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논문 기본 정보

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학위논문
저자정보

이민형 (경남과학기술대학교, 경남과학기술대학교 일반대학원)

지도교수
이치우
발행연도
2015
저작권
경남과학기술대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

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This experimental study was conducted to identify power and emission characteristics using a dynamometer and an exhaust gas analyzers in the commercial engines mounted with the naturally aspirated diesel engine and the turbo-charged diesel engine.
The power capability difference between the two experimental models was insignificant at low speeds. But the power capability difference at high speeds significantly increased in the turbo-charged diesel engine, compared to the naturally aspirated diesel engine. As for exhaust gases, especially NOx was measured slightly higher in the turbo-charged diesel engine with an insignificant difference. Exhaust gases were reduced through EGR, resulting in CO2 emission suppressed.
Consequently, the turbo-charged diesel engine showed higher power than the naturally aspirated diesel engine and was found to be more efficient in terms of the exhaust gas considering power improvement.

목차

Ⅰ. 서론 1
1.1 연구배경 1
Ⅱ. 기초연구 3
2.1 과급기의 일반사항 3
2.2 과급기의 구조 및 작동원리 3
2.3 과급기의 특징 및 종류 4
Ⅲ. 실험장치 6
3.1 실험장치 6
3.1.1 동력계(700HP) 6
3.1.2 동력계(700HP) 주변장치 8
3.1.3 Emission Gas Analyzer System 12
3.1.4 Emission Gas Analyzer System(Zero Gas) 14
3.1.5 동력계 열교환기 제어 시스템 15
3.1.6 Test Engine 17
3.1.7 Test Turbocharger 18
3.2 실험방법 20
Ⅳ. 실험결과 및 고찰 21
4.1 동력특성 21
4.1.1 엔진 회전수(RPM) 21
4.1.2 엔진 동력(Power) 24
4.1.3 엔진 회전력(Torque) 27
4.2 배출가스 특성 30
4.2.1 공기 유량 30
4.2.2 이산화탄소(CO2) 33
4.2.3 질소산화물(NOx) 36
4.2.4 연소가스 중 산소배출량(O2) 39
Ⅴ. 결 론 42
참고문헌 43
국문 요약 44
영문요약(Abstract) 45

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