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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

최성실 (대구가톨릭대학교, 대구가톨릭대학교 대학원)

지도교수
유태순
발행연도
2015
저작권
대구가톨릭대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수17

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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This study is to identify structural relations among perception of up-cycle fashion products, environment-friendly consciousness, and sustainable life-style. The subjects of the study were female undergraduated students who live in Daegu and Kyungbuk region. Data analysis was done using AMOS 19.0 and SPSS 19.0 for Windows. The results are as follows:

First, up-cycle fashion products had a direct effect on environment-friendly consciousness and sustainable life-style. This means that those who are attracted to up-cycle fashion products get more conscious of environment-friendly awareness to protect the environment, which, in turns, affects their sustaibable life-style to lead a environment-conscious life.

Second, environment-friendly consciousness influenced directly sustainable life-style, which implies that interests in the environment and awareness of protecting it leads to sustainable life-stlye where resource saving, social activity, environment protection are considered critical.

Finally, being aware of up-cycle fashion products affects sustaining an eco-friendly life-style through environment-friendly consciousness in an indirect manner. To think of up-cycle fashion products of being attractive and contributing to the environment protection has influence on increasing concerns and importance on the environment, and then such perception of the environment affects sustainable life-style which aims for resource saving, social activities, and environment protection.

In short, if the up-cycle fashion industry further receives good responses with better-designed products and develops to give a good impression to many people, it is expected that those who encouter such products will realize what they have never thought of regarding the environment and they will get willing to lead sustainable life-style.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구문제 6
3. 용어정의 7
4. 연구의 제한점 9
5. 연구의 가정 10
Ⅱ. 이론적 배경 11
1. 업사이클 패션 제품에 대한 인식 11
2. 친환경 의식 18
3. 지속가능한 라이프스타일 21
4. 연구의 가설 24
Ⅲ. 연구방법 26
1. 연구대상 26
2. 측정도구 28
3. 절차 31
4. 통계모형 및 자료분석 32
Ⅳ. 결 과 34
1. 측정변인 간의 상호상관행렬 및 기술 통계치 34
2. 모수치 추정결과 36
3. 구조회귀모델의 부합도 추정결과 38
4. 직?간접효과 분해 41
Ⅴ. 고 찰 42
1. 업사이클 패션 제품 인식과 관련 변인 간의 관계 42
2. 친환경 의식과 관련 변인 간의 관계 45
3. 지속가능한 라이프스타일과 관련 변인 간의 관계 46
Ⅵ. 결론 및 제언 47
참고문헌 49
부 록 54

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