메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

조은영 (고려대학교, 고려대학교 대학원)

지도교수
임정하
발행연도
2014
저작권
고려대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수4

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to investigate the relationship between positive as well as negative emotion and psychological well-being of college students mediated by cognitive flexibility. Participants were 338 college students recruited from 5 colleges in Seoul and Gyeonggi-do. The Positive and Negative Emotion Scale (Lee & Lee, 2006) was used to assess positive and negative emotion. The Cognitive Flexibility Inventory (CFI: Heo, 2011) was used to examine cognitive flexibility. The Psychological Well-Being Scale (PWBS: Kim, Kim, & Cha, 2001) was used to measure psychological well-being. Data were analyzed using Cronbach''s , factor analyses, frequencies, percentiles, means, standard deviations, t-tests, Pearson''s correlations and regression analyses.
The major findings were as follow:

1. In positive and negative emotion, there was no significant difference by gender. In cognitive flexibility, there was a significant difference by gender. Male students switched cognitive sets to adapt to changing environmental stimuli more easily than female students did. In psychological well-being, there was no significant difference by gender.

2. Positive and negative emotion was related to cognitive flexibility as well as psychological well-being of college students. Positive emotion was positively associated with cognitive flexibility and psychological well-being, but negative emotion was negatively associated with cognitive flexibility and psychological well-being. Cognitive flexibility was positively related to psychological well-being.

3. Positive and negative emotion influenced on psychological well-being of college students directly and indirectly via cognitive flexibility. That is to say, positive and negative emotion caused the degree of cognitive flexibility, which consequently had an impact on individual''s psychological well-being.

목차

I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 6
II. 이론적 배경 7
1. 긍정정서 및 부정정서 7
1) 긍정정서 및 부정정서의 개념 8
2) 긍정정서 및 부정정서의 영향 9
2. 인지적 유연성 10
1) 인지적 유연성의 개념 11
2) 인지적 유연성의 영향 12
3. 심리적 안녕감 13
4. 긍정정서 및 부정정서, 인지적 유연성과 심리적 안녕감의 관련성 16
III. 연구방법 19
1. 연구대상 19
2. 측정도구 21
1) 긍정정서 및 부정정서 척도 21
2) 인지적 유연성 척도 22
3) 심리적 안녕감 척도 24
3. 연구절차 25
1) 예비조사 25
2) 본조사 26
4. 자료분석 26
IV. 연구결과 28
1. 대학생의 성별에 따른 긍정정서 및 부정정서, 인지적 유연성과 심리적 안녕감 28
1) 대학생의 성별에 따른 긍정정서 및 부정정서 28
2) 대학생의 성별에 따른 인지적 유연성 29
3) 대학생의 성별에 따른 심리적 안녕감 31
2. 대학생의 긍정정서 및 부정정서, 인지적 유연성과 심리적 안녕감 간의 관계 32
3. 대학생의 긍정정서 및 부정정서와 심리적 안녕감의 관계에서 인지적 유연성의 매개효과 34
1) 대학생의 긍정정서와 심리적 안녕감의 관계에서 인지적 유연성의 매개효과 35
2) 대학생의 부정정서와 심리적 안녕감의 관계에서 인지적 유연성의 매개효과 37
V. 논의 및 결론 39
1. 요약 및 논의 39
1) 대학생의 성별에 따른 긍정정서 및 부정정서, 인지적 유연성과 심리적 안녕감 39
2) 대학생의 긍정정서 및 부정정서, 인지적 유연성과 심리적 안녕감 간의 관계 43
3) 대학생의 긍정정서 및 부정정서와 심리적 안녕감의 관계에서 인지적 유연성의 매개효과 47
2. 결론 및 제언 49
참고문헌 52
부록목차 67
부록 68

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0