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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이정호 (경북대학교, 경북대학교 대학원)

지도교수
최종우
발행연도
2014
저작권
경북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수4

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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Recently, AC motors have been developed as a power source for industrial.
AC Motor drive system has various load. If drive system has periodic load torque, it cause periodic speed ripple. Speed ripple bring about vibration and noise. Many approaches of reducing torque ripple algorithm have been developed. PIR speed controller is well known reducing load torque effect. However, if speed information has time delay, reducing the periodic speed ripple is very difficult. If PIR speed controller compensate wrong torque ripple, performance of PIR speed controller is decline.
This paper presents a new speed control strategy to reduce speed ripple considering the time delay of estimation speed. The proposed speed control is PIR controller added first order all-pass filter. PI controller control DC component and Resonant controller control speed ripple. First order all-pass filter compensate time delay of speed information. The performance was varified through computer simulation using MATLAB SIMULINK and experiment.

목차

1. 서 론 1
2. 유도전동기의 수학적 모델링 4
2.1 기준 좌표계 이론 4
2.2 유도전동기 모델링 9
2.2.1 3상 좌표계에서의 유도전동기 모델링 9
2.2.2 d-q 좌표계에서의 유도전동기 모델링 12
2.2.3 유도전동기의 토크 16
2.3 유도전동기의 벡터 제어 18
3. 유도전동기의 제어기 설계 21
3.1 유도전동기의 자속 추정기 21
3.2 유도전동기의 자속 제어기 24
3.3 유도전동기의 전류 제어기 25
3.4 유도전동기의 속도 제어기 29
3.5 비례적분공진 속도 제어기 31
3.6 기존의 속도 제어기의 문제점 33
3.7 제안하는 속도 제어기 35
3.7.1 제안하는 속도 제어기를 적용한 속도 제어 시스템 35
3.7.2 시지연을 가지는 시스템의 Nyquist 판별법 37
4. 모의실험 및 실험 40
4.1 모의실험 40
4.1.1 전동기의 사양 및 모의실험 조건 40
4.1.2 정현파 부하토크 44
4.1.3 삼각파 부하토크 47
4.1.4 구형파 부하토크 50
4.1.5 고조파 부하토크 56
4.1.6 모의실험 결과 63
4.2 실험 64
4.2.1 실험세트 구성 64
4.2.2 실험 결과 65
6. 결 론 69
참고문헌 71
Abstract 73

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