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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

정용일 (충북대학교, 충북대학교 대학원)

지도교수
朴秉皓
발행연도
2015
저작권
충북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수14

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이 논문의 연구 히스토리 (5)

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This study deals with 17,063 traffic accidents that have taken place on the main segments of expressways in Korea during the past seven years. The objectives of the study are to uncover the various heterogeneous factors linked to traffic accidents through developing accident severity models by crash type (single vehicle, multi-vehicle and overall) based on the above data, and to propose the safety policies to reduce traffic accident severity using the analysis results.

In pursuing the above, this study gives particular attentions to applying a multi-level ordered logit model (MLOLM) that takes into account the hierarchical structure of traffic accident data and includes the spatial heterogeneity of the group level (highway segment unit). The existing models, however, consider just the heterogeneity of the single and individual level.

Main results of the study can be summarized as follows.

First, through developing the traffic accident severity models by crash type (single-vehicle, multi-vehicle and overall), 19, 27 and 31 significant accident severity factors are relatively derived and spatial heterogeneity is tested in accident severity with regard to multi-vehicle and overall accidents. On the other hand, eight common variables are adopted and other different (specific) variables are derived with regard to each crash type.

Second, the severity of multi-vehicle and overall accidents are analyzed to be more influenced by such the fixed factors as road factors (geometric) and accident factors (crash type) than the changeable road conditions like weather conditions. In contrast, the severity of single-vehicle accidents is evaluated to be significantly affected by the changeable factors including weather and season.

Third, the most relevant factors to the severity derived through the odds ratio (OR) are evaluated to be the speeding as a human factor, vans, special cars and trucks as vehicle factors, and downhill sections as a road factor.

Finally, the different accident severity factors by crash type shows that differentiated safety strategies are necessary in order to reduce traffic accident severity.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 배경 및 목적 1
(1) 연구 배경 1
(2) 연구 목적 2
2. 내용 및 방법 4
(1) 연구 내용 4
(2) 연구 방법 6
Ⅱ. 이론고찰 7
1. 다수준 로짓 모형 7
(1) 단일수준 로짓 모형 7
(2) 다수준 로짓 모형 11
(3) 다수준 로짓 모형 적용 필요성 14
2. 사고유형별 교통사고 15
(1) 교통사고 정의 15
(2) 사고유형별 교통사고 구분 16
3. 교통사고 심각도 연구 17
(1) 국내 연구 17
(2) 국외 연구 31
4. 선행연구 특성과 차별성 39
(1) 심각도 연구의 특성 39
(2) 연구의 차별성 44
Ⅲ. 자료수집 및 방법론 49
1. 자료수집 및 교통사고 특성분석 49
(1) 자료수집 49
(2) 교통사고 특성분석 53
2. 변수 설정 56
(1) 변수 구성 56
(2) 변수 정의 57
3. 분석 방법론 62
(1) 분석의 틀 62
(2) 심각도 분석방법 63
Ⅳ. 사고유형별 고속도로 교통사고 심각도 분석 65
1. 사고유형별 교통사고 심각도 모형개발 65
(1) 차량단독 교통사고 심각도 모형 65
(2) 차대차 교통사고 심각도 모형 68
(3) 전체 교통사고 심각도 모형 71
2. 사고유형별 교통사고 심각도 모형분석 74
(1) 사고유형별 심각도 요인분석 74
(2) 사고유형별 비교위험도 분석 82
(3) 다수준 모형 적용 성과 84
3. 분석결과 종합 86
Ⅴ. 결 론 90
참 고 문 헌 93
부 록 102
1. 교통사고 특성분석 102
2. 사고유형별 기초통계 105
3. 구간 속성정보 111
4. 모형 개발 121

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