아름다운 외모는 신체적 특성을 넘어 개인의 자아 형성에 영향을 미치며, 나아가 사회적 경쟁력을 획득할 수 있는 요소가 되었다. 특히, 여성 외모는 왜곡된 사회적 고정 관념에 영향을 받아, 취업 및 직종에 따른 몸매나 얼굴 가꾸기에 열광하고 있다. 이제, 여자 스포츠 선수들의 몸도 경기력만을, 경기력을 위한 몸으로가 아닌, 얼굴이나 몸매 등 보여주는 몸에 팬들은 열광하고 있으며, 선수들 역시도 이러한 현상에 걸맞게 자신을 가꾸고 있다. 이에 본 연구에서는 여자프로농구, 배구선수 전수조사를 통한 설문조사와 프로경력 3년 이상, 여러 시즌 경기 참여로 미디어노출경험이 다수 있는 10명의 선수로 구성하여 심층면담을 실시하였다. 연구의 목적은 여자프로농구, 배구선수의 프로페셔널이미지 및 미디어노출 인식, 외모관리가 경기력에 미치는 영향을 규명 하고, 경기력에 영향을 주는 다양한 요인을 심도 있게 분석하는데 있다. 설문조사 및 심층면담은 2014년 6월부터 214년 8월까지 실시하였으며, 설문조사를 통해 회수된 설문지 중 이중기입 및 미기입을 제외한 159부의 정리와 분석은 SPSS 21.0 프로그램을 사용하였다. 인구 통계학적 차이분석과 프로페셔널이미지 및 미디어노출 인식수준에 따른 외모관리행동, 팀, 개인경기력의 차이를 분석하기 위해 one-way ANOVA를 실시하였으며, 각 변인 간의 관계를 알아보기 위해 상관관계 분석을 실시한 후, 다중회귀분석을 통해 프로페셔널이미지, 노출인식, 외모관리행동이 팀경기력과 개인경기력에 미치는 영향을 분석하였다. 심층면담은 여자프로선수의 외모관리요인을 측정하는데 있어서 선수들의 생생한 경험을 듣고자 전문가들의 협조와 도움을 얻어 비구조화와 반구조화 면담을 혼합하여 실시하였다. 본 연구의 구체적인 결과는 다음과 같다. 첫째, 여자프로선수의 인구통계학적 특성들은 미디어노출 인식과 외모관리행동, 개인경기력에 유의한 차이를 나타내고 있다. 여성선수들의 연령, 경력, 연봉 등은 미디어노출과, 외모관리행동, 개인경기력에서 연령이 높을수록, 경력이 많을수록, 연봉이 높을수록 차이가 나타났다. 결국 선수생활을 많이 해본 선수가 적게 해본 선수보다 뛰어나다는 사실을 알 수 있었다. 둘째, 여자프로선수의 프로페셔널이미지, 미디어노출, 외모관리에 따른 경기력의 차이가 나타나는 것을 알 수 있었다. 특히, 미디어노출과 외모관리 행동의 수준은 개인경기력에 차이를 나타내고 있다. 수준이 높은 집단이 낮은 집단보다 미디어노출에 있어 관심이 더 많고 외모관리도 더 하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 여자프로선수의 프로페셔널이미지, 미디어노출, 외모관리가 경기력에 미치는 영향에서는 미디어노출 인식과 외모관리 중 특히 헤어 및 피부 관리가 개인경기력에 영향을 주는 것으로 나타났다. 넷째, 여자프로선수의 외모관리경험에 대한 과정과 의미를 알아보았다. 여자프로선수들의 프로페셔널한 선수가 되기 위하여 많은 준비를 하고 있으며, 운동실력뿐만 아니라 예쁜 외모까지 겸비한 선수로 기억되고 싶어 한다. 외모중시 현상이 운동선수들에게까지 나타나고 있었으나, 이는 선수들의 인터뷰에서 나타났듯이 외모관리가 경기력에 긍정적인 영향을 주기 때문에 좋은 경기력을 위해서 과하지 않은 외모관리가 필요하다는 사실을 알려주었다. 이상의 연구 결과를 통해 여자프로농구, 배구선수의 외모관리가 개인경기력 향상에 영향을 미치고 있다는 점에 주목할 만하다. 이러한 요인들을 잘 관리하고 활용한다면, 개인경기력 및 팀경기력 향상에 도움을 줄 수 있을 것 이라는 점에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있다. 개인경기력의 향상은 바로 팀경기력의 향상과 직결되기 때문이다. 따라서 감독이나 지도자들은 여성선수들의 개인경기력 향상을 위해 너무 과하지 않는 범위 내에서 외모관리를 할 수 있도록 허용해 주어야 한다. 과거처럼 외모관리 할 시간에 운동 더 하라는 사고방식에서 벗어나 진정 여성선수들이 원하는 것이 무엇인지를 파악하고 그것을 행할 수 있는 방안을 마련해 주어야 할 것으로 생각한다. 또한, 지나친 외모 가꾸기는 선수의 경기력에 적지 않은 영향을 미치기 때문에 선수 스스로의 외모 지상주의적 사고는 지양할 필요가 있다고 본다. 선수 본연의 의무가 무엇인지를 다시 한 번 생각해 본다면 너무 외모에 집착하는 태도는 인간이 아름다움을 추구하는 본능으로서 당연하게 생각될지 모르지만, 승부를 겨루는 스포츠 세계에서는 스포츠의 진정한 의미가 퇴색될 수도 있다는 점을 잊지 말아야 할 것이다. 또한, 여성 스포츠 선수가 미디어에 노출되면서 선수의 외모가 다른 선수 및 일반인, 특히 자아가 완전히 형성되지 않은 아동, 청소년에게 적지 않은 영향을 미치기 때문에 주의를 기울일 필요가 있으며, 선수의 바른 가치판단을 위한 적절한 프로그램이나 전문지도자의 관리나 조언을 받는 것도 필요하다.
Beautiful appearance has no small effects on individual’s ego formation and therefore has become a factor to increase social competitiveness, rather than a mere physical characteristic. In particular, with the influence of distorted social stereotype way of thinking, women go crazy to cultivate their physical shapes or looks which are thought to be appropriate for certain jobs or business categories. Now, female sports player’s physical appearance has become a crucial means for them to enhance athletic performance as well as display physical shapes or looks that make fans go crazy. In this