메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김계문 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
전지현
발행연도
2014
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수3

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study is to investigate metadiscourse markers, which explicitly organize the discourse and convey a writer''s attitude to the text, in the reading parts of revised high school English textbooks and Korean scholastic aptitude tests, and to help students fully understand the functions of metadiscourse markers and use them properly. To achieve this purpose, some of the revised high school EnglishⅡ textbooks have been selected and all the texts of the Korean scholastic aptitude tests are collected. And then, all the Korean letters are removed. Next, each reading text has been analyzed through Hyland and Tse''s functional category of metadiscourse(2004), focusing mostly on how metadiscourse markers are used in reading texts. In this process, WordSmith 5.0 which is one of corpus analytical tools is used to count how many the metadiscourse markers are used in each part. The findings of the study revealed that the metadiscourse markers of Korean scholastic aptitude tests are more than those of English textbooks. Another finding concerns that the ''Hedges'' and ''Self-mentions'' items of Korean scholastic aptitude tests are more than English textbooks in the subcategory of metadiscourse markers because the former includes more argumentative texts than the latter. Especially, ''we, ''may'' and ''for example'' are very remarkable in the subcategory. Given these results, the study suggests the followings. First, more argumentative texts should be included in the English textbooks and teachers should put emphasis on metadiscourse markers. Next, although this study takes care of reading and writing parts, listening and speaking parts should also be investigated in future studies. Lastly, scholastic book authors should consider this research when writing books and setting English problems.

목차

제1장 서 론 1
제2장 이론적 배경 5
2.1 상위담화의 정의 5
2.2 상위담화 표지어의 분류 6
2.2.1 Crismore et al.(1993)의 분류 7
2.2.2 Hyland and Tse(2004)의 분류 9
2.3 상위담화 표지어 선행연구 14
2.3.1 상위담화에 관한 연구 동향 15
2.3.2 상위담화에 관한 국내 연구 16
제3장 연구 방법 20
3.1 연구 자료 20
3.1.1 영어교과서 20
3.1.2 대학수학능력평가 영어시험지 21
3.2 연구 절차 22
제4장 연구 결과 및 논의 25
4.1 영어교과서 및 대학수학능력평가 영어시험지에 나타난 상위담화 표지어 비교 26
4.1.1 영어교과서에 나타난 상위담화 표지어 26
4.1.2 대학수학능력평가 영어시험지에 나타난 상위담화 표지어 27
4.2 상위담화 표지어 하위항목 비교 28
제5장 결 론 49
참 고 문 헌 53
영 문 초 록 56
부 록 58

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0