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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

안남현 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
이인원
발행연도
2014
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

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In this study, a series of experimental investigations has been made of drag reducing efficiency and drag reduction mechanism of the outer-layer vertical blades first devised by Hutchins and Choi. From the previous result of Hutchins(2003), the reduction efficiency of local skin friction by the vertical blades was announced to reach as large as 30% calculated with the comparisons of the local skin-friction coefficients. because of the less information of side effect such as flow disturbances and the increase of wetted surface area by the presence of the blades, there has existed the limitation of engineering application.
In the experimental investigation, A POD analysis based on time-resolved PIV and Streo PIV measurements in a circulating water channel has been conducted to identify the skin friction reduction mechanism of outer-layer vertical blades. the influence of vertical blades array upon the characteristics of the turbulent coherent structures was analyzed by the POD method. It is observed that the vortical structures are cut and deformed, as well as the turbulent intensity and the Reynolds stress were weakened by the blades. These phenomena strongly associate the skin-friction drag reduction mechanism in the turbulent boundary layer flow.
Lastly, with a view to assessing the effect in the flow around a ship, the arrays of outer-layer vertical blades have been installed onto the side bottom and flat bottom of a 300k KVLCC model. A series of towing tank test has been carried out to investigate resistance (CTM) reduction efficiency and improvement of stern wake distribution with varying geometric parameters of the blades array. The installation of vertical blades led to the CTM reduction of 2.16∼2.76% near the service speed. The nominal wake fraction was affected marginally by the blades array and the axial velocity distribution tended to be more uniform by the blades array.

목차

표 목차 Ⅲ
그림 목차 Ⅳ
기호 설명 XI
1장 서론 1
1.1 연구목적 및 배경 1
2장 Parametric Study 7
2.1 내부 유동변수와 외부 유동변수 7
2.2 평판의 난류 경계층 두께의 추정 12
3장 국소 표면 마찰항력계수의 실험적 조사 14
3.1 난류 경계층 제어 전략 14
3.2 외부 경계층 수직날과 평판 실험 16
3.3 평판실험 결과 23
4장 외부경계층 마찰항력 저감기구의 PIV 관찰 40
4.1 적합직교 분해 40
4.2 경계층 외부 수직날의 마찰저항 저감 기구에 대한 PIV 관측 42
4.3 PIV 관측 결과 47
1) 전체 유동특성 47
2) POD 해석결과 51
5장 300K-KVLCC의 유효마력 저감 및 선미 반류 분포 변화 95
5.1 배경 및 목적 96
5.2 유동조건 및 외부 경계층 수직날 정의 96
5.3 모형시험 및 반류 분포 조사 104
5.4 모형 험 결과 106
1) 모형선 저항시험 결과 106
2) 모형선 반류 분포 조사 시험 결과 113
6장 결론 및 고찰 118
참 고 문 헌 121
Abstract 124

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