메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김명희 (경북대학교, 경북대학교 대학원)

지도교수
김영신
발행연도
2014
저작권
경북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수0

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
A science inquiry experiment is learning a method for solving problems through cooperative interaction among members. It is necessary to analyze the nature of interaction showing science inquiry experiment activity premised a lively interaction of learner-centered in a dimension of structure and relation. It has used social network analysis to analyze the interaction among members. The social network analysis has the advantage of understanding general structure of a group through visualizing the communication pattern and presenting the inner characteristics of the group.
Therefore this study analyzed the patterns and the aspect of transition of interaction of science gifted students appeared in a small group science inquiry experiment activity using the social network analysis from a relation point of view. For this open inquiry of three topics was applied to three classes thirty one small groups composed of five members of the science gifted students 7th grade in the Science Gifted Education Center attached to K University.
The results of this study are as follows. First, the interaction patterns of the science gifted students showed in the small group science inquiry experiment activity showed eight types of interaction patterns. For these classified alienation types and participant types according to whether or not the group had an alienation member. The alienation types occupied twenty two groups(71%) that the other members in having alienated members interact with each other. The participant types appeared in nine groups(22%) that participated in the small group interaction with each other without an alienation member. The highest of alienation types could see in nine groups that three members participated in interaction with two alienated members. Therefore it can be a way that the group size consist of five members not to alienate in group interaction. However it needs a group interaction around a center member inducing cooperative interaction and creating a participatory atmosphere since when there is a central role member, the result of group activity is higher.
Second, the aspect of transition of interaction type turned up all five patterns. These are the alienation resistant type, alienation expansion type, alienation expansion return type, alienation participant expansion type, and the alienation participant replacement type. The result of the analysis of these aspects of transition from the structural and relational points of view is that it requires the disposition of a center member to connect opinions and ideas of members for the strategic performance of tasks through free communication and cooperative participation in group activities. Also, it requires the production of an atmosphere that all members can participate through the giving out of questions to alienation members and proper division and circulation of their roles. For this, the teacher has to frequently check whether group activity is carried out favorably in an atmosphere of mutual respect.
On the basis of the results of this study, the proposals are as follows. First, it can be applied in deciding the group size consisted of three members to prevent a free riding effect or isolation problem. Second, it requires the disposition of a center member to make all members participate with a cooperative attitude and to get a positive outcome. Third, it can help to easily comprehend the representative interaction type of a small group and use comparative analysis of interaction pattern by group.

목차

목 차
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 2
2. 연구 문제 5
3. 용어의 정의 6
Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 과학 탐구 학습 8
2. 학생 간 상호작용 19
3. 사회 연결망 분석 39
Ⅲ. 연구 절차 및 방법 60
1. 연구 절차 60
2. 피험자 61
3. 수업 교사 62
4. 탐구 실험 주제 63
5. 자료 수집 및 분석 67
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 73
1. 언어적 상호작용 유형 73
2. 언어적 상호작용 유형의 변화 양상 100
3. 논의 142
Ⅴ. 결론 및 제언 150
참고 문헌 154
영문 초록 173
부록 175
표 목 차
표 1. 탐구 과정 요소 11
표 2. 탐구 단계의 설정 11
표 3. 실험 수업의 형태 14
표 4. 개방도에 따른 실험 수준 15
표 5. 탐구 유형 16
표 6. 교수·학습의 주체에 따른 탐구 수준 16
표 7. 언어적 상호작용 분석틀 23
표 8. 언어적 상호작용에 대한 반응 유형과 세부 내용 23
표 9. 인지적 영역의 상호작용의 수준 24
표 10. 모둠 내 학생들의 참여 구조 분석 27
표 11. 참여 형태에 따른 상호작용 유형 30
표 12. 상호작용의 성격을 기준으로 한 분류 30
표 13. 모둠의 논의 과정에 참여하는 학생들의 역할 31
표 14. 과학 수업에서 나타나는 학생들의 참여 유형 32
표 15. 담화 분석틀 35
표 16. 대화적 탐구에서 나타나는 상호작용의 유형 36
표 17. 학생 주도 상호작용 유형 분석틀 37
표 18. 학생 주도 상호작용 형태와 특성 37
표 19. 상호작용 역할 그룹의 유형 38
표 20. 사회 연결망 분석의 측정 지표 48
표 21. 피험자 구성 62
표 22. 탐구 실험 프로그램 주제 64
표 23. 탐구 실험 프로그램 개요 예시(주제 1) 64
표 24. 탐구 활동지의 구성 예시(주제 1) 67
표 25. 언어적 상호작용 빈도에 대한 계량 행렬 예시 70
표 26. 언어적 상호작용 빈도에 대한 이분 행렬 예시 71
표 27. 소외 구성원의 수에 따른 언어적 상호작용 유형 구분 97
표 28. 언어적 상호작용 유형 정리 98
표 29. 언어적 상호작용 유형의 변화 양상 정리 141
그 림 목 차
그림 1. 학생-학생 상호작용의 네 가지 유형 26
그림 2. 참여 구조 유형의 도식화 29
그림 3. 개인 간 상호작용 유형 33
그림 4. 일대일 참여 상호작용 유형 33
그림 5. 일대다 참여 상호작용 유형 34
그림 6. 그래프 유형 43
그림 7. 행렬의 기본 유형 46
그림 8. 사건 행렬의 예 46
그림 9. 인접도 행렬의 예 47
그림 10. 연구 절차 61
그림 11. 시각화 예시 72
그림 12. 유형 1 74
그림 13. 유형 2 78
그림 14. 유형 3 80
그림 15. 유형 4 84
그림 16. 유형 5 87
그림 17. 유형 6 90
그림 18. 유형 7 92
그림 19. 유형 8 94
그림 20. 소외 유지형 102
그림 21. 소외 확대형 109
그림 22. 소외 확대 복귀형 117
그림 23. 소외 참여 확대형 126
그림 24. 소외 참여 전환형 133

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0