본 연구는 현대사회의 유아들에게 발생하는 사회문제 중 개인주의적 성향 증가, 탈공동체화 현상을 해결하고자 하는 노력의 일환으로 또래 유아들과 함께 협력할 수 있도록 인성동화를 활용한 협동활동을 구성하였다. 이를 적용함으로써 유아가 자신에 대한 이해와 타인에 대한 배려적 사고를 올바르게 형성하도록 돕는데 목적이 있다. 인성동화를 활용한 협동활동이 유아의 배려적 사고에 미치는 영향을 알아보기 위해 실험집단 비교집단 간 차이와 형성과정을 살펴보고자 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 인성동화를 활용한 협동활동이 유아의 배려적 사고에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 인성동화를 활용한 협동활동 속에서 나타나는 유아의 배려적 사고 형성과정은 어떠한가? 본 연구에 사용된 인성동화를 활용한 협동활동은 교육과학기술부(2012)가 제시한 인성덕목 여섯 가지인 배려, 존중, 협력, 나눔, 질서 효가 포함되어 있는 동화 중 선행연구를 바탕으로 동화를 선정하였다. 인성동화를 선정한 후 미술, 게임, 동극, 요리, 뒷이야기 꾸미기 활동 중 동화의 내용과 주제에 부합하는 활동을 선택하여 최종적으로 20회차 협동활동을 계획하였다. 예비연구를 통해 협동활동을 수정·보완하고, 충청북도 C시의 현직 유아교사 5명과 유아교육 전문가 3명을 통해 타당성을 검증받아 최종 프로그램을 완성하였다. 본 연구대상은 C시에 위치한 K어린이집과 S어린이집의 만 4세 유아 50명이다. 무선 표집을 하는데 어려움이 있어 각기 다른 어린이집으로 임의 선정한 뒤, 두 집단의 동질성을 확보하였다. 프로그램을 실시하는 기간 동안, 실험집단은 본 연구의 프로그램인 인성동화를 활용한 이야기 나누기 이후 협동활동을 실시하였으며, 비교집단은 같은 기간 동안 인성동화를 활용한 이야기 나누기만을 실시 하도록 하였다. 본 프로그램인 인성동화를 활용한 협동활동이 유아의 배려적 사고에 미치는 영향을 분석한 결과, 인성동화를 활용한 협동활동을 경험한 실험집단이 경험하지 않은 통제집단보다 배려적 사고 하위요인인 가치부여적 사고, 정서적 사고, 행동적 사고, 규범적 사고, 감정이입적 사고에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 협동활동에 참여하기 전 유아들은 ‘무시하기’, ‘욕심내기’, ‘경쟁심 갖기’ 등의 모습으로 타인에 대한 경쟁심을 갖고 교구를 사용하는데 있어 욕심을 보였지만, 협동활동 프로그램 적용 이후 ‘다름을 인정하기’, ‘배려하기’, ‘함께하는 우리’ 등의 모습으로 타인을 이해하려는 모습과 타인의 긍정적인 면을 인정하며 배려하려는 모습이 관찰되었다. 연구 결과를 종합해 볼 때, 인성동화를 활용한 협동활동이 유아들의 또래관계에 긍정적인 영향을 줄 뿐만 아니라 공동체 경험을 통하여 유아들이 자신을 이해하고 타인의 감정을 존중할 줄 아는 배려적 사고 형성에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 입증하였다. 본 연구는 만 4세 유아에게 협동활동의 경험을 제공함으로써 배려적 사고와 인성적 측면의 발달을 지원하는데 의의가 있다. 또한 양적인 연구방법과 질적인 연구방법을 혼합하여 기술함으로써 배려적 사고의 형성과정에서 나타나는 만 4세 유아들의 모습을 심도있게 나타냈다는데 의미가 있다. 본 연구는 인성동화의 활용방안과 협동활동의 적용에 도움을 제공하고 인성교육활동 프로그램 개발을 위한 기초자료로 사용될 것을 기대한다.