regard, female sports players try to cultivate their appearance. This study carried out a questionnaire survey of female pro basketball and volleyball players through a complete enumeration survey and a focus group interview of 10 pro players whose professional experience was more than three years and who experienced a lot of media exposure due to their frequent participation in seasonal games. The purpose of this study was to examine the effect of female pro basketball and volleyball player’s professional image, media exposure perception and appearance management on athletic performance, and then look into a variety of influential factors on athletic performance in depth. Questionnaire survey and focus group interview were carried out from June to August, 2014, and collected data of 159 respondents were analyzed using SPSS 21.0 program, except some problematic responses. In order to examine demographic feature-oriented difference, professional image & media exposure perception-oriented appearance management behavior, and the difference of teams and individual athletic performance, one-way ANOVA was carried out. In order to examine the correlation between variables, correlation analysis was carried out and then the effect of professional image, media exposure perception and appearance management behavior on team and individual athletic performance was looked into through multiple regression analysis. In order to hear player’s vivid experience for the measurement of female pro player’s appearance management factors, unstructured and semi-structured focus group interviews were carried out with specialist’s cooperation and assistance. Study findings are as follows: First, female pro player’s demographic features had significant effects on media exposure perception, appearance management behavior and individual athletic performance. When female pro players were older, had a lot of experience, and earned much annual income, their media exposure perception, appearance management behavior and individual athletic performance were presented greater difference. This finding implies the fact that players who have much experience achieve more excellent athletic performance than those who have less experience do. Second, female pro player’s professional image, media exposure perception and appearance management behavior had effects on athletic performance. In particular, the extent of media exposure and appearance management behavior had effects on individual athletic performance. The group of higher extent took more interest in media exposure and carried out more appearance management than the group of lower extent did. Third, regarding the effect of female pro player’s professional image, media exposure and appearance management on athletic performance, such media exposure perception and appearance management behavior as the management of hair and skin had significant effects on individual athletic performance. Fourth, the course and meaning of female pro player’s