본 연구는 엘리트 댄스스포츠 지도자와 선수가 경기력 향상과 개인의 성장을 위해 처음 만남부터 현재까지 어떠한 상호작용 과정을 거치는지를 파악하였다. 구체적으로는 댄스스포츠 국가대표 지도자와 선수가 경기력 향상과 개인의 성장을 위해 상호 간 협력하는 상호작용 요소는 무엇인지, 댄스스포츠 국가대표 지도자와 선수가 처음 관계를 형성하여 현재까지 어떠한 상호작용 과정을 거치며 유지되었는지를 살펴보았다. 이를 위해 질적 연구방법 중 문화기술적 사례연구 방법을 선택하여 엘리트 댄스스포츠 지도자와 선수의 협력하는 상호작용 요소를 알아보고 처음 만남부터 현재까지 어떠한 상호작용 과정을 거치는지를 파악하였다. 첫 번째, 댄스스포츠 지도자와 선수가 경기력 향상과 개인의 성장을 위해 협력하는 상호작용 요소를 알아보기 위하여 최상의 경기력과 우호적인 상호관계를 유지하고 있는 국가대표 지도자와 선수를 연구 참여자로 선정하였으며 심층면담과 참여관찰을 실시하여 연구 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 Spradley(1980)가 제시한 방식에 따라 주제 분석을 실시한 결과 총 5개의 대주제가 분류되었다. 구체적으로는 댄스스포츠 운동기능 향상에 직접적으로 관련된 노력과 서로에게 자신의 열정을 표명함으로써 운동 동기를 이끈 1)지속적인 동기부여, 운동과 관련된 물질적 혹은 정서적 지지와 개인적으로 주고받는 긍정적인 정서와 행동에서의 2)헌신적 지지, 그리고 훈련 내, 외 과정과 상황에서 자신의 기대와 목표를 상대방에게 명확히 하고 서로가 일치하지 않은 의견에 대해 상호 간 타협이 이루어진 3)갈등관리, 상대방의 의견과 특성을 인정하여 서로가 선호하는 행동으로 변화하고 외부 환경 압력에 대해서도 긍정적 사고와 태도가 반영된 4)긍정적인 대처, 상호 관계에 있어서 이해와 존중을 전달하기 위해서 또는 효율적인 문제해결을 돕기 위해서 스스로의 감정과 행동을 조절하는 5)자기통제는 본 연구 참여자인 댄스스포츠 국가대표 지도자와 선수의 상호작용 협력 요소로 발견되었으며, 이러한 상호작용 협력 요소는 시기와 상황에 따라 적절하게 또는 부적절하게 움직여 지도자와 선수의 상호작용에 부정적 혹은 긍정적인 영향을 미친 것으로 파악되었다. 두 번째, 댄스스포츠 국가대표 지도자와 선수가 처음 관계를 형성하여 현재까지 어떠한 상호작용 과정을 거치며 유지되었는지를 파악하였다. 본 연구 참여자의 상호작용에서 발견된 일정한 패턴의 변화 단계는 상호작용 형성기, 성장기, 침체기, 제2의 형성기까지 총 4단계가 파악되었다. 우선 본 연구 참여자인 댄스스포츠 국가대표 지도자와 선수는 처음 만남을 시작으로 이루어진 1)상호작용 형성기에는 댄스스포츠 ‘운동기능 향상’의 중심현상에서 일방적이고 위계적인 상호작용이 나타났으며, 훈련 내, 외 과정과 상황에서 서로를 경험하고, 반응에 의해 상호간 적응하는 현상이 파악되었다. 이 형성기의 상호작용의 흐름과 양상은 훈련 프로그램, 훈련방식 등 지도자에서 선수로 ‘수직적인’ 상호작용의 특징이 파악되었다. 2)상호작용 성장기에는 국가대표 되기와 메달 따기와 같은 ‘경기력 성과 거두기’의 중심현상에서 목표를 향한 집념으로 이들만의 대회 전략이 파악되었으며, 훈련 프로그램과 훈련방식, 그리고 외국 코치 레슨에서 나타나는 의논 및 조율, 협력 그리고 메달을 획득하여 목표성취를 함께 한 과정에서 지도자와 선수의 상호작용은 상황에 따라 수직적 또는 수평적인 관계가 겹쳐진 ‘중첩된’ 상호작용이 발견되었다. 3)상호작용 침체기에는 ‘목표 부재’의 중심현상에서 메달을 획득한 후 나타나는 허탈감과 과거의 운동기능을 전담했던 지도자의 역할 전환에서 이들의 상호작용 또한 방향을 잃고 불안정한 ‘과도기적’ 상호작용 양상이 파악되었다. 4)제2의 형성기는 선수활동 유지와 경제활동 병행의 중심현상에서 지도자와 선수의 상호관계의 구조에 변화를 맞이하여 제2의 형성기를 맞이하였고, 지도자는 과거의 운동기능 전담에서 심판위원으로 전환되었으며, 선수는 과거에는 선수활동에만 집중하는 선수의 역할에서 현재는 학원 경영에 참여하는 ‘파트너’로 이들의 관계가 재형성된 것이 발견되었다. 또한 지도자와 선수의 파트너 관계는 훈련 내, 외 과정과 상황에서 ‘수평적인’ 상호작용의 양상이 파악되었다. 종합적인 결론은 본 연구 참여자인 댄스스포츠 국가대표 지도자와 선수는 경기력 향상과 개인의 성장을 위해 긍정적인 상호작용을 협력하여 우호적인 상호관계가 유지되었으며, 이들의 상호작용은 엘리트 댄스스포츠 구조와 상황에 따라 적합하게 변화하여 상호관계를 지속시킨 것으로 파악되었다. 이러한 결론은 엘리트 댄스스포츠 지도자와 선수의 경기력 향상과 개인의 성장에 긍정적으로 영향을 미치는 상호작용과 상호관계에 관련된 교육적이고 기술적인 자료를 제시하였다.