This paper organized the cooperative activity using the character-related picture books for guiding children to cooperate as a part of effort to present the solutions against the increasing tendency of individualism and de-communization phenomenon among serious social issues occurring to children in the modern society. This paper aims to help the children to build the proper considerate thinking for others and understanding the self by applying those cooperative activity. For identifying the impact of cooperative activity using character-related picture books on the considerate thinking of children, it is required to investigate the difference between experimental and control group and the formation process of such considerate thinking. Then, the following questions were selected. First, What is the impact of cooperative activity using character-related picture books on the considerate thinking of children? Second, What is the process to build the considerate thinking of children observed in the cooperative activity using character-related picture books? The cooperative activity implemented in this paper selected the picture books in accordance with the previous researches among the picture books having the contents about consideration, respect, cooperation, sharing, order and filial duty, six virtues of characters suggested by Ministry of Education, Science and Technology(2012). After determining the picture books, the activities suitable for the contents and themes of picture books were selected among art, game, juvenile drama, cooking and creating sequel. Then, the cooperative activity for 20 classes was organized. The cooperative activity was modified and supplemented by preliminary research. 5 early childhood teachers working at present in the city C in Chungcheongbuk-do and 3 experts on early childhood education confirmed the validity of the planned cooperative activity. Thus, the final program was completely configured. The subjects were 50 children of full 4 years old in K and S day care centers in the city C. It was very difficult to do random sampling. Thus, two day care centers were selected and the homogeneity between both groups was secured. During the implementation of program, the experimental group participated in the cooperative activity after discussing the character-related picture books, the program planned in this paper, and the control group participated only in the discussion using the character-related picture books. In accordance with the analysis on the impact of the cooperative activity program using character-related picture books, the main program, on the considerate thinking of children, the experimental group experiencing the cooperative activity using character-related picture books showed the statistically significant difference in the sub-categories of considerate thinking, value adding thinking, emotional thinking, behavioral thinking, normative thinking and empathic thinking as compared to the control group which didn''t experience the cooperative activity. The children were greedy when using learning tools with competitive spirit against others including ''ignoring'', ''being greedy'' and ''being competitive'' before they participated in the cooperative program, but showed the attitude for trying to understand others and accepting and considering the positive aspects of others including ''accepting difference'', ''considering'' and ''We sharing each other'' after the participation in the cooperative activity program. In accordance with the general analysis on the program results, it was verified that the cooperative activity using character-related picture books had the positive impact on the peer relationship of children and on building the considerate thinking understanding the self and respecting others'' emotion through community activity. This research is significant in supporting the development of considerate thinking and characters by providing the experience for cooperative activity to the children in full 4 years old. Furthermore, this research is meaningful in the aspect that it described the attitudes of children in full 4 years old in more details which could be observed in the process to build the considerate thinking by applying both quantitative and qualitative methodologies. The results of this study can be used as the basic data to develop the educational activity program for the character development and help the application of character-related picture books and implementation of cooperative activity.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 73. 조작적 정의 71) 인성동화 72) 협동활동 83) 인성동화를 활용한 협동활동 84) 배려적 사고 8Ⅱ. 이론적 배경 101. 인성동화를 활용한 협동활동 101) 협동활동의 정의 102) 유아 협동활동의 중요성 113) 인성동화를 활용한 협동활동 13(1) 인성동화의 정의 13(2) 인성동화의 덕목 16(3) 인성동화를 활용한 협동활동 172. 유아의 배려적 사고 181) 유아의 배려적 사고 182) 선행연구 고찰 25Ⅲ. 연구방법 271. 연구대상 272. 연구도구 281) 배려적 사고 검사 도구 283. 연구절차 301) 인성동화를 활용한 협동활동 구성 및 검증 302) 예비연구 363) 사전검사 374) 인성동화를 활용한 협동활동 실시 385) 배려적사고 형성과정 검증을 위한 자료 수집 386) 사후검사 397) 자료분석 39Ⅳ. 연구결과 및 해석 401. 인성동화를 활용한 협동활동과 유아의 배려적 사고 401) ‘가치부여적 사고’에 대한 집단 간 차이 412) ‘규범적 사고’에 대한 집단 간 차이 433) ‘정서적 사고’에 대한 집단 간 차이 454) ‘감정이입적 사고’에 대한 집단 간 차이 465) ‘행동적 사고’에 대한 집단 간 차이 482. 유아의 배려적 사고 형성과정 49Ⅴ. 논의 및 결론 72참고문헌 84부 록 91ABSTRACT 126