이 연구는 헬스클럽 이용자들의 개인적 특성에 따른 기대, 기대불일치, 의사결정, 운동지속수행의 차이를 검증하고 기대와 기대불일치가 의사결정과 운동지속수행에 미치는 영향과 의사결정이 운동지속수행에 미치는 영향을 검증하는데 목적이 있다. 자료 수집은 편의표본추출법을 이용하여 헬스클럽에서 운동을 지속적으로 참여하는 사람들을 대상으로 325명의 표본을 수집하였다. 수집된 자료 중 조사내용의 일부가 누락되었거나 불성실하게 답변된 것으로 판단되는 자료 15부를 제외한 총 310부의 자료를 SPSS WIN Ver. 18.0 통계프로그램을 사용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, Cronbach''s ? 검사, t-test, 일원분산분석, 상관관계분석, 다중회귀분석, 단순회귀분석을 실시하였으며, 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 헬스클럽 이용자들의 개인적 특성에 따른 기대는 성별에서 기대 외적서비스는 남성이 여성보다 높게 나타났고, 연령에 따른 기대 외적서비스와 기대 고객서비스는 20대, 30대, 40대, 50대가 60대 보다 높게 나타났다. 그러나 운동경력, 운동빈도, 운동시간에 따른 차이는 없는 것으로 나타났다. 둘째, 헬스클럽 이용자들의 개인적 특성에 따른 기대불일치는 성별에서 기대불일치 외적서비스와 기대불일치 고객서비스는 남성이 여성보다 높게 나타났고, 연령에 따른 기대불일치 외적서비스는 20대가 60대 보다 높게 나타났다. 운동빈도에 따른 기대불일치 이용서비스는 주1회가 주2~3회, 주4~5회, 매일 보다 높게 나타났고, 운동시간에 따른 기대불일치 고객서비스는 1시간 미만이 1~2시간 미만 보다 높게 나타났다. 그러나 운동경력에 따른 차이는 없는 것으로 나타났다. 셋째, 헬스클럽 이용자들의 개인적 특성에 따른 의사결정은 성별에서 남성이 여성보다 높게 나타났고, 운동시간에는 1시간 미만과 1~2시간 미만이 2~3시간 미만과 3시간 이상 보다 높게 나타났다. 그러나 연령, 운동경력, 운동빈도에 따른 차이는 없는 것으로 나타났다. 넷째, 헬스클럽 이용자들의 개인적 특성에 따른 운동지속수행은 성별에서 경향성은 남성이 여성보다 높게 나타났고, 연령에 따른 가능성은 20대와 30대가 40대와 50대 및 60대 보다 높게 나타났다. 운동경력에 따른 운동지속수행의 모든 하위요인은 6~9년 미만과 9년 이상이 3년 미만과 3~6년 미만 보다 높게 나타났고, 운동빈도에 따른 운동지속수행의 모든 하위요인은 매일이 주2~3회와 주4~5회 보다 높고, 주2~3회와 주4~5회는 주1회 보다 높게 나타났다. 운동시간에 따른 경향성과 강화성은 1~2시간 미만과 2~3시간 미만 및 3시간 이상이 1시간 미만 보다 높게 나타났고, 가능성은 2시간~3시간 미만과 3시간 이상이 1시간 미만과 1~2시간 미만 보다 높게 나타났다. 다섯째, 헬스클럽 이용자들의 기대 외적서비스와 기대 고객서비스는 의사결정에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 기대 이용서비스는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 여섯째, 헬스클럽 이용자들의 기대 고객서비스는 운동지속수행의 모든 하위요인에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 기대 외적서비스와 기대 이용서비스는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 일곱째, 헬스클럽 이용자들의 기대불일치 외적서비스와 기대불일치 고객서비스는 의사결정에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 기대불일치 이용서비스는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 여덟째, 헬스클럽 이용자들의 기대불일치 고객서비스는 강화성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 경향성과 가능성은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 아홉째, 헬스클럽 이용자들의 의사결정은 경향성과 강화성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 가능성은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이상과 같은 결과를 종합해 보면 헬스클럽 이용자들의 개인적 특성은 기대, 기대불일치, 의사결정, 운동지속수행에 크게 관여되고 있으며, 이들 각 변인들은 중요한 관계임을 알 수 있다.
