본 연구는 한국어교육지도사의 자기효능감과 직무만족도에 관한 연구로 전라북도 한국어교육지도사를 대상으로 이들의 자기효능감이 직무만족도에 미치는 영향을 살펴보고, 그 영향요인을 밝혀 자기효능감을 향상시키고 직무만족도를 높일 수 있는 방안을 모색하고자 한다. 설문조사에서 자기효능감은 하위요인을 ‘자신감’, ‘자기조절효능감’, ‘과제난이도선호’로 구성하였으며, 직무만족도는 하위요인을 ‘직무자체’, ‘근무환경?지원체계’, ‘보상체계’, ‘인간관계’, ‘기관관계’, ‘사회적 인식’으로 구성하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자기효능감의 일반적 특성은 점수가 높을수록 자기효능감이 높은 것으로 ‘자기조절효능감’에서 4.21점으로 가장 높은 평균값을 나타냈다. ‘자신감’은 4.13점, ‘과제난이도선호’에서는 3.41점 순으로 나타났다. 또한 전체 23문항에 대한 평균은 3.91점으로 나타났다. 둘째, 직무만족도의 일반적 특성은 점수가 높을수록 직무만족도가 높은 것으로 ‘직무자체’에서 4.51점으로 가장 높은 평균값을 나타냈다. ‘인간관계’는 4.27점, ‘사회적 인식’은 4.16점, ‘기관관계’는 3.94점, ‘근무환경?지원체계’는 3.91점, ‘보상체계’는 3.64점 순으로 나타났다. 또한 전체 34문항에 대한 평균은 4.09점으로, 본 연구대상인 한국어교육지도사는 직무에 대해 긍정적인 생각을 갖고 있는 것으로 나타났다. 자기효능감(3.91)과 직무만족도(4.09)의 평균점수가 높은 것은 일정한 자격기준을 갖춘 사람들이 선발되고, 경제적 목적이 아닌 봉사와 보람에 더 의미를 두고 있는 집단이기 때문으로 사료된다. 셋째, 배경변인에 따른 한국어교육지도사의 자기효능감을 분석한 결과 한국어교육지도사경력에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 한국어교육지도사 근무경력이 3년 이상인 사람이 자기효능감이 더 높은 것으로 나타났다. 연령은 41세에서 50세가, 학력에서는 대학원이상이, 전문성강화교육 경험이 있는 사람이, 교육경력은 10년이 넘는 사람들이 자기효능감이 높았다. 자기효능감의 하위요인별로 살펴보면 ‘자신감’에서는 한국어교육지도사경력이 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 넷째, 배경변인에 따른 한국어교육지도사의 직무만족도를 분석한 결과 양성교육수강여부에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 연령이 높고, 학력도 높고, 전문성강화교육과 양성교육을 받은 경우, 교육분야 근무경력도 많은 경우, 시 지역보다는 군 지역 지도사들의 점수가 높았다. 이는 자기효능감과 유사한 결과를 보인다. 직무만족도의 하위요인인 ‘근무환경?지원체계’ ‘보상체계’ ‘인간관계’ ‘기관관계’ ‘사회적 인식’에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 한국어교육지도사의 자기효능감과 직무만족도의 상관관계를 살펴보면, 자기효능감과 직무만족도 각각의 하위요인 간에 유의한 상관을 보여 자기효능감이 높을수록 직무만족도도 높았다. 여섯째, 한국어교육지도사의 자기효능감이 직무만족도에 미치는 영향을 분석한 결과 자기효능감의 하위요인 중 ‘자기조절효능감’이 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 자기효능감이 직무만족도의 하위요인별 영향에 관한 결과에서도 ‘직무자체’와 ‘보상체계’, ‘사회적 인식’이 ‘자기조절효능감’에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해 한국어교육지도사가 자신의 역량을 가장 잘 발휘하는 조건을 알 수 있었다. 그 조건은 연령은 40대~50대, 다양한 교육경험이 많은 사람, 교육분야 근무경력이 많은 사람이 자기효능감과 직무만족도가 높았다. 또한 한국어교육지도사경력이 4년 이상 되면서부터 자기효능감과 직무만족도 모두 점수가 낮아지는 경향을 보였는데 이러한 결과는 지도사경력 4년 이후에는 한국어교육지도사들의 자기효능감을 높일 수 있는 특별한 보수교육이 필요함을 말해준다. 자기효능감은 다른 어떤 변수보다도 직무만족도에 높은 영향을 미치는 것으로 나타나 이를 증진시키기 위해서는 교육이나 지지적 환경, 수퍼비젼 등 다양한 방법의 접근으로 한국어교육지도사의 효과적인 교사역할을 위한 방안이 필요함을 시사한다. 연구결과를 바탕으로 한 제언은 다음과 같다. 한국어교육지도사의 자기효능감과 직무만족도를 높이기위해서는 직무자체의 만족도를 높여야 한다. 한국어교육지도사의 교육은 결혼이주여성의 한국어 실력에 맞는 교수법을 적용할 수 있도록 역량을 개발해야 한다. 이를 위해서는 한국어교육지도사 양성과정에 결혼이주여성의 초급부터 고급단계까지 다룰 수 있도록 한국어교육과정이 구성되어야 한다.
