이 논문은 1885년 한국선교가 시작된 이래 한국인의 안위와 복지를 고려한 국가적 차원의 사회복지사업이 부재한 가운데 선교사들이 벌인 사업이 한국 민중에게 육적, 정신적, 영적으로 진정한 의미의 사회복지사업이었다는 인식을 가지고 그것을 밝히고자 하는 목적으로 시작되었다. 따라서 이 논문은 기독교사회복지사업, 그 중에서도 내한 미국감리교회 선교사들의 전반적인 사회복지사업을 주제로 설정하여 서술하였다. 미국감리교회로 교파를 한정하여 주제를 설정한 것은, 선교사업을 벌이는데 있어서 간접선교 방식인 교육과 의료를 비롯한 사회복지사업에 더욱 관심을 가지고 선교활동을 벌였다는 생각에서였다. 특히 선교초기부터 ‘여성과 어린이’를 대상으로 사업을 벌인 감리회 해외여성선교회 선교사들의 역할에 주목하였다. 북감리회 여성 의료선교사들의 초기 사회복지사업은 여성진료 사업과 맹아교육사업이었다. 당시 한국여성들은 잦은 출산으로, 어린이들은 불결한 위생환경과 영양부족으로 갖은 질병에 노출되어 있었는데, 선교사들은 보구여관, 동대문부인 병원, 평양 광혜여원을 설립하여 여성과 어린이진료에 힘썼으며, 사회적으로 소위되었던 맹농아 교육사업에도 앞장섰다. 또한 여선교사들의 의료 활동은 공중보건위생사업과 가정간호를 포함하는 활동이었으므로 이에 종사할 의사와 간호원 양성에도 힘을 기울였다. 1920년대 들어서면서 의료선교 사업의 위축과 사회복음의 유입되는 가운데 연합선교부 사회복지위원회가 결성되었으며 이에 발맞추어 여성선교사들도 사회복지위원회와 진료소관리위원회를 조직하여 새로운 선교 사업으로 공중보건 위생사업과 유아복지 사업을 벌였다. 사업의 내용은 아기 진료소, 산전사역, 가정방문, 학교건강검진, 위생강연, 자모회, 무료목욕소, 우유-음식소, 간호원들을 위한 건강학원, 예방접종, 가정 분만, 육아법에 관한 간호와 교육, 1년에 한번 베이비 주일 등 유아의 건강과 생명에 관한 모든 것을 망라한 사업이었다. 이 사업은 1930년대에 이르러 감리교 뿐 아니라 교파를 초월하여 전국적으로 확대되었다. 특히 유아복지사업은 더욱 발전하여 유치원과 탁아소 보육교사 양성을 위한 보육교육기관도 세워졌다. 수년간 선교사들이 주축이 되어 펼쳤던 사회복지선교사업이 대공황의 여파로 선교비가 축소되기 시작하자, 1930년대 들어서면서 선교사업의 한국인 이관이라는 지각 변동이 일어났다. 사업을 이관 받을 한국인 전문여성 인력은 선교사들의 권유로 유학이나 국내 각종 교육기관을 통하여 형성되어 있었다. 문제는 각종 사업을 위한 재정 자립이었는데, 한국교회 지도자들은 후원회를 조직하는 등 재정 자립 방안을 모색하는 한편, 사회복지사업을 계속 이어가기 위한 위원회를 조직하였다. 사회복지사업의 한국인 이관으로 1940년대 선교사들의 귀국했음에도 기독교사회복지사업은 별다른 문제없이 진행할 수 있었다. 이로써 ‘한국인에 의한 한국인들을 위한 사회복지사업의 시대’가 열리기 시작하였다. 해방 후 미군정은 요구호자의 급증으로 선교사들의 역할을 주목하여 선교사들을 내한하도록 하였고 다시 들어온 선교사들은 선교사업을 재건해 나갔다. 선교사업 재건 중에 일어난 한국전쟁은 그동안 진행되었던 선교사업 내지 기독교사회복지사업이 대규모의 구호사업으로 전환되었다. 외국 정부와 민간단체의 대규모 원조가 시작되었는데, 감리교의 복구 및 구호활동 원조는 기독교세계봉사회(The Church World Service)와 미국감리교 해외구제위원회(The Methodist Committee for Overseas Relief, 이하 MCOR)를 통해서 이루어졌다. 전쟁 피해로 가장 심각하게 노정된 것은 전쟁고아와 미망인 문제였다. 감리교회는 전쟁기의 구호사업을 MCOR의 지원을 받아 재건사업으로 전환하여 고아원, 부랑아시설, 모자원, 결핵요양원 등의 시설을 운영하였다. 1957년부터는 ‘아동양호위원회’를 구성하여 외원단체에 의존하던 시설사업에 대한 자립 경영을 꾀하였다. 선교초기 여성선교사들로부터 시작된 기독교사회복지사업은 한국인의 건강 및 위생상태와 질병 대처를 개선시켰고, 유아사망률을 현저하게 낮추었으며, 장애인에 대한 보호 등에 기여하였다. 한국사회의 소외된 약자의 육신, 정신, 영혼의 위안이 되었으며, 민중들은 이를 통하여 자연스럽게 복음을 받아 들였다. 특히 감리교회의 사회복지사업은 민간이 벌인 사회복지사업으로 국가차원에서 진행할 수 없었던 부분을 채우는 역할을 하였다. 또한 선교사들의 권유나 노력으로 양성된 의사, 간호원, 보육교사 등 전문인력은 기독교적인 가치관을 가지고 사회복지사업을 지속시킬 수 있는 토대가 되었으며, 1950년대 중반 이후에는 그동안 쌓아온 기독교사회복지사업의 경험은 각급 대학에 사회복지학과를 설치하는 계기가 되었고, 이를 통하여 사회복지시대를 향한 발 돋음을 할 수 있게 되었다.
This study aims to show the missions that have been performed by Christian missionaries ever since its start in Korea in 1885 while no social welfare project in the national level considering the safety and welfare of Koreans hasn’t been provided are the social welfare activities having true physical, mental and spiritual meanings for Korean people. Therefore, this study describes by selecting the overall social welfare activities performed by The Methodist Episcopal Church missionaries in Korea as the theme among Christian social welfare projects. The reason for selecting the theme by limiting the domination to The Methodist Episcopal Church is that the church is considered to have performed missionary works with more interests in the direct mission methods, the educational, medical and other types of social welfare projects. Especially, the study focuses on the roles of ''the Woman''s