본 연구는 여행사의 경영자 및 관리자의 리더십이 리더십 유형(변혁적 리더십, 거래적 리더십)에 따라 여행사 종사원들의 신뢰, 조직몰입 및 경영성과에 어떠한 영향을 미치는가에 대한 관계를 살펴보고, 이에 따라 여행사 인사관리 효율성의 극대화 및 여행사 경영의 이윤 극대화를 위한 방향을 제시하는데 연구의 목적을 두었다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 과제를 수행하였는데, 첫째, 리더십 유형(변혁적 리더십, 거래적 리더십), 신뢰, 조직몰입, 경영성과 등에 관한 이론적 선행연구를 살펴보았다. 둘째, 리더십 유형(변혁적 리더십, 거래적 리더십), 신뢰, 조직몰입, 경영성과 간의 영향관계에 관한 가설을 설정하고, 실증분석을 통한 결과를 도출하였다. 셋째, 연구가설의 실증분석을 통한 연구결과를 토대로 여행사 인사관리 효율성의 극대화 및 여행사 경영의 이윤 극대화를 위한 방향을 제시하였다. 본 연구의 구성은 총 다섯 개의 장으로 구성되어 있으며 각 장은 다음과 같은 내용을 중심으로 구성되었다. Ⅰ. 서론으로 문제의 제기 및 연구목적, 연구의 방법 및 연구의 범위 등에 대하여 기술하였고, Ⅱ. 이론적 배경으로 기존 선행연구의 문헌고찰을 통해 리더십 유형(변혁적 리더십, 거래적 리더십), 신뢰, 조직몰입, 경영성과 등에 대한 이론적인 개념을 살펴보고, 본 연구의 토대를 마련하였으며, Ⅲ. 실증조사 준비 단계로 기존의 선행연구를 통해 도출한 설문지를 작성하고, 설문조사를 통해서 얻은 자료를 검증하기 위해 연구모형 및 연구가설을 설정하였고, Ⅳ. 실증조사 결과 분석으로 연구모형에 따른 실증분석과 그에 따른 연구가설에 대한 결과를 제시하였다. 마지막으로 Ⅴ. 결론으로 연구결과를 요약 및 정리하고 연구의 시사점을 제시하였으며, 연구의 한계점 및 향후 연구방향을 제시하였다. 본 연구의 실증분석 결과를 살펴보면, 첫째, 변혁적 리더십의 하위차원 중 지적자극이 신뢰에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 둘째, 거래적 리더십의 하위차원 중 상황보상이 신뢰에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 변혁적 리더십의 하위차원 중 카리스마와 지적자극이 조직몰입에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 넷째, 거래적 리더십의 하위차원중 상황보상이 정(+)의 영향력을 갖는 것으로 분석되었다. 다섯째, 변혁적 리더십의 하위차원 중 개별적 고려만이 경영성과를 높이는데 유의한 정(+)의 영향력이 있는 것으로 검증되었고, 여섯째, 거래적 리더십의 하위차원 중 상황보상만이 경영성과를 높이는 유의한 정(+)의 영향을 미치는 변수로 분석되었다. 일곱째, 신뢰는 조직몰입에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 여덟째, 조직몰입은 경영성과에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
In this study, the Travel agency''s executive leadership and managers leadership style(transformational leadership, transactional leadership), the travel agency employees'' trust, organizational commitment, and any influences on management performance and look for a relationship, travel agency personnel accordingly maximize the efficiency of management and direction for management of travel agencies to find the profit-maximizing research purposes. In order to achieve the purpose of the study the following research projects carried out. First, leadership style(transformational leadership, transactional leadership), trust, organizational commitment, management performance and previous studies examined the theoretical. Second, the leadership style(transformational leadership, transactional leadership), trust, organizational commitment, management performance, set hypotheses about the impact of the relationship, and the results were derived through empirical analysis. Third, the proposed directions of the travel agencies personnel management to maximize the efficiency and travel agencies management to profit maximization based on the results of empirical research through the research hypotheses.
This study consists of a total of five chapters, each chapter includes the following contents was composed mainly. Ⅰ. Raised the issue of the introduction and research purposes, and the scope of research and research methods were described, Ⅱ. The theory behind this is that the existing literature of previous studies leadership style(transformational leadership, transactional leadership), trust, organizational commitment, management performance and to examine the theoretical concepts of management performance review and then was laid the foundation of this study. Ⅲ. Existing empirical research as a preparation step prior written questionnaires derived through research and data obtained through the survey in order to verify the research model and hypotheses were set up, Ⅳ. Empirical analysis of the research findings and the resulting empirical model based on the results for the proposed research hypotheses. Finally Ⅴ. Summary of findings and conclusions summarized the suggestions were presented, the study''s limitations and future research directions are suggested.
Looking at the empirical results of this study, first, the sub-dimensions of transformational leadership is intellectual stimulation, a statistically significant trust positively influence appeared, and second, the situation of the sub-dimensions of transactional leadership compensation the trust in a statistically significant positively influence appeared. Third, transformational leadership, charismatic and intellectual stimulation of the sub-dimensions of organizational commitment is significantly positively influence. Fourth, transactional leadership situation in the sub-dimensional compensation positively influence having analyzed. Finally, the sub-dimensions of transformational leadership only considered individually significant in raising management performance positively influence is proven, and sixth, the sub-dimensions of transactional leadership situation significantly increase management performance compensation only a positive effect was analyzed as a variable. Seventh, the trust is statistically significant Organizational Commitment in a positive(+) appeared to affect, Eighth, the Organizational Commitment is immersed in a statistically significant management performance positive effect was analyzed .
목차
목 차Ⅰ. 서 론 11. 문제의 제기 및 연구의 목적 12. 연구의 방법 및 연구의 범위 3Ⅱ. 이론적 배경 61. 리더십의 개념 및 구성요소 6가. 변혁적 리더십의 개념 6나. 변혁적 리더십의 구성요소 9다. 거래적 리더십의 개념 14라. 거래적 리더십의 구성요소 172. 신뢰의 개념 및 구성요소 20가. 신뢰의 개념 20나. 신뢰의 구성요소 223. 조직몰입의 개념 및 구성요소 23가. 조직몰입의 개념 23나. 조직몰입의 구성요소 254. 경영성과의 개념 및 구성요소 27가. 경영성과의 개념 27나. 경영성과의 구성요소 28Ⅲ. 실증조사 준비 311. 연구모형 및 연구가설 설정 31가. 연구모형 31나. 연구가설 32다. 변수의 조작적 정의 362. 연구조사 및 연구방법 39가. 모집단의 정의 및 표본의 설계 39나. 설문지의 구성 40다. 분석방법 41Ⅳ. 실증조사 결과 분석 및 요약 421. 표본의 인구통계학적 특성 분석 422. 신뢰도 분석 및 확인적 요인 분석 43가. 신뢰도 분석 44나. 확인적 요인 분석 453. 연구가설의 검증 51가. 연구모형의 검증 51나. 연구가설의 검증 53나. 분석결과의 요약 56Ⅴ. 결 론 581. 연구의 요약 및 시사점 582. 연구의 한계 및 향후 연구방향 62참고문헌 63부 록 74ABSTRACT 80