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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

강경진 (한양대학교, 한양대학교 대학원)

지도교수
이형철
발행연도
2015
저작권
한양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수3

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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A wireless tram which runs without catenary and instead uses batteries installed in the tram has been recently researched actively. This paper presents a new method maximizing absorption of regenerative energy of a wireless tram and extending life cycle of the energy storage device in the wireless tram by applying line-optimized charging and discharging scenario. Energy efficiency and life cycle of energy storage system (ESS) are highly dependent on the characteristic of operating conditions. For example, frequent charge and discharge with high power cause the problems that decrease the battery life cycles.
Hybrid energy storage system (HESS) is combination of two ESSs which have complementary characteristics to each other. HESS can provide even better functionality and performance than the battery only ESS due to the synergy effect of two ESSs. This paper also provides a power distribution strategy and driving scenarios which increase the life cycle and energy efficiency of the HESS consisting of a battery and an ultra-capacitor. The developed strategy was tested and verified by a hardware-in-the-loop-simulation (HILS) system which emulates a wireless tram.

목차

차 례
국문 요지 II
FIGURE / TABLE CONTENTS III
제 1장 서론 - 1 -
1.1 연구 필요성 - 1 -
1.2 논문 구성 - 4 -
제 2장 HESS (HYBRID ENERGY STORAGE SYSTEM) - 5 -
2.1 HESS 개념 및 등장배경 - 5 -
2.2 HESS 구조 및 종류 - 9 -
제 3장 추진 시스템 구성 및 차량 제원 - 13 -
3.1 추진 시스템 구성 - 13 -
3.2 무가선 트램 제원 - 15 -
제 4장 전력분배 알고리즘 및 검증 - 17 -
4.1 차량 동작모드에 따른 전력흐름 - 17 -
4.2 가선 및 무가선 구간 전력분배 알고리즘 - 19 -
4.2.1 가선충전파워 결정 및 ESS SOC 관리 - 20 -
4.2.2 파워 분배 전략 - 23 -
4.2.2.1 가선모드 - 24 -
4.2.2.2 무가선모드 - 26 -
4.2.3 ESS 동작모드 결정 - 27 -
4.3 HILS(HARDWARE-IN-THE-LOOP SIMULATION) 검증 - 29 -
4.3.1 HILS 사양 및 구성 - 29 -
4.3.2 시뮬레이션 결과 - 32 -
제 5장 결론 및 향후 연구 방향 - 36 -
REFERENCE - 37 -
ABSTRACT - 40 -

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