Foreign Missionary Society of The Methodist Episcopal Church'' conducted their activities for ‘women and children’ from the early missionary period. The initial social welfare projects of woman medical missionaries of The Methodist Episcopal Church were the women medical service and the blind children’s education. At that time, Korean women, due to frequent child births, children, due to unclean sanitation environments and lacks of nutrition, were exposed to various diseases. The missionaries made efforts for women and children treatments by establishing the Po Ku Nyo Kwan, the East Gate Women''s Hospital and the Pyeng yang Women''s Dispensary of Extended Grace and led the education for socially abandoned blind and deaf children. Also, since the medical activities of women missionaries covered the public health and sanitation works and home cares, they made efforts to train doctors and nurses to serve for their activities. As turning to 1920s, while the medical missionary projects were reduced and the social gospel was induced, ''the social service committee of United Methodist’s Global Ministry'' was established, following the establishment, the women missionaries started works for the public health and sanitary and the babies’ welfare as new missionary projects by organizing the social welfare committee and the clinic management committee. The projects covered everything regarding babies’ health and life including the babies’ clique, the pre-birth work, the home visit, the school health diagnosis, the sanitation lecturing, the mothers'' meeting, the free bath service, the milk-station, the health academy for nurses, the vaccination, the home birth, the nurse training on the mother craft and the yearly baby week. In 1930s, the projects extended to the nationwide beyond the Methodists to other denominations. Especially, the babies welfare projects developed more so that childcare training institution to grow teachers for kindergartens and baby care centers. As the budget for the social welfare missionary works led by missionaries for several years started to decrease due to the impact of the Great Depression, the missionary works were transferred to Koreans in 1930s. Korean professional women to take over the works were formed through their educations in overseas following the missionaries’ recommendations or at various training institutions in Korea. The finance independency for various projects was the issue. And, for such issue, the leaderships of Korean churches organized support committees and searched for financial indecency measures while organizing committees to continue social welfare the social welfare works. Although missionaries returned to homes in 1940s due to the transfer of social welfare work to Koreans, Christian church’s social welfare works could be performed with no significant problem. Therefore, ‘the Age of social welfare works performed by Koreans for Koreans’ opened. After the liberation, the U.S. Military government recognized the role of missionaries for the sudden increase of people requiring aids so that missionaries came back to Korea and started to reconstruct the missionary works. Due to Korean War occurred during the reconstruction of missionary