미지와 자아존중감을 증진시킬 수 있는 학계의 노력과 전 사회적 지원이 필요함을 시사한다. 둘째, 의복추구혜택에서 유방암생존자는 일반여성보다 기능건강성을 가장 중요시 여기며, 전체 의복추구혜택도 높게 나타났다. 따라서 실무자들은 유방암생존자라는 특정 소비자 집단의 필요를 충족시킬 수 있는 제품개발과 차별적 마케팅 전략이 모색되어야 할 것이다. 셋째, 유방암생존자 집단 내 전절제 수술을 받은 여성들의 신체이미지와 자아존중감이 전절제·복원, 부분절제수술 집단보다 낮으며, 유방암수술후 신체이미지(BIABC)에서도 자신의 신체를 불완전하게 지각하는 것으로 나타나 실질적 신체이미지 개선을 위한 학계와 관련업계의 다각도의 노력이 필요함을 시사한다. 결론적으로 다차원적 신체이미지, 자아존중감과 의복추구혜택은 정적 상관이 있으며 신체이미지가 의복추구혜택에 미치는 영향을 미치는 요인으로 확인되었는데, 이는 의복의 제품개발 측면에서 소비자들의 신체에 대한 불만족을 충족시키고 소비자의 욕구를 충족시킬 수 있도록 패션기업의 노력이 필요하다고 하겠다.
Recently, breast cancer patients have been rapidly growing and breast cancer treatment may result in major change to patients'' body image, which may affect their self-esteem and clothing benefits sought. The aim of this study was 1) to analyze multidimensional body image, self-esteem and clothing benefits sought between breast cancer survivors and the women without breast cancer, 2) to investigate multidimensional body image, self-esteem, clothing benefits sought, and Body Image After Breast Cancer (BIABC) by the surgical subgroups among breast cancer survivors, and 3) to examine the relationships of multidimensional body image, self-esteem and clothing benefits sought. A questionnaire survey method was applied to this study. Survey consisted of three stages, which were focus group interview, pilot study and main research. For the main research, online survey was conducted. The respondents included 207 breast cancer survivors and 333 women without breast cancer in their 30''s - 50''s. The questionnaire consisted of Multidimensional Body-Self Relations Questionnaire (MBSRQ), self-esteem, clothing benefits sought and demographic variables, and examination was measured by a 5-point Likert scale. MBSRQ comprised affective aspects and cognitive/behavioral aspects. Affective aspects included Appearance Evaluation (AE), Fitness Evaluation (FE), Health Evaluation (HE), Body Area Satisfaction (BS), and Weight (WT). Cognitive /behavioral aspects included Appearance Orientation (AO), Fitness Orientation (FO), Health Orientation (HO), Illness Orientation (IO) and Overweight Preoccupation (OP). For breast cancer survivors, BIABC and breast cancer surgery related questions were asked additionally. For data analysis, frequency analysis, factor analysis, t-test, one-way ANOVA, Duncan''s multiple range test, Pearson''s product-moment correlation coefficient, and multiple regression analysis were conducted, using SPSS 21.0. The main results of this study were as follows: First, for clothing benefit sought, six factors were formulated: pursuit of self expression/social approval, function/health, compensation, femininity, fashion, and camouflage. BIABC was classified into four factors of body stigma/vulnerability, transparency, limitation and cancer concern. Second, AE, HE and total evaluation of breast cancer survivors were significantly lower than those of the women without breast cancer. FO, HO, IO and total orientation of breast cancer survivors were significantly higher than those of the women without breast cancer. Self-esteem of breast cancer survivors showed significantly lower. Breast cancer survivors as consumers considered function/health and entire clothing benefits sought more than the women without breast cancer. In addition, breast cancer survivors reported a slightly higher mean of compensation benefits than the women without breast cancer. Third, depending on the surgical method of breast cancer survivors, MBSRQ and self-esteem did not show a statistically significant difference between the groups, but the scores of the mastectomy group were slightly lower than those of the other groups. However, the reconstruction after mastectomy group showed the highest mean on self expression/social approval, compensation, femininity and entire clothing benefits sought, followed by lumpectomy group and mastectomy group. The lumpectomy group was found to have more positive BIABC than the mastectomy group. In particular, the mastectomy group showed a lower body stigma/vulnerability mean than the other groups. Fourth, MBSRQ, self-esteem, and clothing benefits sought were correlated positively. It was found that self-esteem was affected by MBSRQ, and clothing benefits sought were affected by MBSRQ and self-esteem. To be specific, AE, BS, AO and FO were effective variables for self expression/social approval, FE, BS, AO, FO and OP for function/health. Also, AO, FO and IO were effective variables for compensation, and AO was an effective variable for feminity and fashion. Overall AO was the most important variable that affected clothing benefits sought. HO and IO were found to affect function/health and compensation sought. The implications of this study based on the above results are as follows: First, breast cancer survivors'' multidimensional body image and self-esteem were lower than those of the women without breast cancer. This implies that social support programs such as body image improvement program, beauty care, and fashion coordination would be helpful for enhancing body image and self-esteem of breast cancer survivors. Second, breast cancer survivors considered functional/healthy fabric clothing the most. Thus, the relevant products should be developed, and marketing strategies should be adapted. Third, the mastectomy group showed the most negative multidimensional body image, self-esteem and body stigma/vulnerability among breast cancer survivors. Thus, a multifaceted academic and industry efforts for the mastectomy group are required to improve their body image. Fourth, the positive correlation of multidimensional body image, self-esteem and clothing benefits sought was found, and apparel products needed to be developed to improve the consumers'' body dissatisfaction. In conclusion, it was meaningful to compare multidimensional body image, self-esteem and clothing benefits sought between breast cancer survivors and women without breast cancer by measuring the two different groups quantitatively. The study provides the characteristics of breast cancer survivors as a specific consumer group, and concerned industries need to develop relevant products and design effective marketing strategies.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 의의 12. 연구의 목적 6Ⅱ. 이론적 배경 71. 신체이미지 72. 자아존중감 133. 의복추구혜택 184. 유방암 26Ⅲ. 연구방법 및 절차 381. 연구문제 382. 자료수집 403. 측정도구 454. 연구대상 515. 자료분석 55Ⅳ. 연구결과 및 논의 561. 의복추구혜택과 유방암수술후 신체이미지의 차원 562. 유방암생존자와 일반여성의 다차원적 신체이미지, 자아존중감과의복추구혜택 633. 유방암생존자의 수술방법에 따른 다차원적 신체이미지, 자아존중감,의복추구혜택과 유방암수술후 신체이미지 724. 다차원적 신체이미지, 자아존중감과 의복추구혜택의 관계 78Ⅴ. 결론 및 제언 881. 요약 및 결론 882. 연구의 한계점 및 제언 93참고문헌Abstract