본 연구는 스마트폰 어휘 학습 도구(단어 카드 앱, 게임 앱)를 활용한 영어 어휘 학습이 초등영어교과 학습부진아의 어휘 성취도, 어휘 학습 태도에 미치는 영향과 스마트폰 활용 학습의 교수·학습 양상을 알아보고자 실시되었다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 스마트폰 어휘 앱을 활용한 영어 어휘 학습이 초등영어 학습부진아의 어휘 성취도에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 스마트폰 어휘 앱을 활용한 영어 어휘 학습이 초등영어 학습부진아의 어휘 학습 태도에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 스마트폰 어휘 앱을 활용한 초등영어 학습부진아 영어 어휘 학습의 교수·학습 양상은 어떠한가? 위의 연구 문제를 해결하기 위해 경기도 소재 초등학교 5학년 초등영어 학습부진아 8명을 2개의 집단(단어 카드 앱, 게임 앱)으로 나눠 학습하게 하였다. 어휘 학습은 매일 20여 분 동안 실시하였고, 총 47차시에 걸쳐 진행되었다. 사전?사후(즉시, 지연) 어휘 평가, 사전?사후 설문조사, 교사 관찰 일지, 심층 면담을 통해 자료를 수집하여, 각 어휘 평가 및 설문조사 폐쇄형 문항의 결과는 t-검증으로, 설문조사 개방형 문항과 교사 관찰 일지, 심층 면담은 질적 방법으로 분석하였다. 자료 분석 결과를 바탕으로 다음의 결론을 도출하였다. 첫째, 두 가지 스마트폰 어휘 앱을 활용한 학습은 모두 학습자의 단기, 장기 어휘 성취도에 긍정적 영향을 준 것으로 나타났다. 그러나 두 앱의 차이에 따른 어휘 성취도의 차이는 통계적으로 나타나지 않아 앱의 유형에 따른 성취도 차이는 알 수 없었다. 다만 기술통계를 통해 게임 앱보다 단어 카드 앱의 성취도가 다소 높음을 알 수 있었는데, 이는 선택적 주의 집중력이 부족한 학습부진아동에게는 복잡한 배경 화면과 배경 음악이 없는 단어 카드 앱의 단순한 형태가 학습에 더욱 집중하게 하여 학습 효과를 높인 것으로 판단된다. 둘째, 스마트폰 활용 학습은 학습부진아의 어휘 학습 태도에 전반적으로 긍정적인 영향을 준 것으로 나타났지만, 앱의 유형에 따른 어휘 학습태도의 차이는 알 수 없었다. 대부분 영역에서 사전 설문조사 결과보다 사후 설문조사 결과의 평균점이 높아 스마트폰 학습이 학습자의 어휘 학습 태도에 긍정적인 영향을 준 것으로 나타났으나, 통계적으로 유의한 차이를 보인 영역은 단어 카드 앱의 중요성과 적극성 영역, 게임 앱의 자신감 영역이었다. 흥미도는 통계적으로 유의하지 않았지만, 설문조사의 개방형 문항을 분석한 결과 모든 학습자가 스마트폰을 활용한 학습이 흥미로웠다고 응답해 스마트폰을 활용한 학습이 학습자의 학습 흥미 유발에 다소 긍정적인 영향을 미친 것을 알 수 있었다. 셋째, 스마트폰 활용 학습의 교수?학습 양상은 앱의 종류에 따른 교수·학습 양상의 차이보다는 개별 학습부진아의 특성에 따라 달라지는 경우가 주를 이루었다. 학습부진아의 학습 동기와 지속력 부족 문제, 주의 집중력 부족과 다수 실패의 경험에 따른 자신감 결여의 문제는 각종 보상, 협조체제 구축, 학습환경 재조성 및 학습의 개별화 그리고 성공의 경험 제공을 통해 극복할 수 있었다. 또한, 학습 도구 관리를 위해 가정과의 협조체제를 구축하였고, 학습부진아의 부족한 학습 시간을 보충하기 위해 틈새 시간을 활용하여 자기 주도적 학습이 이루어지도록 격려하였다. 본 연구에서 밝힌 스마트폰 어휘 학습 앱을 활용한 어휘 학습의 가능성을 바탕으로, 언제 어디서나 학습 가능한 스마트폰의 장점을 잘 활용한다면, 학습부진아의 부족한 어휘 학습 시간을 채워주어 어휘 성취도 향상에 도움이 될 것으로 보인다. 더불어 본 연구의 사례를 바탕으로 학습자의 특성과 요구, 교수?학습 이론을 바탕으로 한 교육용 앱을 개발하고, 이를 교육 현장에 적용하여 초등영어 학습자, 특히 학습부진아의 영어 학습에 효율성을 극대화할 방안을 모색해야 할 것이다. 마지막으로 최근 급격히 시도되고 있는 스마트교육이 더욱 최적의 교수?학습 효과를 낼 수 있도록 후속 연구를 통해 체계적 검증을 해 나가야 할 필요가 있다.