work, missionary works or Christian social welfare projects were converted to aid projects in large scale. Large scaled aids started by international governments and private organizations started. Methodist Church’s recovery and relief activity aids were performed by the Church World Service and the Methodist Committee for Overseas Relief(MCOR). The most serious issues among the war damages were on the war orphans and widows. Methodist Church converted the aids activities during the war to the reconstruction projects with the support of MCOR and operated facilities such as orphanages, street children facilities, mothers and children centers and tuberculosis patient nursing homes. From 1957, the church organized ‘The Children’s Care Community’ and pursued independent administration that had been dependent to foreign organizations. Christian social welfare projects stated by women missionaries in the early period mission has improved the health, the sanitation and the measures against diseases and significantly reduced the baby’s death rate while contributing to protections for disabled and others. The social welfare projects have become physical, mental and spiritual comforts for weaker class abandoned in Korea. And people have accepted the gospel naturally through such activities. Especially, Methodist Church’s social welfare activities have filled the parts that have been impossible in the government level. Also, doctors, nurses, nursing teachers and other professional personnel trained by recommendations or efforts of missionaries made the fundamental to continue social welfare activities with the Christian values. And, after the middle of 1950s, the accumulated experiences of Christian social welfare activities became the start points to establish social welfare programs in various colleges a
제 1장 서론 1제 1절 연구의 동기와 목적 1제 2절 선행연구사 5제 3절 연구방법 10제 2장 미국감리교회 해외여성선교회의 한국 선교 13제 1절 미국감리교회 해외여성선교회의 설립 목적 131. 감리교회 해외여성선교회 설립 목적 132. 조선여성과 기독교의 만남 15제 2절 미국감리교회 해외여성선교회의 한국선교 161. 한국선교방향과 목적 162. 주한 미국감리교회 부인회 조직 19제 3장 여성선교사들의 초기 활동 22제 1절 여성 의료기관 설립과 여성진료 231. 보구여관(保救女館) 232. 동대문 부인병원(릴리안 해리스 병원) 283. 평양 광혜여원(廣惠女院) 354. 여성 의료종사자 양성사업과 공중보건위생 사업 38제 2절 맹아교육사업 441. 로제타 셔우드 홀의 평양 맹아교육 사업 442. 맹아교육사업의 발전 493. 조선총독부의 제생원 설치와 기독교 맹농아 사업 56제 4장 1920년대 새로운 선교사업의 모색 62제 1절 1920년대 새로운 선교사업 모색의 배경 621. 의료선교사업의 위축 622. 사회복음 유입 64제 2절 사회복지사업에 대한 인식과 사회복지위원회 조직 711. 사회복지사업에 대한 인식 712. 사회복지위원회 조직 72제 5장 공중보건 위생사업과 유아복지 사업 77제 1절 한국인의 위생 상태와 공중보건 위생사업 781. 한국인의 질병 대처방법과 위생계몽 운동 782. 내한 여선교사들의 공중보건 위생사업 83제 2절 유아복지 사업 901. 한국유아들의 실태 902. 유아복지 사업의 전개 92제 3절 사업의 지역적 확대 1001. 북감리교회 선교지역의 사업 1002. 각 교파의 사업 118제 6장 사회복지 사업의 확대 121제1절 의료선교정책의 변화와 서울영아건강연합회 결성 1211. 의료선교 정책의 변화 1212. 서울영아건강연합회 결성 1223. 사업의 성과 126제 2절 보육사업의 발전 1301. 보육사업 1302. 보육교사 양성사업 133제 7장 1930년대 사회복지사업의 한국인 이관 137제 1절 선교사업비 감축과 사업비 마련 대책 1371. 선교사업비 감축 1372. 조선감리회의 사업비 마련 대책 140제 2절 선교사업의 한국인 이관 1421. 한국인 여성 전문인력의 등장과 활동 1422. 사업의 이관 1563. 선교사들의 귀국과 일제의 ‘적산(敵産)’ 처리 159제 8장 해방 이후의 사회복지 사업 165제 1절 해방 직후의 구호활동 1651. 해방 후 요구호자의 급증과 미군정의 구호사업 1652. 해방 후 선교사업의 재건 166제 2절 한국 전쟁과 구호활동 1711. 한국전쟁의 피해 상황과 기독교외원단체의 구호활동 1712. 감리교회의 구호사업과 미국 감리교 해외구제위원회 1753. 전쟁 후 감리교회의 사회복지 사업과 시설운영의 목적 1814. 사회복지 사업의 자립 노력 194제 9장 결론 199참고문헌 205ABSTRACT 220