In this paper we discuss the effects of Korean language instructors’self-efficacy on their job satisfaction especially in Jeollabuk-do Province, and try to find ways to improve both their self-efficacy and job satisfaction after verifying the influencing factors between them. In the survey questionnaire, the self-efficacy’s under factors are ‘self-confidence’, ‘self-control efficacy’, and ‘task difficulty preference’, and the job satisfaction’s under factors are ‘job-itself’, ‘working environment and supports’, ‘payback system’, ‘relationship’, ‘institutional awareness’, ‘social recognition’. The summary of the result is as follows. First, in general, the higher the self-efficacy index is, the greater the self-efficacy. ‘Self-control efficacy’ scored the highest 4.21 in average. ‘Self-confidence’ was 4.13 and ‘task difficulty preference’ was 3.41. The average for the whole questionnaire of 23 listings was 3.91. Second, in general, the higher job satisfaction index is, the greater the job satisfaction. ‘Job itself’ scored the highest 4.51 in average. ‘Relationship’ was 4.27, ‘social recognition’ 4.16, ‘institutional awareness’, 3.94, ‘working environment and supports’ 3.91, and ‘payback system’ 3.64. The average for the whole questionnaire of 34 listings was 4.09, which showed the positive attitudes of the subjects, Korean language instructors. The reason that the average scores of both the self-efficacy(3.91) and the job satisfaction(4.09) were relatively high seems to indicate that the subjects have fulfilled certain qualifications to be the instructors, and that they value their service and its meaning above economic motives. Third, the analysis of Korean language instructors’ self-efficacy based on the background variables revealed statistically meaningful differences for those who with experience as Korean language instructors. The subject shaving served more than three years as Korean language instructors showed higher self-efficacies. Those who at the age of 40’s, with postgraduate education or higher, professional reinforcing training experience, and more than 10 years’ education also showed higher self-efficacies. Among the under factors of the self-efficacy, ‘self-confidence’appeared to be statistically different for those who with Korean language instructor experience. Fourth, the analysis of Korean language instructors’ job satisfaction based on the background variables revealed statistically meaningful differences depending on whether or not they have taken training courses. Job satisfaction ratings were higher among those who were at old ages, with high level education, with professional reinforcing training experience, with lots of teaching experience in any field, and/or servicing in rural areas rather than urban. This result is similar to that of the self-efficacy. Among the under factors of the job satisfaction, ‘working environment and supports’, ‘payback system’, ‘relationship’, ‘institutional awareness’, and ‘social recognition’ appeared to statistically meaningful. Fifth, There exists meaningful correlations between the under factors of self-efficacy and those of job satisfaction so that the higher the self-efficacy was, the greater the job satisfaction. Sixth, the analysis of how the self-efficacy of Korean language instructors affects their job satisfaction revealed ‘self-control efficacy’, an under factor of the self-efficacy, had statistically meaningful influence on it. The influence of under factors of the job satisfaction on the self-efficacy showed that ‘job itself’, ‘payback system’, and ‘social recognition’ appeared to affect self-control efficacy. As the above results show, we come to know the conditions where Korean language instructors best exhibit their capacities. Those conditions were age at their 40’s, lots of teaching experience in various fields and so on, which improved both self-efficacy and job satisfaction. However, as it passes 4 years of service for the instructors, both their self-efficacy and job satisfaction were lowered like a mannerism trait. Such a result indicates the necessity of specific supplementary training to enhance their self-efficacy. Since the self-efficacy has higher effects on job satisfaction more than any other variables, improving it requires the solution for their effective teaching which should be approached by various methods such as education, encouraging environment, and supervision Based on the findings of this study, we suggest that In order to improve the self-efficacy and job satisfaction of Korean language instructors, it is necessary to improve satisfaction for the job itself. They should develop the ability to adjust teaching methods according to the Korean language proficiency levels of married immigrant women. The Korean language instructor training courses should involve from the elementary to the advanced for the immigrants. In addition, because they are not just instructors but also mentors, it is necessary to strengthen their ability as advisors and advocates.
목차
제1장 서 론 1제1절 연구의 필요성 및 목적 1제2절 연구문제 및 연구모형 5제2장 이론적 배경 7제1절 한국어교육과 한국어교육지도사 71. 한국어교육의 필요성과 목적 72. 한국어교육지도사의 역할 9제2절 한국어교육 프로그램 111. 한국어교육지도사의 자격기준 112. 단계별 교육내용 133. 한국어교육지도사를 위한 교육 14제3절 자기효능감 181. 자기효능감의 개념 182. 자기효능감 관련 연구 19제4절 직무만족도 211. 직무만족도의 개념 212. 직무만족도 관련 연구 22제3장 연구 방법 24제1절 자료수집 및 방법 24제2절 연구도구 251. 변수의 조작적 정의 252. 조사도구 293. 조사도구의 신뢰도 32제3절 자료 분석 방법 33제4절 조사대상자의 일반적 특성 34제4장 연구결과 37제1절 자기효능감과 직무만족도의 일반적 특성 371. 자기효능감의 일반적 특성 372. 직무만족도의 일반적 특성 39제2절 배경변인에 따른 한국어교육지도사의 자기효능감과 직무만족도 421. 배경변인에 따른 자기효능감 422. 배경변인에 따른 직무만족도 46제3절 자기효능감이 직무만족도에 미치는 영향 541. 자기효능감과 직무만족도의 상관관계 542. 자기효능감이 직무만족도(전체)에 미치는 영향 55제5장 결론 및 논의 62참고문헌 71부록 79