본 연구는 유아교육기관 원장의 직무수행을 돕기 위한 원장 자기효능감척도를 개발하고자 하는 것이다. 이를 통해 유아교육기관 원장을 대상으로 원장의 직무수행 시 효능감 수준을 정확하게 파악하고 개선하는데 도움을 줄 수 있는 자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 위하여 본 연구에서 다루어진 연구내용은 다음과 같다. 연구내용 1. 유아교육기관 원장 자기효능감척도를 개발한다. 1) 유아교육기관 원장 자기효능감척도의 내용요소를 추출한다. 2) 유아교육기관 원장 자기효능감척도의 문항반응분포를 알아본다. 3) 유아교육기관 원장 자기효능감척도의 문항변별도를 알아본다. 연구내용 2. 유아교육기관 원장 자기효능감척도를 타당화한다. 1) 유아교육기관 원장 자기효능감척도의 신뢰도를 알아본다.2) 유아교육기관 원장 자기효능감척도의 타당도를 알아본다. 이러한 연구내용을 수행하기 위하여 다음과 같은 과정을 거쳤다. 먼저, 자기효능감의 이론, 원(교)장의 직무와 관련된 연구, 원(교)장 직무영역 및 내용에 대한 선행연구 고찰에서 나타난 영역별 공통 문항분석, 국외 교장효능감척도 고찰 및 직무영역과 문항들에 대한 분석을 통하여 원장의 자기효능감에 대한 1차 시안을 제작하였다. 원장 자기효능감척도 1차 시안(88문항)의 영역과 문항의 내용이 원장의 자기효능감을 측정하기에 적절한 것인가와 원장의 자기효능감을 측정하기에 중요한 의미를 가지는가에 대해 40명의 전문가 집단에게 5점 평정 척도로 평정하도록 하고, 기타 의견이 있을 경우 서술하도록 하였다. 그 결과 총 88문항 중 CVR값이 최소값보다 낮은 3문항(36, 57, 88)은 삭제하고, 일부 문항은 전문가들의 의견에 따라 수정하였다. 이렇게 수정된 원장의 자기효능감척도 2차 시안(85문항)을 유아교육기관 원장 100명을 대상으로 예비검사를 실시하고 문항의 양호도를 검증하기 위하여 문항반응분포와 문항변별도를 통해 살펴보았다. 그 결과 왜도 값이 1이상인 9문항을 삭제하였다. 평균, 표준편차, 첨도와 변별도는 양호한 것으로 나타났다. 위와 같은 과정을 통해 구성된 3차 시안의 양호도를 알아보기 위하여 유아교육기관 원장 230명을 대상으로 본검사를 실시하였다. 탐색적 요인분석 결과 첫째, 요인부하량의 절대값이 .30 이하인 문항, 둘째, 요인부하량의 절대값이 두 개 이상의 요인에서 .30 이상인 문항, 셋째, 요인당 문항수를 맞추기 위해 해당되는 요인에 속하는 문항수가 더 많은 경우 요인부하량의 절대값이 낮은 순으로 문항을 제거(성태제, 1998)하여 총 17문항을 삭제하였다. 최종적으로 확정된 원장의 자기효능감척도(59문항)의 영역 및 척도 전체에 대한 내적일치도(Cronbach’s α)는 .98, 반분신뢰도는 전후반분 신뢰도 분석결과 값이 .90 이상, 기우반분법으로 하여 신뢰도 분석결과 기신뢰도 값이 .89, 우신뢰도 값이 .90으로 나타났다. 본 연구에 사용된 변수들은 항목 간 내적 일관성이 있음을 알 수 있다. 확인적 요인분석을 통해 모형 적합도 분석을 실시한 결과 적합도 RMSEA가 0.07로 높은 수준이었다. 원장의 자기효능감척도의 공인타당도 검증을 위하여 100명의 원장에게 교장효능감척도(NPSE)를 실시한 후 상관분석에 의한 타당도 검증을 실시하였다. 원장의 자기효능감척도와 교장효능감척도 전체 및 하위영역간의 상관은 .46~.84의 범위를 지나며 각 변수 간은 비교적 높은 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 본 연구에서의 원장의 자기효능감척도는 원장으로서의 역할을 수행함에 있어 자신의 능력에 대한 신념을 스스로 평가하는 것으로, 원장의 자기평가 자료로 활용될 때 원장의 자기반성적 사고를 할 수 있는 계기가 되어 유아교육기관의 발전과 변화에 기초가 될 수 있을 것이다.
