메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김은양 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
유제분
발행연도
2014
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수20

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigated the effects of readers’ empathy with English texts on their reading ability and word acquisition. Lois Lowry''s The Giver was chosen for this study. This young adult novel is divided into two distinct parts in terms of affection and empathy. The narrative of the earlier chapters are dry and unemotional because of the manner in which an emotionally controlled dystopian society is described. The chapters of the second half of the novel, however, tend to evoke empathy on the part of the readers since they focus mainly on the protagonist, Jonas: his vivid feelings of pleasure, agony, suffering, and terror. This study examined whether the students could remember the words and understand the context of the story better with a higher degree of empathy. The study was conducted with 42 high school students who were asked to read particular chapters of the novel, chapters that were different in their affective style and content. After the experiment, the degree of student empathy was examined through a questionnaire and individual interviews. The major findings of the study were: first, a high degree of empathy with the text has a positive effect on students'' reading ability. Second, a high degree of empathy with the text can be helpful in improving word acquisition. Third, students’ potential empathy can increase with the affective narrative of the novel.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1.1. 연구의 목적 및 필요성 1
1.2. 연구 문제 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
2.1. 감정이입과 동정 4
2.2. 독자 반응 이론과 로젠블랫의 ‘상호 교통 이론’ 7
2.3. 선행 연구 12
Ⅲ. 연구방법 17
3.1. 연구대상 및 기간 17
3.2. 읽기 자료 18
3.3. 연구 절차 19
3.4. 자료 처리 20
Ⅳ. 연구결과 및 논의 22
4.1. 어휘 평가 문항 분석 22
4.2. 독해 평가 문항 분석 24
4.3. 공감도 평가 문항 분석 25
4.4. 사전?사후 설문조사 분석 27
4.5. 학습자 개인별 심층 설문지 분석 30
Ⅴ. 결론 및 제언 36
5.1. 결론 및 제언 36
5.2. 연구의 제한점 38
참고문헌 39
부록 43
영문초록 48

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0