experience of appearance management were looked into. In order to become a professional player, female sports players prepared much and wanted to be remembered not only as an excellent athletic performer but also as a beautiful human being. As the interview of players presented, pro players placed much stress on appearance, since appearance management had positive effects on their athletic performance. As study findings show, it is noticeable that female pro basketball and volleyball player’s appearance management has significant effects on the improvement of individual athletic performance. In this regard, the significance of this study seems to be in that if these factors are well managed and utilized, individual and team athletic performance will be improved greatly. It is because the improvement of individual athletic performance is directly connected to the improvement of team athletic performance. Therefore, coaches or instructors must allow female players to manage their appearance to some extent, thus improving their individual athletic performance. It is necessary for coaches or leaders to discard their stereotype way of thinking, namely ‘If you have time to manage appearance, do exercise more!’, and find out what female players really want and devise provisions for them to do it. On the other hand, since excessive management of appearance has no small influence upon athletic performance, players must reject appearance-supremacy way of thinking for themselves. If they think again what is their real obligation, they cannot forget the fact that although their obsession of appearance is instinctive to human beings who inherently pursue beauty, it also can harm the real meaning of competitive sports. In addition, as female sports players are exposed to media, their appearance has no small influence upon other players, ordinary people, and even children and adolescents whose ego is not fully formed. On this account, they must be cautious of excessive management of appearance and can consult with proper programs or special instructors about their correct valuation of appearance.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 63. 연구의 가설 74. 연구의 제한점 95. 용어의 정의 10Ⅱ. 이론적 배경 121. 외모에 대한 사회문화적 인식 및 가치 122. 외모관리행동 163. 프로페셔널이미지 244. 미디어노출 305. 경기력 36Ⅲ. 연구방법 401. 연구대상 412. 측정도구 443. 자료수집 및 분석 494. 연구의 윤리성 54Ⅳ. 연구결과 및 논의 551. 인구통계학적 특성에 따른 프로페셔널이미지, 미디어노출, 외모관리행동, 팀/개인 경기력 차이분석 551) 참여종목에 따른 프로페셔널이미지, 미디어노출, 외모관리행동, 팀/개인 경기력 차이분석 552) 연령에 따른 프로페셔널이미지, 미디어노출, 외모관리행동, 팀/개인 경기력 차이분석 573) 참여경력에 따른 프로페셔널이미지, 미디어노출, 외모관리행동, 팀/개인 경기력 차이분석 594) 연봉에 따른 프로페셔널이미지, 미디어노출, 외모관리행동, 팀/개인 경기력 차이분석 612. 프로페셔널이미지 수준, 미디어노출 인식 수준에 따른 외모관리행동, 팀/개인 경기력 차이분석 651) 프로페셔널이미지 수준에 따른 외모관리행동, 팀/개인 경기력 차이분석 652) 미디어노출 인식 수준에 따른 외모관리행동, 팀/개인 경기력 차이분석 673. 프로페셔널이미지 및 미디어노출 인식, 외모관리행동이 팀경기력, 개인경기력에 미치는 영향 714. 프로페셔널이미지 및 미디어노출 인식, 외모관리행동과 팀경기력, 개인경기력에 대한 심층분석 761) 외모관리는 선택이 아닌 필수 762) 프로페셔널이미지에 대한 인식 803) 미디어노출에 대한 관심과 부담감 82Ⅴ. 결론 및 제언 881. 결론 882. 제언 91참고문헌 92<부 록> 105국문초록 122ABSTRACT 125