The purpose of this study is to investigate the relationship formation process between elite dance sports leaders and players beginning with their first meeting to current relationship in their efforts to enhance performance and individual player''s growth. In specific, this study explores what kinds of interactive factors make them cooperate and what kinds of interactive process has been adopted and maintained from their first relationship formation till now. First of all, In order to verify interactive factor between them, an ethnographic case study was employed among qualitative research methods by selecting dance sports leaders and players of the national team. Their athletic performance was highest and they continued friendly relationship between them. Data for this study were collected by in-depth interview and participatory observation and then classified into five main themes based on Spradly (1980) as follows: First, getting motivation continuously by putting a lot of efforts into performance enhancement, directly related with it and by expressing their passion; second, dedicated either material or emotional support associated with performance and positive emotional and behavior support; third, conflict management where mutual compromise was made even for disagreed opinions through clear expression of expectation and goals in and outside of the course of training and situation; fourth, forward-looking attitude which enabled each other to recognize counter part''s opinions and characteristics to change into everyone''s favorite behavior and in which positive thinking and attitudes were reflected against pressure from external environment; last, self-commend to control emotion and behavior for themselves to help to resolve problems effectively or to convey understanding and respect in interrelation. Moreover, these factors were verified to make either negative or positive impact on their interrelation depending on time and situations. As the second purpose of this study, how the relationship between leaders and players was formed in the beginning and what kind of interaction they got through and in what way the interaction was maintained until now were explored. The results showed that four consistent patterns of developmental phases were found from the participants such as the phase of formation, development, depression, and the second formation. First, dance sports leader and player of the national team began to meet each other for the first time in the phase of relationship formation. Here, the interrelation was one-sided and showed hierarchical interrelation centered in ''enhancing performance''. Also, experiencing each other in and out of training courses and situations and being adapted mutually based on responses were found. This phase was featured as ''vertical'' interrelation from leaders to players in the midst of training program and training method. Next, in the phase of interrelation development, phenomenon of ''increasing outcome of performance'' was verified such as being selected as a member of the national team and winning a medal. Their own strategy for competition was found to achieve their goals. In addition, getting through the training program, training method, and discussion, mediation, cooperation from foreign coach lesson, and winning a medal, the interrelation between leaders and players was featured as ''overlapped'' in which either vertical or equal relationship were wrapped over depending on situations. Third, in the phase of interrelation depression, phenomenon of ''absence of goal'' was found where due to the absent-mindedness after winning a medal. Also, leaders'' role was transferred, who was wholly responsible for function of athlete before, and therefore the direction of their interrelation was lost and became unstable ''transitional'' aspects was found. Fourth, the phrase of the second formation found dual things including maintaining status and activity as players and making money at the same time, leading to change of their relation structure. For example, leaders'' role has been transferred from being wholly responsible for function of athlete to wholly political position as a referee while players'' role has been transferred from wholly focusing on activity as an athlete to engaging private institute management by reforming their relationship as a ''partner''. In addition, the partnership between leaders and players was found to be ''equal''. To sum up, the relationship between dance sports leaders and players of the national team was maintained supported by cooperative and positive interrelation in order to enhance performance and individual growth. Also, the relationship has been changed appropriately according to the structure of elite dance sports and situations, keeping the relationship maintained continuously. The implications of this study provide pedagogical and descriptive data associated with interaction and relationship that positively make an impact on elite dance sports leaders'' and players'' performance enhancement and individual growth.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 63. 연구 문제 64. 용어의 정리 75. 연구의 범위 및 한계 9Ⅱ. 이론적 배경 101. 상호작용 이론 101) 상호작용의 개념과 기능 102) 지도자-선수 상호작용 123) 지도자-선수 상호관계 모형 132. 상사-부하의 교환관계 이론 181) 상사-부하 교환관계 개념 182) 상사-부하 교환관계 질(quality) 203. 지도자와 선수의 상호작용 211) 엘리트 스포츠에서의 지도자와 선수의 상호작용 212) 지도자와 선수의 상호작용에 관한 국외 연구 233) 지도자와 선수의 상호작용에 관한 국내 연구 284. 댄스스포츠 지도자와 선수에 관한 연구 30Ⅲ. 연구 방법 321. 문화기술적 사례연구 321) 문화기술적 사례연구의 이해 322) 사례연구 접근의 선택 배경 342. 연구 설계 351) 연구자에 대한 이해 352) 연구 설계 과정 363. 연구 참여자 381) 연구 참여자의 선정 382) 연구 참여자의 개인적 특성 394. 자료수집 411) 심층면담 422) 참여관찰 435. 자료 분석 456. 자료의 진실성 461) 연구 참여자 검토 462) 전문가의 검토 463) 다각도 분석 477. 연구의 윤리성 48IV. 연구결과 및 논의 491. 댄스스포츠 지도자와 선수가 협력하는 상호작용 요소 491) 지속적인 동기부여 512) 헌신적인 지지 563) 적극적인 갈등관리 614) 긍정적인 대처 665) 서로를 위한 자기통제 702. 댄스스포츠 지도자와 선수의 상호작용 과정 771) 상호작용 형성기: 수직적 관계 782) 상호작용 성장기: 중첩된 관계 823) 상호작용 침체기: 과도기적 관계 914) 제2의 상호작용 형성기: 수평적 관계 96\V. 결론 및 제언 1011. 결론 1012. 제언 104참고문헌 105부 록 117ABSTRACT 120감사의 글 124