연구목적: 치면열구전색의 건강보험 급여화에 따른 공공재원으로 기반한 치면열구전색 공급량 변화를 검토하고, 국민건강보험 급여화 전후, 도시별 · 지역별 치과의료기관 접근성에 따른 치면열구전색 공급량 변화를 비교하고자 한다.
연구방법: 년도별 자료의 입수가능성과 급여화 시점을 감안하여 2008년도를 급여화 이전시점으로 하고 2012년도를 급여화 이후시점으로 하여 두 시점의 자료를 비교하였다. 구강보건사업, 건강보험급여, 의료급여별로 건강보험급여화 이전과 이후를 비교하였으며, 단위면적당 인구수, 치과의료기관수, 치과의사수를 기준으로 16개 시도의 치과의료접근도를 고접근도지역과 저접근도지역으로 양분하여 급여화 전후의 치면열구전색 공급량을 비교하였다.
연구결과: 치과의료접근도를 감안하여 시도를 고접근도 및 저접근도 지역으로 구분한 결과, 경기도를 포함한 특별시와 광역시는 고접근도 지역으로 분류되었고, 경기도를 제외한 도지역은 저접근도 지역으로 분류되었다. 국민건강보험 급여화 전·후의 치과의료접근도별 치면열구전색 공급량을 비교한 결과, 변환계수에 무관하게 고접근도 지역의 치면열구전색 공급량은 급여화 전보다 증가하였으나, 저접근도 지역의 치면열구전색 공급량은 급여화 전보다 감소하였다.
결론: 급여화 전보다 공급량이 감소한 경기도를 제외한 도지역의 치면열구전색 공급을 증가시키기 위하여, 홍보를 강화하고, 공적서비스 증대를 고려하여야 하며, 아동 연령층 치면열구전색의 본인부담금 면제를 통해 치면열구전색 공급의 장애요인을 감소시키는 정책을 검토하여야 한다.
Objective: Purpose of this study is to review the change of supplied amount of pit and fissure sealing (PFS) after including PFS in to the list of coverage treatments in National Health Insurance (NHI), and to check out whether there is a difference of supplied amount among the area where the dental treatment accessibility is different.
Methods: Year of comparison was set by regarding the availability of data and the time of inclusion of PFS into NHI. The data year used as before inclusion was 2008, and that of after inclusion was 2012. Data were collected through supplied amount by oral health program, NHI, and Medical care. To dichotomize areas by high and low dental accessibility, extent standardized population, number of dental institutions, and number of dentists were used.
Results: Metropolitan areas and Gyeonggi province were categorized as high dental accessibility area, and other provinces were categorized as low dental accessibility area. Regardless of transforming constant. supplied amount of PFS was increased in high dental accessibility area and decreased in low dental accessibility area after inclusion of PFS in NHI..
Conclusion: To increase the supply of PFS in low dental accessibility areas, advertisement of PFS should be strengthened, and supply by oral health program should be increased. And also, waiving out-of-pocket money for PFS in NHI should be considered to lower the barrier of supplying.