The purpose of this study is to investigate the effects of using two smartphone applications, one involving word cards and the other more game oriented, for vocabulary acquisition by underachieving elementary English students. The questions addressed by this research project are stated as follows: 1) Does studying vocabulary through smartphone applications affect learners’ vocabulary acquisition? 2) Does studying vocabulary through smartphone applications affect learners’ attitudes towards vocabulary learning? 3) What was the overall effect of using the smartphone applications on teaching and learning by underachieving elementary school English students? The study involved eight fifth-grade underachieving English students in an elementary school in Gyeonggi province, South Korea. These subjects were divided into two groups; one used the specialized application using word cards, and the other used the game-type application. Each student participated in various activities for about twenty minutes Monday through Friday for 9 weeks, that is, for 47 sessions total. Six types of data were collected: vocabulary pre- and post- recognition tests, pre- and post- surveys, a teacher-researcher’s journal, and final interviews with the students. The vocabulary tests and closed survey items were analyzed quantitatively, while the open survey item, interviews, and teacher journal were analyzed qualitatively. Three major findings were drawn based on the data analysis. First, it was found that the use of the smartphone applications for vocabulary learning had a positive result on the learners’ vocabulary skills. Both groups’ short-term and long-term vocabulary recognition showed significant improvement in the vocabulary post-test. However, there was no significant statistical difference between the two groups. Secondly, using the smartphone applications for vocabulary acquisition improved most of the subjects’ attitude towards learning although there was no significant difference between the students using two types of applications. In the analysis of the surveys and open-ended questions, most participants answered that they found learning through smartphone applications to be an interesting experience. Third, the effects of using the smartphone applications for vocabulary acquisition were found to be dependent on each student’s learning style and personality traits rather than on the type of application used. It was observed that the students’ struggles related to learning such as lacking motivation and perseverance, weak concentration, and low levels of confidence due to repeated experiences of failure were overcome by a number of strategies. These included giving rewards, establishing a cooperation system with their parents and others close to them, re-creating a suitable learning environment, catering to the individual students’ learning styles, offering the opportunity to experience success, and encouraging them to practice self-directed learning in order to compensate for insufficient time spent learning vocabulary. The findings of the study indicate that utilizing smartphone applications can help learners’ English vocabulary learning. Also, it is necessary to develop educational smartphone applications based on learners’ characteristics and needs as well as on teaching and learning theories. Furthermore, it is important to apply the smartphone applications to elementary English lessons in order to maximize the learning effectiveness of English underachievers. Finally, in order to improve the efficacy of the smart education recently adopted in the English classroom, further studies should be conducted to analyze its effects and further develop learners’ English abilities.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 3Ⅱ. 이론적 배경 41. 어휘 습득 4가. 어휘 습득의 중요성 4나. 어휘 지식 5다. 어휘 학습 양과 범위 6라. 명시적, 암시적 어휘 학습 7마. 어휘 학습 방법 92. 모바일 학습 11가. 모바일 학습의 정의와 특징 11나. 모바일 학습 관련 선행 연구 13다. 스마트폰 활용 학습 163. 영어 학습부진아 19가. 학습부진아의 정의 20나. 학습부진아의 특성 및 발생원인 21다. 학습부진아 지도 방안 23Ⅲ. 연구 방법 251. 연구 대상 252. 연구 절차 및 설계 27가. 연구 절차 27나. 학습 도구 선정 28다. 앱 활용 어휘 학습 설계 34라. 앱 활용 어휘 학습 방법 353. 자료 수집 및 분석 37가. 자료 수집 37나. 자료 분석 39Ⅳ. 연구 결과 및 논의 411. 어휘 성취도 412. 어휘 학습 태도 453. 학습부진아의 스마트폰 활용 어휘 교수·학습 양상 50Ⅴ. 결론 및 제언 601. 결론 602. 제언 및 연구의 제한점 61참고 문헌 65부록 71ABSTRACT 80