This study aims at developing Early Childhood education institutes Principal''s Self-efficacy Scale to help to conduct Early Childhood education Principal''s. For this, the goal is to provide them sources to figure out accurately and improve efficacy when they conduct their job. In order to achieve this goal, the study includes the following research contents. 1. To develop Early Childhood Education Institutes Principal''s Self-efficacy Scale. 1) To extract content factors of Early Childhood Education Institutes Principal''s Self-efficacy Scale. 2) To know distribution of item responses of Education Institutes Principal''s Self-efficacy Scale. 3) To know distribution of item discrimination of Education Institutes Principal''s Self-efficacy Scale. 2. To validate Early Childhood Education Institutes Principal''s Self-efficacy Scale. 1) To know reliability of Education Institutes Principal''s Self-efficacy Scale. 2) To know validity of Education Institutes Principal''s Self-efficacy Scale. To conduct the research with such contents, the following process was done. Firstly, through analysis of common question by field in the previous studies on theories of self-efficacy, principalship, and principal''s job and contents, review on the domestic and overseas principal''s self-efficacy index and analysis on job area and questions, the primary sample of principal''s self-efficacy was made. In order to verify appropriateness of contents of fields and questions of the primary sample(88 questions) of Early Childhood education institutes Principal''s self-efficacy index and to measure if it has significant meaning for principal''s self-efficacy index, 40 professionals participated in evaluation with 5 Likert scales and description of other opinion, if necessary. As a result, among total 88 questions, 3 questions with lower CVR than minimum(36, 57 and 88) were deleted, and some questions were also modified according to the experts'' opinions. Then this modified secondary sample of Early Childhood education institutes Principal''s index were used for Primary inspection on 100 principals of Early Childhood education institutes. To verify quality factor of questions, distributions of item responses and item discrimination were reviewed. As a result, 9 questions with skewness of more than 1 were deleted. Average, standard deviation, kurtosis and discrimination seemed to be favorable. Through these processes, tertiary sample''s quality factor was tested by main research on 230 principals of Early Childhood education institutes. As a result of exploratory factor analysis, first, absolute value of factor loading was less than .30, second, absolute value of factor loading was less than .30 in more than 2 factors, and third, there were more questions which belonged to factors for matching items per factor, in all three cases, items were removed in order of lowest absolute value of factor loading(Seong Tae Je, 1998), resulting of deletion of 17 questions. Finally, internal consistency(Cronbach’s α) on fields and the whole index of the final determined Early Childhood education institutes Principal''s self-efficacy index(59 questions) was .98 while in case of split-half reliability(Cronbach’s α), as a result of reliability analysis of both of the first and second halves, Cronbach’s α was more than .90. when using odd-even split-half method for reliability analysis, Cronbach’s α of odd-reliability and even-reliability were .89 and .90, respectively. As a result, variables used in the study has inner consistency among items. As a result of confirmatory factor model fit analysis, among fits, with χ²(chi-square test)=(3346.40), df.(degree of freedom)=(1624), p value(0.000), Q(CMIN/DF)=(2.06), RMSEA=(0.07), fit index is higher with RMSEA with less than 0.08(Steiger, 1990). To verify concurrent validity of principal''s self-efficacy index, verification of validity by correlation analysis with NPSE were conducted on 100 principals. Correlation between Early Childhood education institutes principal''s self-efficacy index, the entire index and sub-elements ranged in .64-.84 and each variable had comparatively higher correlations. In this study, Early Childhood education institutes principal''s self-efficacy index is to evaluate belief on principal''s ability by oneself in conducting principalship, and it will be basic source for development and changes of Early Childhood educations with providing chance of self-reflective thoughts when using it as principal''s self-evaluation sources.