This study aims to verify differences and effects in terms of expectation, expectation disconfirmation, decision making, and exercise adherence based on the health club users'' characteristics. Based on a convenient sampling, 325 samples who regularly exercise at health clubs were collected. Final analyses were based on 310 samples, excluding 15 samples which include either data omission or bad answers, using SPSS WIN Ver. 18.0 statistics program. The analyses conducted are frequency analysis, exploratory factor analysis, Cronbach''s ? test, t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, multiple regression and simple linear regression. The conclusions are as followed. First, in terms of the individual characteristics of the health club user on the expectation, the external service expectation is higher in the male than in the female. In terms of the age, 20s, 30s, and 40s show higher external service expectation and customer service expectation than the 40s, 50, and 60s. However, no significant difference for the was found years of exercise experience, frequency and duration of exercise. Second, in terms of the health club users'' individual characteristics on the expectation disconfirmation, the external service expectation disconfirmation and the customer service expectation disconfirmation are higher in the male than in the female. Depending on the age, 20s show higher external service expectation disconfirmation than the 60s. Based on the exercise frequency, those who exercise once in a week show higher service expectation disconfirmation than those who exercise 2~3 times, 4~5 tims a week or daily. The customer service expectation disconfirmation is higher in those who exercise less than an hour than the 1 hour~less than 2 hours. However, no significant difference for the was found years of exercise experience. Third, for the decision making according to the health club users'' individual characteristic, male are higher than the female in terms of the gender. In terms of the duration of exercise, less than 1 hour show higher decision making than the 1 hour~less than 2 hours and 3 hours or over. However, no significant difference for the was found age, years of exercise experience and frequency of exercise. Forth, in terms of the exercise adherence of the health club users, male show higher predisposing of adherence than the female. For the age, 20s, 30s and 40s show the higher enabling than the 40s, 50s and 60s. Based on the years of exercise experience, 6 years~less than 9 years and 9 years and over show higher level in all sub-factors of the exercise adherence than less than 3 years and 3 years~less than 6 years. In terms of the exercise frequency, those who exercise everyday show higher results in all sub-factors of exercise adherence than those who exercise 2~3 times or 4~5 times a week, while those who exercise 2~3 times or 4~5 times a week show higher results in all the sub-factors of exercise adherence than those who exercise once a week. For the predisposing and reinforcing according to the duration of exercise, 1 hour~less than 2 hours, 2 hours~less than 3 hours and 3 hours or over show higher results than the less than 1 hour, while the enabling is higher in the 2 hours~less than 3 hours and 3 hours or over than in the less than 1 hour and 1 hour~less than 2 hours. Fifth, it is shown that the external service expectation and customer service expectation have positive effect on decision making in the health club users. However, the expectation for the service in use has no significant effect on decision making. Sixth, the customer service expectation disconfirmation of the health club users has positive effect on all the sub-factors of the exercise adherence. However, external service expectation and expectation for the service in use do not have significant effect. Seventh, external service expectation disconfiramtion and customer service expectation disconfirmation have positive effect on decision making of the health club users. However, expectation disconfirmation for the service in use does not have any significant effect on decision making. Eighth, the customer service expectation disconfrimation of the health club users has positive effect on the reinforcing. However, the predisposing and enabling do not have significant effect. Ninth, the decision making of the users have positive effect on the predisposing and reinforcing. However, enabling shows no significant effect. To summarize, the individual characteristics of the health club users have significant effect on expectation, expectation disconfirmation, decision making and exercise adherence, and each of the variable also has critical effect on one another.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구목적 33. 연구가설 및 변인 44. 용어의 정의 5Ⅱ. 이론적 배경 71. 기대불일치 72. 헬스클럽 93. 의사결정 114. 운동지속수행 13Ⅲ. 연구방법 171. 연구대상 및 표집방법 172. 조사도구 183. 조사절차 234. 자료처리 23Ⅳ. 연구결과 251. 개인적 특성에 따른 기대, 기대불일치, 의사결정, 운동지속수행의 차이 252. 기대, 기대불일치, 의사결정, 운동지속수행의 상관관계 373. 기대가 의사결정에 미치는 영향 384. 기대가 운동지속수행에 미치는 영향 395. 기대불일치가 의사결정에 미치는 영향 416. 기대불일치가 운동지속수행에 미치는 영향 417. 의사결정이 운동지속수행에 미치는 영향 43Ⅴ. 논의 451. 개인적 특성에 따른 기대, 기대불일치, 의사결정, 운동지속수행의 차이 452. 기대와 기대불일치가 의사결정에 미치는 영향 483. 기대와 기대불일치가 운동지속수행에 미치는 영향 494. 의사결정이 운동지속수행에 미치는 영향 50Ⅵ. 결론 및 제언 511. 결론 512. 제언 52참고문헌 53부 록 61Abstract 64