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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

전경숙 (부산대학교, 부산대학교 국제전문대학원)

지도교수
김상열
발행연도
2014
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

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Recently, the world wide economic downturn requires corporate to put more effort into their renovation. To make it happen, it is demanded that in terms of trade connections business relationship be changed from vertical relationship into collaborative partnership on the basis of trust.
Through the cooperation, consignors can acquire competitive power
by focusing on their core capabilities and forwarders can secure
stable supplies with professionalism in the area of distribution.
This study is to draw factors of collaboration and analyze the difference between the two groups: consignors and forwarders. Then, it implies about sustainable development in the distribution industry.
The effective main factors of collaboration are as follows: trust building, competence improvement and business ecosystem. This study also compares and analyzes sub factors on importance as well as present level.
The summary of the study is as follows.
Among the three main factors, it turns out that trust is the most important factor. To be specific, critical importance is put on ‘the item of providing regular and stable service’. It requires forwarders to improve service urgently about ‘information exchange system’ and ‘Electronic Data Interchange’. finally, it is necessary for consignors and forwarders to make an effort to improve cognition of importance as the mutual strategic cooperative relationship.
Both groups need to focus on trustworthy long-term relationship which can be profitable each other. For successful Collaborative Partnership, they have to improve ability to help and work harder to construct healthy business ecosystem. Furthermore, government should assist throughout regular research on the actual condition and conduct public relations.

목차

제 1 장 서 론
제 1 절 연구의 배경 및 목적
제 2 절 연구의 방법 및 구성
제 2 장 이론적 배경
제 1 절 협력의 이해
1. 협력의 개념 및 배경이론
2. 상생협력의 개념 및 선행연구
제 2 절 국제물류주선업에 대한 이해
1. 국제물류주선업 개념과 발전과정
2. 국제물류주선업의 기능 및 효과
제 3 절 국제물류주선업과 화주기업 간 상생협력의 필요성
1. 국제물류주선업과 화주기업의 현황과 문제점
2. 국제물류주선업과 화주기업 간 상생협력의 필요성
제 3 장 상생협력에 영향을 미치는 요인 도출
제 1 절 상생협력 요인 32
제 2 절 국제물류주선업과 화주기업 간 상생협력 요인 도출
제 4 장 실증연구
제 1 절 설문조사의 개요
제 2 절 설문분석 결과
제 5 장 결 론
제 1 절 연구결과의 요약 및 결론
제 2 절 연구의 시사점 및 한계점
참 고 문 헌
부 록
국 문 초 록
Abstract

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